Page 81 - istorie-viii-l
P. 81
UNITATEA VII STUDIU DE CAZ
Romi din Moldova (desen de Denis Raffet, 1837)
ROMII – DE LA ROBIE LA EMANCIPARE
La începutul secolului al XIX-lea, în Țara Româ-
nească și Moldova, romii erau robi, adică oameni lip- Citește sursele și răspunde cerințelor:
siți de libertate. Trăiau pe moșiile domnitorilor sau A. „Dar și o altă categorie a societății avea de în-
ale statului, mănăstirilor și boierilor. Nu erau legați fruntat obstacole enorme pentru a dobândi drep-
de pământ, ci de stăpânii lor, care îi puteau căsători, turi civile. Țiganii fuseseră sclavi de la sosirea lor
vinde, schimba sau împrumuta fără acordul lor. Ro- în Principatele Române de la sud de Dunăre, în se-
bia se moștenea din tată în fiu, iar robii aveau obli- colul al XIV-lea. Au fost supuși la muncă și la plăți,
gația de a îndeplini toate poruncile stăpânului. Ma- în funcție de statutul stăpânilor – domnitori, boieri
joritatea erau folosiți în muncile agricole sau în alte sau clerici –, dar și al lor înșiși – stabili sau nomazi.
Moartea lui Decebal
activități necesare. Unii dintre ei, precum căldărarii, Deși au contribuit enorm la economiile Principate-
(Columna lui Traian)
fierarii, cărămidarii, muzicanții, primeau din partea lor prin munca în agricultură sau în meșteșugărit,
stăpânilor dreptul de a se muta dintr-o zonă în alta. țiganii s-au situat la periferia societății românești,
Între 1830 și 1860, cei aproximativ 200 000-250 000 deoarece aveau un stil de viață complet diferit.”
de romi reprezentau 7% din populația Țării Româ- (Keith Hitchins, Scurtă istorie a României)
nești și a Moldovei. B. „Ne înalță țara deopotrivă cu staturile cele
Pentru că se mutau des dintr-un loc în altul, romii mai civilizate în privirea principiului moralului și
erau considerați nomazi, iar statul modern a văzut al dreptății (...) acum patria noastră dezrobindu-și
acest stil de viață ca pe o formă de vagabondaj. Mulți țiganii, sfințește principiul că toți oamenii se nasc și
dintre ei trăiau în sărăcie și în condiții grele, ceea ce rămân slobozi, în vreme ce coloniile Franței și multe
i-a făcut pe tinerii reformatori, influențați de ideile staturi republicane a Unirii Americane de Nord gem
din Occident, să considere robia ca fiind profund ne- de milioane de negri împilați, în vreme când robia
dreaptă. Astfel, începând de la Regulamentele Organi- încă în adunările legislative a acestor țări numără
ce, statul s-a implicat, printr-o serie de legi, în elibera- atâția partizani." (Mihail Kogălniceanu, „Desrobirea
rea și așezarea lor în locuri stabile. Între 1843 și 1856, țiganilor”, în revista Propășirea, 6 februarie 1844)
au fost eliberați treptat: mai întâi robii statului, apoi 1. Precizează categoriile deținătoare de robi
cei ai mănăstirilor și, în cele din urmă, ai boierilor. În conform sursei A.
Țara Românească, eliberarea robilor statului a avut loc 2. Enumeră contribuțiile romilor în Principate
printr-o lege din 1843, iar în Moldova în 1844. În plus, conform sursei A.
statul a cumpărat robi de la proprietari pentru a le ofe- 3. Menționează principiul fundamental care
ri libertatea. Procesul s-a încheiat în 1856. A fost anul stă la baza documentului de dezrobire, conform
în care în Țara Românească s-a dat o lege care permi- sursei B.
tea eliberarea tuturor romilor, oferind, totodată, des- 4. Discută cu un coleg și dezbateți următoarea
păgubiri foștilor proprietari. Prin aceasta, robia a fost afirmație: „dezrobirea a fost un act necesar, dar
abolită definitiv în Țările Române, iar romii au primit care nu a dus imediat la integrarea romilor și a
șansa de a fi liberi și de a se integra în societate. lăsat probleme sociale nerezolvate”.
LUMEA ROMÂNEASCĂ PÂNĂ LA JUMĂTATEA SECOLULUI AL XIX-LEA 79

