Page 44 - istorie-viii-l
P. 44
LECȚIA 3 UNITATEA IV
Bogdan Petriceicu Hasdeu Dimitrie Onciul
Și alți istorici români, precum Bogdan Petriceicu Hasdeu sau Dimitrie Onciul,
mai târziu Vasile Pârvan sau Gheorghe Brătianu, au susținut, cu argumente
științifice, că poporul român s-a format pe o arie întinsă, la sud și la nord
de Dunăre, și au respins teoria imigraționistă.
ALEXANDRU D. XENOPOL
(1847-1920) Procesul istoric al formării poporului și limbii române s-a desfășu-
Marele istoric român, unul dintre cre- rat în paralel cu acela al celorlalte populații romanice. Dacă în Franța
atorii școlii istoriografice românești, și Spania începe din Antichitate, prin romanizarea populațiilor celtice
profesor la Universitatea din Iași, s-a și celtibere, același lucru trebuie să îl presupunem și în spațiul bal-
remarcat prin lucrări precum Istoria
românilor din Dacia Traiană și Teoria lui cano-dunărean, prin romanizarea populațiilor moesice și dacice. Sub-
Rösler. Studiu asupra stăruinței români- stratul limbilor franceză și spaniolă este cel al populațiilor celtice, iar
lor din Dacia Traiană, în care a susținut al limbii române cel daco-moesian. Stratul este limba latină, care oferă
teoria originii latine a românilor și structura gramaticală și vocabularul de bază limbilor romanice. Peste
continuitatea de locuire a acestora în populațiile romanizate în provinciile vestice s-au așezat populații ger-
spațiul carpato-danubiano-pontic. manice (vandali, goți, franci și alamani), în timp ce în spațiul est-eu-
ropean s-au așezat populații slave. Astfel, pentru franceză, spaniolă,
portugheză, italiană, adstratul este constituit de limbile germanice, iar
pentru română este dat de dialectele slave.
Formarea poporului român și a limbii române a fost un subiect
Reflectăm împreună foarte disputat între istoricii din toate vremurile. Au existat astfel două
teorii: una care susține ideea că românii sunt urmașii colonilor aduși
Discută cu un coleg o idee nouă de Traian în Dacia, dar și una care susține că poporul român s-a format
pe care ai descoperit-o în lecția de azi în Peninsula Balcanică și ar fi venit la nordul Dunării doar în secolele
și pe care ai vrea să o aprofundezi. XII-XIII. Aceasta poartă numele de teoria imigraționistă.
Aplicații
1. Folosind dicționare sau surse web, comple- (ruine romane din Dacia, monede, inscripții latine,
tează în caiet tabelul de mai jos. Discută cu un co- ceramică dacică).
leg despre asemănările observate. b. Echipa lingviștilor – analizează influența
Română Latină Italiană Spaniolă Franceză limbii latine asupra limbii române.
Mamă mater madre madre mère c. Echipa istoricilor – cercetează relatările
Lumină scrise ale unor autori antici despre cum descriu
Apă
Timp izvoarele istorice procesul de formare a poporului
Pace român.
d. Echipa etnografilor – studiază aspecte le-
2. Realizați o investigație pe echipe pentru a gate de tradiții, obiceiuri și port popular care au
descoperi răspunsul la întrebarea: „Cum s-a for- rădăcini dacice și romane.
mat poporul român?” Fiecare echipă va analiza
tema dintr-o perspectivă diferită și va aduce do- Fiecare echipă se documentează din mai mul-
vezi și argumente specifice. te surse, analizează informațiile și pregătește o
Echipele de cercetare: prezentare. La final, toate echipele își expun con-
a. Echipa arheologilor – cercetează descoperi- cluziile, iar clasa va formula o concluzie comună
rile arheologice care susțin procesul de etnogeneză despre etnogeneza românească.
42 ETNOGENEZA ROMÂNEASCĂ

