Page 47 - istorie-viii-l
P. 47

RECAPITULARE



              Proiect

           PROCESUL DE ROMANIZARE                            Moesia și acolo, într-o parte a acesteia, a întemeiat
           ȘI CREȘTINISMUL ÎN DACIA                          Dacia Mediterranea și Dacia Ripensis, la care a adău-
                                                             gat Dardania.” (Iordanes, Faptele romanilor)
           Pe baza informațiilor din această unitate de în-     B. „Dar cu toate că era depășită de Apulum, Ul-
        vățare și din sursele date, organizați un joc de rol   pia Traiana rămâne în decursul întregii perioade
        utilizând metoda Pălăriilor gânditoare. Veți lucra   a stăpânirii romane în Dacia și un centru produc-
        în grupuri de câte șase și în fiecare echipă vor exista   tiv însemnat. Inscripțiile atestă aici existența unor
        șase roluri, fiecare elev asumându-și rolul specific   meșteșugari, grupați în colegii profesionale, dintre
        culorii pălăriei, după cum urmează:                  care cel mai mare și mai bine cunoscut era colegiul
                                                             fabrilor (collegium fabrum), cuprinzându-i, pe cât se
           Pălăria albă (Gândire obiectivă):                 pare, nu numai pe făurari, ci și pe lemnari, dulgheri,
           Prezintă informații despre romanizare și creștinism   zidari etc., atât pe stăpâni (patroni), cât și pe angaja-
        în Dacia, cum ar fi date istorice, izvoare arheologice, in-  ții lor.” (C. Daicoviciu, H. Daicoviciu, Ulpia Traiana)
        scripții latine și primele dovezi ale creștinismului.

           Pălăria roșie (Gândire afectivă):                       Istoria altfel
           Explorează emoțiile și sentimentele și prezin-
        tă perspectiva dacilor în fața cuceririi romane și a    În 1837, doi țărani din satul Pietroasele (jud. Buzău) care
        schimbărilor aduse de romanizare și creștinism.      lucrau într-o carieră de piatră au descoperit un tezaur antic.
                                                             Era alcătuit din obiecte din aur, argint și pietre prețioase: coli-
           Pălăria neagră (Gândire critică):                 ere și fibule (broșe), dar și vase de diferite forme. Oamenii au
           Identifică punctele slabe și riscurile generate de pro-  fost uimiți de strălucirea aurului, dar nu știau cât de impor-
                                                             tantă era această comoară. Mai târziu, specialiștii au ajuns la
        cesul de romanizare și adoptarea unei noi religii. Subli-  concluzia că posesorul tezaurului, de neam germanic, ascun-
        niază consecințele negative ale acestor schimbări.   sese obiectele (în sec. IV sau V d.H.) pentru a fi protejate de
                                                             invadatori, probabil huni. Deși inițial avea 22 de piese, unele
           Pălăria galbenă (Gândire pozitivă):               s-au pierdut. Astăzi, cele 12 obiecte rămase pot fi
           Identifică avantajele romanizării și ale adoptării   admirate la Muzeul Național de Istorie a României.
        creștinismului.  Precizează  principalele  modificări
        pozitive prin care trece populația.


           Pălăria verde (Gândire creativă):
           Propune soluții pentru problemele întâmpinate
        de populație și idei despre cum ar fi evoluat Dacia
        dacă romanizarea nu ar fi avut loc sau cum s-ar fi
        putut răspândi creștinismul altfel.

           Pălăria albastră (Controlul procesului de gândire):
           Supraveghează discuțiile celorlalte grupuri, rezu-                                  Tezaurul
        mă concluziile fiecărei pălării și coordonează dezba-                               de la Pietroasele
        terea finală. Subliniază avantajele oferite de schim-
        bările desfășurate în urma proceselor discutate.
           După activitate, discută cu un coleg despre rolul
        pe care l-ai avut, menționează dacă rolul primit ți
        s-a potrivit și, dacă ai putea alege, ce alt rol ai expe-
        rimenta.

           Surse:
           A. „După aceasta, pe dacii din ținuturile de dincolo   BIBLIOTECA ONLINE
        de Dunăre, care au o întindere de un milion de pași, i-a
        prefăcut în provincie Traian, în timpul domniei sale,                 Tezaurul istoric
        după ce regele lor Decebal a fost omorât. Gallienus                    al României –
        însă i-a pierdut în timpul domniei sale, iar împăratul                    tur 3D
        Aurelian, rechemând de acolo legiunile, i-a așezat în

                                                                                       ETNOGENEZA ROMÂNEASCĂ  45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52