Page 63 - istorie-viii-b
P. 63

Unitatea 6.
                                                                               MODERNITATEA TIMPURIE          61


                                     APLICAȚII
           A „Istoria politică a regimului fanariot înregistrează și importante pier-
        deri teritoriale. În 1713 Poarta transformă Hotinul în raia, iar în urma păcii de
        la Passarowitz (1718) Țara Românească pierde Oltenia, intrată sub stăpâni-
        re austriacă, în 1775 imperialii anexează și partea de nord a Moldovei. După
        Pacea de la Kuciuk-Kainargi (1774), care a marcat și mai insistent declinul
        otoman  și  ascensiunea  Rusiei  în  Europa  Răsăriteană  și  Sud-Estică,  regi-
        mul fanariot prezintă evidente fenomene de dezagregare... Izbucnirea unui
        nou război între Rusia și Imperiul Otoman (1806–1812) oferă prilejul ocu-
        pării Principatelor în 1806 de către Rusia și participării voluntarilor români
        la lupta antiotomană. Încheierea păcii de la București (1812) a însemnat și
        pierderea teritoriului dintre Prut și Nistru pe seama Rusiei și, totodată, pen-
        tru un timp supraviețuirea regimului fanariot.”                        Biserica Stavropoleos din Bucureşti.
                         (Mihai Bărbulescu, Dennis Deletant ș.a., Istoria României)  Amedeo Preziosi, 1868. Se observă că
                                                                                încă se purta moda fanariotă, deşi
           1. Precizați perioada din istoria românilor la care face referire sursa A.  regimul fanariot în Țara Românească
           2. Menționați, pe baza sursei A, două Mari Puteri care au influențat evo-  încetase de câteva decenii.
        luția istorică a spațiului românesc în secolul al XVIII-lea și la începutul se-
        colului al XIX-lea.
           3. Precizați o consecință a declinului otoman și a ascensiunii Rusiei.

                                Realizați o cercetare, pe echipe, având tema ,,Reformele
             PROIECT         fanariote – modernizare sau exploatare?’’, analizând reformele
                             inițiate de un domnitor fanariot, la alegere.


                                Utilizând informațiile din lecție și din sursa A, completați
           PORTOFOLIU        un organizator grafic după următorul model:
                            Regimul fanariot (1711/1716 –1821)                Școală în aer liber, Bucureşti, cca 1842.
          Cauza instaurării              Caracteristici negative
                                                                                 1. Priviți cu atenție imaginile. Ce asemă-
          Domnitori importanți           Caracteristici pozitive              nare observați între cele două situații?
                                                                                 2.  Explicați  existența  aspectului  sesizat
           4. Localizați pe sursa B statele vecine Țărilor Române în perioada fanari-  după încetarea domniilor fanariote.
        otă, precum și teritoriile pierdute în această perioadă.                 3. Alcătuiți grupe de 4–6  elevi și realizați
                                                                              fișe cu tema ,,Şcoala, ieri și azi”. Prezentați-le
                                                                              în fața clasei.

                                                                                 ŞTIAȚI CĂ...
                                                                              l  Ȋnainte de a fi numiți domni, unii fanarioți
                                                                               au ocupat funcția de dragoman al Imperiu-
                                                                               lui Otoman, echivalentul unui ministru de
                                                                               Externe,  pentru  care  primeau  o  educație
                                                                               solidă?
                                                                              l  Atȃt de multe cafenele erau ȋn București și
                                                                               Iași, ȋncȃt domnii fanarioți dădeau pravile
                                                                               (legi) pentru a le limita numărul?
                                                                              l  Fanarioții și-au luat profesori străini pen-
                                                                               tru  educația  copiilor  lor,  model  copiat  de
                                                                               boierii romȃni care au angajat dascăli din
                                                                               vestul Europei sau greci, cunoscători ai cul-
                                                                               turii occidentale?











        B Harta Țărilor Romȃne ȋn perioada regimului fanariot.
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68