Page 51 - istorie-viii-b
P. 51
Unitatea 5.
EVUL MEDIU ROMÂNESC 49
ŞTIAȚI CĂ...
l Regele András II a menționat în 1223 împro-
prietărirea călugărilor cistercieni de la Cârța
(jud. Sibiu) cu pământuri luate de la români,
iar în 1224 a acordat sașilor o diplomă cu
privilegii (Andreanum); sașii primeau drep-
tul de a folosi pădurea românilor și a pece-
negilor împreună cu aceștia?
l Sinodul de la Buda a interzis în 1279 construc-
ția de biserici „schismatice ” (ortodoxe)?
l Ultima atestare a românilor în Adunarea
generală a stărilor din Transilvania este din
1355?
l În 1437 maghiarii, sașii și secuii încheie Unio
trium nationum?
STUDIU DE CAZ l Dieta Transilvaniei a legalizat lutera-
nismul/ calvinismul/ unitarianismul în
Diversitate etnică și confesională 1557/1564/1568?
în spațiul românesc
Conviețuire şi asimilare în spațiul extracarpatic Cele câteva se-
cole de conviețuire cu populațiile turcice ale pecenegilor și cumanilor au lă-
sat multe urme în toponimia – Teleorman, Comana, hidronimia – Bahlui,
Covurlui, și onomastica – Basarab, Coman – românească. Grupurile aloge-
ne au fost asimilate treptat, populația Țării Românești și a Moldovei având
un ridicat grad de omogenitate etnică – românească – și confesională –
ortodoxă. Această omogenitate s-a reflectat și în structurile instituționale,
conducerea statului fiind asigurată de un domn, secondat de un sfat dom-
nesc și de o adunare a țării.
Biserica era condusă de un mitropolit, având ca subalterni doi-trei epi-
scopi. Teritoriul Țării Românești era împărțit în județe, iar cel al Moldovei
în ținuturi, în fruntea cărora se afla câte un pârcălab, ca reprezentant al
domniei. Moldova, flancată de regatele catolice ale Ungariei și Poloniei, a
fost mai expusă influențelor catolice, vizibile și în arhitectura bisericească,
stilul moldovenesc îmbinând într-o manieră originală elementele bizanti-
ne, dominante, cu cele gotice, decorative.
Episcopii catolice au fost inaugurate la Siret (1370) și Baia (1413). Pentru
a contracara presiunea catolică, Alexandru cel Bun (1400–1432) i-a găzdu-
it în zona Bacăului pe husiți.
Diversitatea şi structurile discriminatorii în Transilvania Ocupa- Însemnele heraldice ale lui Matia
rea de către maghiari a unui spațiu imens, incluzând Transilvania, Slovacia, Corvin (fiu al românului catolic Iancu
Croația, a determinat puterea centrală să recurgă la colaborarea cu diferite de Hunedoara), rege al Ungariei
grupuri alogene, pentru valorificarea resurselor naturale și implementarea (1458–1490).
mecanismelor autorității.
Transilvania a devenit un spațiu al diversității etnice și confesionale, po-
pulația autohtonă rămânând fidelă ritului grec. Gradul ridicat al diversității CITIȚI ȘI RĂSPUNDEȚI
este bine ilustrat de structurile administrativ-teritoriale. Voievodul, vasal
A „În ceea ce privește a doua dorință a
regelui Ungariei, avea reședința la Deva. Autoritatea lui se întindea asupra Măriei Tale [Mihai Viteazul, n.n.], ca persoanele
a șapte comitate conduse de nobili maghiari. Secuii și sașii, având teritorii preoților români să nu poată fi silite de nimeni la
bine definite, erau organizați în scaune, sub conducerea unui comite numit robotă, am respectat și în această privință dorința
de rege. Românii, prezenți pretutindeni, și-au păstrat o vreme autonomia, Măriei Tale și am hotărât ca preoții români să
în special în zonele depresionare submontane, sub forma districtelor– Ha- fie scutiți, în persoana lor, de astfel de slujbe.”
(Hotărârile Dietei de la Alba Iulia, iulie 1600)
țeg, Făgăraș, Maramureș – conduse de cnezii și voievozii lor. În lipsa unor
organizații politice evoluate, care să emită acte scrise, românii au fost trep- B „Deși națiunea română nu e socotită în
tat deposedați de pământuri, în vreme ce supușii credincioși ai regelui erau țară printre Stări și religia ei nu e dintre cele pri-
mite, totuși […], vor fi tolerate pentru folosul țării.”
înzestrați cu diplome nobiliare și cu feude. (Constituția Transilvaniei, 1653)
Cele mai vechi atestări documentare, din secolul al XIII-lea, îi surprind
1. Identificați, în sursa A, două informații
pe români în postura de perdanți, în momentul în care autoritatea regală aflate în relație de cauzalitate.
maghiară se fixa pe linia Carpaților. De atunci a început discriminarea reli- 2. Precizați, din sursa B, statutul națiunii ro-
gioasă a românilor, cu grave consecințe pe plan politic și social. mâne și al religiei sale.

