Page 61 - istorie-viii-b
P. 61

Unitatea 6.
                                                                               MODERNITATEA TIMPURIE          59


                                     APLICAȚII                                      CITIȚI ȘI RĂSPUNDEȚI
           A „Scurtă vreme după alungarea turcilor de sub zidurile Vienei la 1683, aus-  B „Ideea fericită a scrierii cu litere latine
        triecii își îndreptară privirile spre Transilvania, de atâta vreme râvnită de Curtea   și cu ortografie apropiată, inspirată din lati-
        imperială vieneză pentru bogățiile și importanța sa strategică... Pătrunzând în   nă  și  italiană,  idee  emisă  de  reprezentanții
                                                                              Şcolii  Ardelene,  va  cȃștiga  teren,  ȋncet,  dar
        Transilvania, armata imperială a impus un tratat potrivit căruia țara era silită   sigur. Ea va străbate și dincoace de Carpați,
        să accepte stăpânirea habsburgică... Generalul Anton Caraffa a smuls declarația   prin ȋnvățămȃntul lui Gheorghe Lazăr, apoi al
        din 9 mai 1688, în sensul că ardelenii de bunăvoie şi îndemnați numai de râvna   lui Heliade Rădulescu și, ȋn cele din urmă, re-
        creştinească renunță la protecția otomană... şi primesc părinteasca ocrotire a maies-  nunțȃnd la unele exagerări inerente oricăror
        tății sale... Prin această declarație, întărită de Dieta întrunită la Făgăraș în 13 mai   ȋnceputuri, va triumfa. Pornită ȋn 1779, bătălia
        1688, ia sfârșit perioada suzeranității turcești în Translivania și începe perioada   va dura pȃnă ȋn 1863, cȃnd, prin decretul lui
                                                                              Alexandru Ioan Cuza, alfabetul latin se va in-
        stăpânirii austriece care durează până la 1867.”                      troduce ȋn mod obligatoriu ȋn ȋntreaga viață
                                             (Ștefan Pascu, Ce este Transilvania?)  de stat.
                                                                                 Răspȃndirea  ideilor  Şcolii  Ardelene  pe
           1. Precizați, din sursa A, două repere cronologice ale istoriei Transilvaniei.  toată fața pămȃntului romȃnesc, ȋn Oltenia,
           2. Explicați într-un enunț fragmentul subliniat din text.          Muntenia,  Moldova,  Dobrogea  se  va  face
           3. Utilizând textul, alegeți o informație cu rol de cauză și căutați urmarea   prin mulțimea dascălilor transilvăneni, care,
                                                                              luȃnd străvechea cale a păstorilor și atȃtor
        (efectul) acesteia.                                                   rȃnduri de țărani, trec peste munți, dincoace,
           4. Folosind informațiile din lecție, stabiliți argumente pro și contra pentru   și predau ȋn școli de tot felul – de la Acade-
        stăpânirea habsburgică în Transilvania.                               miile  domnești  pȃnă  la  modestele  școli  de
                                                                              sat – noua ȋnvățătură.”
                                                                                             (Constantin C. Giurescu,
                                                                                 Transilvania ȋn istoria poporului romȃn)
                              IOSIF AL II-LEA (1780–1790). Împărat al Im periului   1. Extrageți din sursa B teritoriile romȃ-
                              Habsburgic, a vizitat ȋn mai multe rȃnduri Banatul, Transilvania   nești aflate sub influența ideilor iluministe.
                              și Bucovina, unde a primit cu ȋngăduință petițiile oamenilor și   2.  Explicați,  cu  ajutorul  textului,  ȋn  ce
                              a intrat ȋn conștiința colectivă ca „bunul ȋmpărat”. Împăratului i   constă noua ȋnvățătură.
                              se datorează numele comunelor Salva, Romuli, Parva și Nepos   3. Informați-vă din alte surse și aflați ce
                              din județul Bistrița-Năsăud, ȋn urma exclamației: „Vă salut,   fel de alfabet se utiliza dincoace de Carpați,
                              mici nepoți ai Romei!” (În latină: Salve parvae nepos Romuli!)  pȃnă la Alexandru Ioan Cuza.
                                                                                 4.  Imaginează-ți  că  ești  un  dascăl  tran-
                                                                              silvănean  care  predă  la  o  școală  de  peste
                                                                              munți,  la  ȋnceputul  secolului  al  XIX-lea.  Ce
                                                                              le-ai spune elevilor tăi despre situația romȃ-
                                                                              nilor din Transilvania?



















                                                                              l  Utilizați  metoda  celor  șase  pălării  gândi-
                                                                               toare  pentru a analiza prevederile progra-
                                                                               mului ,,Supplex Libellus Valachorum’’. Aveți
                                                                               în  vedere  că:  pălăria  albă  –  informează,
        Una dintre porțile de acces în cetatea Alba Iulia, de care împăratul a fost impresionat.  pălăria albastră – clarifică, pălăria galbe-
                                                                               nă – identifică beneficii, pălăria verde – ge-
                                                                               nerează idei noi, pălăria neagră – identifică
         Supplex Libellus Valachorum – primul program politic modern al națiunii romȃne   probleme și pălăria roşie – spune ce simte.
                                                                              l  Treceți rezultatele pe o fișă, pe care o adă-
            • respectarea drepturilor naționale romȃnești ȋn Transilvania      ugați la portofoliu.
            • renunțarea la denumirea de „națiune tolerată” pentru români
            • egalitatea ȋn drepturi cu celelalte națiuni                        ŞTIAȚI CĂ...
            • numirile ȋn funcțiile publice și alegerea reprezentanților ȋn Dietă potrivit cu   l  Biserica  Greco-Catolică  a  fost  considerată
                                                                               mult timp una dintre bisericile naționale ale
            proporția numerică a romȃnilor                                     romȃnilor, ȋnsă regimul comunist a desfiin-
            •  respectarea egalității religioase.                              țat-o, iar preoții și episcopii care au refuzat
                                                                               trecerea la religia ortodoxă au fost arestați?
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66