Page 61 - istorie-viii-b
P. 61
Unitatea 6.
MODERNITATEA TIMPURIE 59
APLICAȚII CITIȚI ȘI RĂSPUNDEȚI
A „Scurtă vreme după alungarea turcilor de sub zidurile Vienei la 1683, aus- B „Ideea fericită a scrierii cu litere latine
triecii își îndreptară privirile spre Transilvania, de atâta vreme râvnită de Curtea și cu ortografie apropiată, inspirată din lati-
imperială vieneză pentru bogățiile și importanța sa strategică... Pătrunzând în nă și italiană, idee emisă de reprezentanții
Şcolii Ardelene, va cȃștiga teren, ȋncet, dar
Transilvania, armata imperială a impus un tratat potrivit căruia țara era silită sigur. Ea va străbate și dincoace de Carpați,
să accepte stăpânirea habsburgică... Generalul Anton Caraffa a smuls declarația prin ȋnvățămȃntul lui Gheorghe Lazăr, apoi al
din 9 mai 1688, în sensul că ardelenii de bunăvoie şi îndemnați numai de râvna lui Heliade Rădulescu și, ȋn cele din urmă, re-
creştinească renunță la protecția otomană... şi primesc părinteasca ocrotire a maies- nunțȃnd la unele exagerări inerente oricăror
tății sale... Prin această declarație, întărită de Dieta întrunită la Făgăraș în 13 mai ȋnceputuri, va triumfa. Pornită ȋn 1779, bătălia
1688, ia sfârșit perioada suzeranității turcești în Translivania și începe perioada va dura pȃnă ȋn 1863, cȃnd, prin decretul lui
Alexandru Ioan Cuza, alfabetul latin se va in-
stăpânirii austriece care durează până la 1867.” troduce ȋn mod obligatoriu ȋn ȋntreaga viață
(Ștefan Pascu, Ce este Transilvania?) de stat.
Răspȃndirea ideilor Şcolii Ardelene pe
1. Precizați, din sursa A, două repere cronologice ale istoriei Transilvaniei. toată fața pămȃntului romȃnesc, ȋn Oltenia,
2. Explicați într-un enunț fragmentul subliniat din text. Muntenia, Moldova, Dobrogea se va face
3. Utilizând textul, alegeți o informație cu rol de cauză și căutați urmarea prin mulțimea dascălilor transilvăneni, care,
luȃnd străvechea cale a păstorilor și atȃtor
(efectul) acesteia. rȃnduri de țărani, trec peste munți, dincoace,
4. Folosind informațiile din lecție, stabiliți argumente pro și contra pentru și predau ȋn școli de tot felul – de la Acade-
stăpânirea habsburgică în Transilvania. miile domnești pȃnă la modestele școli de
sat – noua ȋnvățătură.”
(Constantin C. Giurescu,
Transilvania ȋn istoria poporului romȃn)
IOSIF AL II-LEA (1780–1790). Împărat al Im periului 1. Extrageți din sursa B teritoriile romȃ-
Habsburgic, a vizitat ȋn mai multe rȃnduri Banatul, Transilvania nești aflate sub influența ideilor iluministe.
și Bucovina, unde a primit cu ȋngăduință petițiile oamenilor și 2. Explicați, cu ajutorul textului, ȋn ce
a intrat ȋn conștiința colectivă ca „bunul ȋmpărat”. Împăratului i constă noua ȋnvățătură.
se datorează numele comunelor Salva, Romuli, Parva și Nepos 3. Informați-vă din alte surse și aflați ce
din județul Bistrița-Năsăud, ȋn urma exclamației: „Vă salut, fel de alfabet se utiliza dincoace de Carpați,
mici nepoți ai Romei!” (În latină: Salve parvae nepos Romuli!) pȃnă la Alexandru Ioan Cuza.
4. Imaginează-ți că ești un dascăl tran-
silvănean care predă la o școală de peste
munți, la ȋnceputul secolului al XIX-lea. Ce
le-ai spune elevilor tăi despre situația romȃ-
nilor din Transilvania?
l Utilizați metoda celor șase pălării gândi-
toare pentru a analiza prevederile progra-
mului ,,Supplex Libellus Valachorum’’. Aveți
în vedere că: pălăria albă – informează,
Una dintre porțile de acces în cetatea Alba Iulia, de care împăratul a fost impresionat. pălăria albastră – clarifică, pălăria galbe-
nă – identifică beneficii, pălăria verde – ge-
nerează idei noi, pălăria neagră – identifică
Supplex Libellus Valachorum – primul program politic modern al națiunii romȃne probleme și pălăria roşie – spune ce simte.
l Treceți rezultatele pe o fișă, pe care o adă-
• respectarea drepturilor naționale romȃnești ȋn Transilvania ugați la portofoliu.
• renunțarea la denumirea de „națiune tolerată” pentru români
• egalitatea ȋn drepturi cu celelalte națiuni ŞTIAȚI CĂ...
• numirile ȋn funcțiile publice și alegerea reprezentanților ȋn Dietă potrivit cu l Biserica Greco-Catolică a fost considerată
mult timp una dintre bisericile naționale ale
proporția numerică a romȃnilor romȃnilor, ȋnsă regimul comunist a desfiin-
• respectarea egalității religioase. țat-o, iar preoții și episcopii care au refuzat
trecerea la religia ortodoxă au fost arestați?

