Page 78 - istorie-viii-l
P. 78

STUDIU DE CAZ                                         UNITATEA VII

                                       TUDOR VLADIMIRESCU


           În iarna anului 1821, o revoltă nemaipome-                  interne, reforma școlilor și justiției. Re-
        nită a cuprins toată Țara Românească. Printre                  fuzul Rusiei de a sprijini lupta eteristă
        răsculați se aflau țărani, boieri reformatori, ne-            a permis intervenția otomană, ceea ce a
        gustori și soldați (arnăuți). Toți erau nemulțu-              dus la eșecul mișcării revoluționare. Sus-
        miți de regimul fanariot și de stăpânirea oto-               pectat de colaborare cu turcii, Tudor a fost
        mană, pe care le doreau înlăturate. În fruntea                ucis de eteriști, la 27 mai 1821, iar arma-
        lor s-a aflat Tudor Vladimirescu. Un mic boier                ta sa a fost înfrântă. Ca urmare, problema
        din Oltenia, de aproximativ 40 de ani, care fu-               românească a devenit cunoscută la nivel
        sese ofițer în armata rusă și care avea multă                internațional, iar domnii fanarioți au fost
        experiență în administrație și în                            înlocuiți cu domni pământeni.
        negustorie. El a intrat în legă-
        tură cu o societate secretă, nu-                                    Tudor Vladimirescu
        mită Eteria, înființată de greci                                    (gravură de Th. Aman)
        cu scopul eliberării lor de sub
        dominația otomană. Treptat, au
        încercat să atragă de partea lor și                      1. Citește cu atenție sursa de mai jos și răspun-
        alte popoare din Balcani, precum                      de cerințelor:
        sârbii și românii, nemulțumiți și ei                     „Toate dregătoriile țării, atât cele politicești, cât
        de stăpânirea turcească. S-au bazat                   și cele bisericești, de la cea mare până la cea mai
        pe ajutorul Rusiei, care, încă din seco-              mică, să nu să mai orânduiască prin dare de bani,
        lul trecut, s-a văzut ca o protectoare a creș-        pentru ca să poată lipsi jafurile din țară. (...) Țara
        tinilor (ortodocși) din această regiune.              să fie volnică a-ș face și a ținea patru mii de ostași
           Tudor a pornit revolta din Oltenia, zona lui natală,   panduri cu căpeteniile lor și două sute arnăuți, scu-
        unde s-a bucurat de oameni de încredere și de câteva   tiți de toate dările, și cu leafă ușoară, a cărora leafă
        locuri întărite. Și-a organizat acțiunea subordonând-o   să economisească din veniturile mănăstirilor.” (Ce-
        Adunării poporului, o instituție cu rol executiv, legisla-  rerile norodului românesc, 16 februarie 1821)
        tiv și militar. A adunat sub arme aproximativ 8 000 de   a. Identifică cerințele referitoare la organizarea
        oameni, cu care s-a îndreptat spre București, unde a   armatei, transcriind pasajul care menționează nu-
        preluat puterea. Vreme de două luni (aprilie-mai), cât   mărul de soldați și tipurile de trupe propuse.
        a condus țara, Tudor a prezentat un program de refor-    b.  Explică  în  câteva  propoziții  ce  înseamnă
        me inspirat de ideile de Revoluției Franceze.         „dregătorii politicești și bisericești” și de ce oa-
           Cele mai importante documente au fost Procla-      menii doreau ca acestea să nu mai fie „orânduite
        mația de la Padeș  și  Cererile norodului românesc.   prin dare de bani”.
        Acestea prevedeau dreptul la rezistență împotriva        c. Consideri că problema corupției în funcții
        nedreptăților, suveranitatea poporului, limitarea     publice, menționată în document, este un aspect
        puterii otomane, ocuparea funcțiilor după merit,      prezent și în societatea contemporană? Compa-
        crearea unei armate naționale, desființarea vămilor   ră situația de atunci cu realități actuale, oferind
                                                              exemple.


                                                                 2.  Imaginează-ți  că  ești  un  pandur  care  face
                                                              parte din armata lui Tudor Vladimirescu în timpul
                                                              Mișcării revoluționare de la 1821. Scrie o pagină
                                                              de jurnal în care să descrii o zi din această călăto-
                                                              rie istorică. Folosește informația din studiul de caz,
                                                              dar și din alte surse și include în jurnal informații
                                                              despre locul în care te afli și încotro vă îndreptați
                                                              împreună cu ceilalți panduri; idei din Cererile noro-
                                                              dului susținute și cum speri ca acestea să schimbe
                                                              viața oamenilor de rând; gândurile și sentimente-
                                                              le tale ca pandur – motivația ta în lupta alături de
                                                              Tudor Vladimirescu. Folosește un limbaj potrivit epo-
                                                              cii și informații valide din punct de vedere istoric.
            Oastea lui Tudor trece Oltul (litografie, 10 martie 1821)

        76     LUMEA ROMÂNEASCĂ PÂNĂ LA JUMĂTATEA SECOLULUI AL XIX-LEA
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83