Page 47 - istorie-viii-l
P. 47
RECAPITULARE
Proiect
PROCESUL DE ROMANIZARE Moesia și acolo, într-o parte a acesteia, a întemeiat
ȘI CREȘTINISMUL ÎN DACIA Dacia Mediterranea și Dacia Ripensis, la care a adău-
gat Dardania.” (Iordanes, Faptele romanilor)
Pe baza informațiilor din această unitate de în- B. „Dar cu toate că era depășită de Apulum, Ul-
vățare și din sursele date, organizați un joc de rol pia Traiana rămâne în decursul întregii perioade
utilizând metoda Pălăriilor gânditoare. Veți lucra a stăpânirii romane în Dacia și un centru produc-
în grupuri de câte șase și în fiecare echipă vor exista tiv însemnat. Inscripțiile atestă aici existența unor
șase roluri, fiecare elev asumându-și rolul specific meșteșugari, grupați în colegii profesionale, dintre
culorii pălăriei, după cum urmează: care cel mai mare și mai bine cunoscut era colegiul
fabrilor (collegium fabrum), cuprinzându-i, pe cât se
Pălăria albă (Gândire obiectivă): pare, nu numai pe făurari, ci și pe lemnari, dulgheri,
Prezintă informații despre romanizare și creștinism zidari etc., atât pe stăpâni (patroni), cât și pe angaja-
în Dacia, cum ar fi date istorice, izvoare arheologice, in- ții lor.” (C. Daicoviciu, H. Daicoviciu, Ulpia Traiana)
scripții latine și primele dovezi ale creștinismului.
Pălăria roșie (Gândire afectivă): Istoria altfel
Explorează emoțiile și sentimentele și prezin-
tă perspectiva dacilor în fața cuceririi romane și a În 1837, doi țărani din satul Pietroasele (jud. Buzău) care
schimbărilor aduse de romanizare și creștinism. lucrau într-o carieră de piatră au descoperit un tezaur antic.
Era alcătuit din obiecte din aur, argint și pietre prețioase: coli-
Pălăria neagră (Gândire critică): ere și fibule (broșe), dar și vase de diferite forme. Oamenii au
Identifică punctele slabe și riscurile generate de pro- fost uimiți de strălucirea aurului, dar nu știau cât de impor-
tantă era această comoară. Mai târziu, specialiștii au ajuns la
cesul de romanizare și adoptarea unei noi religii. Subli- concluzia că posesorul tezaurului, de neam germanic, ascun-
niază consecințele negative ale acestor schimbări. sese obiectele (în sec. IV sau V d.H.) pentru a fi protejate de
invadatori, probabil huni. Deși inițial avea 22 de piese, unele
Pălăria galbenă (Gândire pozitivă): s-au pierdut. Astăzi, cele 12 obiecte rămase pot fi
Identifică avantajele romanizării și ale adoptării admirate la Muzeul Național de Istorie a României.
creștinismului. Precizează principalele modificări
pozitive prin care trece populația.
Pălăria verde (Gândire creativă):
Propune soluții pentru problemele întâmpinate
de populație și idei despre cum ar fi evoluat Dacia
dacă romanizarea nu ar fi avut loc sau cum s-ar fi
putut răspândi creștinismul altfel.
Pălăria albastră (Controlul procesului de gândire):
Supraveghează discuțiile celorlalte grupuri, rezu- Tezaurul
mă concluziile fiecărei pălării și coordonează dezba- de la Pietroasele
terea finală. Subliniază avantajele oferite de schim-
bările desfășurate în urma proceselor discutate.
După activitate, discută cu un coleg despre rolul
pe care l-ai avut, menționează dacă rolul primit ți
s-a potrivit și, dacă ai putea alege, ce alt rol ai expe-
rimenta.
Surse:
A. „După aceasta, pe dacii din ținuturile de dincolo BIBLIOTECA ONLINE
de Dunăre, care au o întindere de un milion de pași, i-a
prefăcut în provincie Traian, în timpul domniei sale, Tezaurul istoric
după ce regele lor Decebal a fost omorât. Gallienus al României –
însă i-a pierdut în timpul domniei sale, iar împăratul tur 3D
Aurelian, rechemând de acolo legiunile, i-a așezat în
ETNOGENEZA ROMÂNEASCĂ 45

