Page 48 - istorie-viii-l
P. 48

EVALUARE


                                                                IV. Un factor care a contribuit semnificativ la pro-
                                                             cesul de romanizare a fost reprezentat de:
                                                                a. impunerea limbii franceze;
                                                                b. coloniștii romani;
                                                                c. adoptarea alfabetului chirilic;
                                                                d. promovarea limbii române.


                                                  Ceramică      4. Completează textul de mai jos cu termenii po-
                                                (sec. VIII-IX)  triviți:
                                                                Formarea poporului român și a limbii române se
           1. Ordonează cronologic următoarele evenimen-     încadrează în procesul general de formare a popoa-
        te istorice:                                         relor și limbilor …………….europene. Acest proces s-a
           • Retragerea aureliană;                           întins pe durata mai multor secole și poartă nume-
           • Așezarea slavilor la nordul Dunării;            le de…………. Limba română este o limbă…………..,
           • Transformarea Daciei în provincie romană;       lucru evidențiat prin fondul principal de cuvinte și
           • Finalul etnogenezei românești.                  gramatica limbii, ambele de factură………..
                                                                (latină,  etnogeneză, romanice, neolatină, roma-
           2. Citește enunțurile și precizează dacă sunt ade-  nizare)
        vărate (A) sau false (F):
           a.  Limba română este puternic                       5. Citește cu atenție sursa de mai jos și răspunde
             influențată de elementul slav,                  cerințelor:
             adstratul limbii.                   A   /F         „Chiar bogații când fugeau din Dacia, încă nu o
           b.  Reprezentanții Școlii Ardelene                părăseau fără gândul de a se întoarce, căci greu se
             au susținut latinitatea limbii române.   A   /F   dezlipește omul de ceea ce a agonisit, dovadă mulți-
           c.  Provincia Dacia a fost fondată                mea de comori îngropate, găsite pe pământul vechii
             după cucerirea de către romani                  Dacii! Dar încă sărmanul! El se retrăgea totdeauna
             în 170 d.H.                         A   /F      în preajma locuinței sale, sperând că se vor liniș-
           d.  Etnogeneza este procesul de formare           ti vremile și  că va putea să-și  revadă așezarea și
             a limbii și a unui popor.           A   /F      casa. (…) Timpul trecea și o generație se strângea
                                                             după alta în creierii munților, încât cei născuți la
           3. Alege răspunsul corect pentru enunțurile de    umbra înaltelor lor piscuri se deprinseră în curând
        mai jos:                                             a găsi aici o nouă patrie. (…) Cei bogați s-au dus, daci
                                                             sau romani; cei săraci au rămas aici, ori de ce nați-
           I. Persoana care îndură chinuri sau moartea pen-  onalitate s-ar fi ținut. (…) Un popor așezat nu fuge
        tru credința sa poartă numele de:                    niciodată  în întregimea  lui  în fața  unei năvăliri.”
           a. misionar;    c. colonist,                      (A.D. Xenopol, Teoria lui Roesler. Studii asupra stă-
           b. martir;      d. refugiat.                         ruinței românilor în Dacia Traiană)
                                                                    a. Menționează evenimentul istoric la care
           II. Toți locuitorii liberi ai Imperiului Ro-              se referă sursa.
        man au devenit cetățeni prin edictul dat de                      b. Precizează un argument pe care au-
        împăratul:                                                    torul sursei îl folosește în favoarea conti-
           a. Aurelian;     c. Constantin cel Mare;                   nuității.
           b. Caracalla;    d. Dioclețian.                               c. Enumeră alte două dovezi ale conti-
                                                                      nuității folosite de istoricii români pe par-
           III. În secolul al VI-lea d.H. în Transilva-              cursul vremii.
        nia s-au așezat:                                               d. Numește teoria opusă celei din sursa
           a. goții;       c. slavii;             Vas cu inscripția „Petre”    dată și precizează un argument folosit
           b. maghiarii;    d. gepizii.             (Capidava, sec. X)    în enunțarea acesteia.
        Autoevaluare

            Subiect         1            2           3            4                5                Total
         Punctaj pentru    12 p.       16 p.        16 p.       20 p.    a. 4 p.            b. 4 p.  90 p. + 10 p. din
         răspuns corect   (4 x 3 p.)   (4 x 4 p.)   (4 x 4 p.)   (4 x 5 p.)  c. 2 x 4 p.      d. 2 x 5 p.  oficiu
                                                                                                                            Ducat de argint,
         Punctajul tău                                                                                                    Mircea cel Bătrân
        46     ETNOGENEZA ROMÂNEASCĂ
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53