Page 44 - istorie-viii-l
P. 44

LECȚIA 3                                               UNITATEA IV














                                                     Bogdan Petriceicu Hasdeu       Dimitrie Onciul

                                             Și alți istorici români, precum Bogdan Petriceicu Hasdeu sau Dimitrie Onciul,
                                              mai târziu Vasile Pârvan sau Gheorghe Brătianu, au susținut, cu argumente
                                               științifice, că poporul român s-a format pe o arie întinsă, la sud și la nord
                                                          de Dunăre, și au respins teoria imigraționistă.
            ALEXANDRU D. XENOPOL
                   (1847-1920)                Procesul istoric al formării poporului și limbii române s-a desfășu-
        Marele istoric român, unul dintre cre-  rat în paralel cu acela al celorlalte populații romanice. Dacă în Franța
        atorii  școlii  istoriografice  românești,   și Spania începe din Antichitate, prin romanizarea populațiilor celtice
        profesor la Universitatea din Iași, s-a   și celtibere, același lucru trebuie să îl presupunem și în spațiul bal-
        remarcat prin lucrări precum  Istoria
        românilor din Dacia Traiană și Teoria lui   cano-dunărean, prin romanizarea populațiilor moesice și dacice. Sub-
        Rösler. Studiu asupra stăruinței români-  stratul limbilor franceză și spaniolă este cel al populațiilor celtice, iar
        lor din Dacia Traiană, în care a susținut   al limbii române cel daco-moesian. Stratul este limba latină, care oferă
        teoria originii latine a românilor și   structura gramaticală și vocabularul de bază limbilor romanice. Peste
        continuitatea de locuire a acestora în   populațiile romanizate în provinciile vestice s-au așezat populații ger-
        spațiul carpato-danubiano-pontic.  manice (vandali, goți, franci și alamani), în timp ce în spațiul est-eu-
                                           ropean s-au așezat populații slave. Astfel, pentru franceză, spaniolă,
                                           portugheză, italiană, adstratul este constituit de limbile germanice, iar
                                           pentru română este dat de dialectele slave.
                                              Formarea poporului român și a limbii române a fost un subiect
              Reflectăm împreună           foarte disputat între istoricii din toate vremurile. Au existat astfel două
                                           teorii: una care susține ideea că românii sunt urmașii colonilor aduși
           Discută cu un coleg o idee nouă   de Traian în Dacia, dar și una care susține că poporul român s-a format
        pe care ai descoperit-o în lecția de azi   în Peninsula Balcanică și ar fi venit la nordul Dunării doar în secolele
        și pe care ai vrea să o aprofundezi.  XII-XIII. Aceasta poartă numele de teoria imigraționistă.

              Aplicații


               1. Folosind dicționare sau surse web, comple-   (ruine romane din Dacia, monede, inscripții latine,
            tează în caiet tabelul de mai jos. Discută cu un co-  ceramică dacică).
            leg despre asemănările observate.                     b.  Echipa lingviștilor  – analizează influența
              Română    Latină   Italiană  Spaniolă  Franceză  limbii latine asupra limbii române.
               Mamă     mater    madre    madre     mère          c.  Echipa istoricilor  – cercetează  relatările
              Lumină                                           scrise ale unor autori antici despre cum descriu
               Apă
               Timp                                            izvoarele istorice procesul de formare a poporului
               Pace                                            român.
                                                                  d. Echipa etnografilor – studiază aspecte le-
               2. Realizați o investigație pe echipe pentru a   gate de tradiții, obiceiuri și port popular care au
            descoperi răspunsul la întrebarea: „Cum s-a for-   rădăcini dacice și romane.
            mat poporul român?” Fiecare echipă va analiza
            tema dintr-o perspectivă diferită și va aduce do-     Fiecare echipă se documentează din mai mul-
            vezi și argumente specifice.                       te  surse,  analizează  informațiile  și  pregătește  o
               Echipele de cercetare:                          prezentare. La final, toate echipele își expun con-
               a. Echipa arheologilor – cercetează descoperi-  cluziile, iar clasa va formula o concluzie comună
            rile arheologice care susțin procesul de etnogeneză   despre etnogeneza românească.

        42     ETNOGENEZA ROMÂNEASCĂ
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49