Page 48 - istorie-viii-l
P. 48
EVALUARE
IV. Un factor care a contribuit semnificativ la pro-
cesul de romanizare a fost reprezentat de:
a. impunerea limbii franceze;
b. coloniștii romani;
c. adoptarea alfabetului chirilic;
d. promovarea limbii române.
Ceramică 4. Completează textul de mai jos cu termenii po-
(sec. VIII-IX) triviți:
Formarea poporului român și a limbii române se
1. Ordonează cronologic următoarele evenimen- încadrează în procesul general de formare a popoa-
te istorice: relor și limbilor …………….europene. Acest proces s-a
• Retragerea aureliană; întins pe durata mai multor secole și poartă nume-
• Așezarea slavilor la nordul Dunării; le de…………. Limba română este o limbă…………..,
• Transformarea Daciei în provincie romană; lucru evidențiat prin fondul principal de cuvinte și
• Finalul etnogenezei românești. gramatica limbii, ambele de factură………..
(latină, etnogeneză, romanice, neolatină, roma-
2. Citește enunțurile și precizează dacă sunt ade- nizare)
vărate (A) sau false (F):
a. Limba română este puternic 5. Citește cu atenție sursa de mai jos și răspunde
influențată de elementul slav, cerințelor:
adstratul limbii. A /F „Chiar bogații când fugeau din Dacia, încă nu o
b. Reprezentanții Școlii Ardelene părăseau fără gândul de a se întoarce, căci greu se
au susținut latinitatea limbii române. A /F dezlipește omul de ceea ce a agonisit, dovadă mulți-
c. Provincia Dacia a fost fondată mea de comori îngropate, găsite pe pământul vechii
după cucerirea de către romani Dacii! Dar încă sărmanul! El se retrăgea totdeauna
în 170 d.H. A /F în preajma locuinței sale, sperând că se vor liniș-
d. Etnogeneza este procesul de formare ti vremile și că va putea să-și revadă așezarea și
a limbii și a unui popor. A /F casa. (…) Timpul trecea și o generație se strângea
după alta în creierii munților, încât cei născuți la
3. Alege răspunsul corect pentru enunțurile de umbra înaltelor lor piscuri se deprinseră în curând
mai jos: a găsi aici o nouă patrie. (…) Cei bogați s-au dus, daci
sau romani; cei săraci au rămas aici, ori de ce nați-
I. Persoana care îndură chinuri sau moartea pen- onalitate s-ar fi ținut. (…) Un popor așezat nu fuge
tru credința sa poartă numele de: niciodată în întregimea lui în fața unei năvăliri.”
a. misionar; c. colonist, (A.D. Xenopol, Teoria lui Roesler. Studii asupra stă-
b. martir; d. refugiat. ruinței românilor în Dacia Traiană)
a. Menționează evenimentul istoric la care
II. Toți locuitorii liberi ai Imperiului Ro- se referă sursa.
man au devenit cetățeni prin edictul dat de b. Precizează un argument pe care au-
împăratul: torul sursei îl folosește în favoarea conti-
a. Aurelian; c. Constantin cel Mare; nuității.
b. Caracalla; d. Dioclețian. c. Enumeră alte două dovezi ale conti-
nuității folosite de istoricii români pe par-
III. În secolul al VI-lea d.H. în Transilva- cursul vremii.
nia s-au așezat: d. Numește teoria opusă celei din sursa
a. goții; c. slavii; Vas cu inscripția „Petre” dată și precizează un argument folosit
b. maghiarii; d. gepizii. (Capidava, sec. X) în enunțarea acesteia.
Autoevaluare
Subiect 1 2 3 4 5 Total
Punctaj pentru 12 p. 16 p. 16 p. 20 p. a. 4 p. b. 4 p. 90 p. + 10 p. din
răspuns corect (4 x 3 p.) (4 x 4 p.) (4 x 4 p.) (4 x 5 p.) c. 2 x 4 p. d. 2 x 5 p. oficiu
Ducat de argint,
Punctajul tău Mircea cel Bătrân
46 ETNOGENEZA ROMÂNEASCĂ

