Page 63 - istorie-viii-b
P. 63
Unitatea 6.
MODERNITATEA TIMPURIE 61
APLICAȚII
A „Istoria politică a regimului fanariot înregistrează și importante pier-
deri teritoriale. În 1713 Poarta transformă Hotinul în raia, iar în urma păcii de
la Passarowitz (1718) Țara Românească pierde Oltenia, intrată sub stăpâni-
re austriacă, în 1775 imperialii anexează și partea de nord a Moldovei. După
Pacea de la Kuciuk-Kainargi (1774), care a marcat și mai insistent declinul
otoman și ascensiunea Rusiei în Europa Răsăriteană și Sud-Estică, regi-
mul fanariot prezintă evidente fenomene de dezagregare... Izbucnirea unui
nou război între Rusia și Imperiul Otoman (1806–1812) oferă prilejul ocu-
pării Principatelor în 1806 de către Rusia și participării voluntarilor români
la lupta antiotomană. Încheierea păcii de la București (1812) a însemnat și
pierderea teritoriului dintre Prut și Nistru pe seama Rusiei și, totodată, pen-
tru un timp supraviețuirea regimului fanariot.” Biserica Stavropoleos din Bucureşti.
(Mihai Bărbulescu, Dennis Deletant ș.a., Istoria României) Amedeo Preziosi, 1868. Se observă că
încă se purta moda fanariotă, deşi
1. Precizați perioada din istoria românilor la care face referire sursa A. regimul fanariot în Țara Românească
2. Menționați, pe baza sursei A, două Mari Puteri care au influențat evo- încetase de câteva decenii.
luția istorică a spațiului românesc în secolul al XVIII-lea și la începutul se-
colului al XIX-lea.
3. Precizați o consecință a declinului otoman și a ascensiunii Rusiei.
Realizați o cercetare, pe echipe, având tema ,,Reformele
PROIECT fanariote – modernizare sau exploatare?’’, analizând reformele
inițiate de un domnitor fanariot, la alegere.
Utilizând informațiile din lecție și din sursa A, completați
PORTOFOLIU un organizator grafic după următorul model:
Regimul fanariot (1711/1716 –1821) Școală în aer liber, Bucureşti, cca 1842.
Cauza instaurării Caracteristici negative
1. Priviți cu atenție imaginile. Ce asemă-
Domnitori importanți Caracteristici pozitive nare observați între cele două situații?
2. Explicați existența aspectului sesizat
4. Localizați pe sursa B statele vecine Țărilor Române în perioada fanari- după încetarea domniilor fanariote.
otă, precum și teritoriile pierdute în această perioadă. 3. Alcătuiți grupe de 4–6 elevi și realizați
fișe cu tema ,,Şcoala, ieri și azi”. Prezentați-le
în fața clasei.
ŞTIAȚI CĂ...
l Ȋnainte de a fi numiți domni, unii fanarioți
au ocupat funcția de dragoman al Imperiu-
lui Otoman, echivalentul unui ministru de
Externe, pentru care primeau o educație
solidă?
l Atȃt de multe cafenele erau ȋn București și
Iași, ȋncȃt domnii fanarioți dădeau pravile
(legi) pentru a le limita numărul?
l Fanarioții și-au luat profesori străini pen-
tru educația copiilor lor, model copiat de
boierii romȃni care au angajat dascăli din
vestul Europei sau greci, cunoscători ai cul-
turii occidentale?
B Harta Țărilor Romȃne ȋn perioada regimului fanariot.

