Page 80 - istorie-viii-l
P. 80
STUDIU DE CAZ UNITATEA VII
abdicat și a fugit în Transilvania, iar guvernul provi-
zoriu a preluat conducerea țării. Între iunie și august
1848, guvernul a încercat să aplice programul revo-
luției: a desființat cenzura și pedeapsa cu moartea, a
adoptat steagul național, a început să rezolve proble-
ma agrară, să organizeze armata. Totuși, în septem-
brie 1848, armata otomană a intervenit și revoluția a
fost înfrântă.
Transilvania. În Transilvania, evenimentele anului
1848 au fost influențate de revoluțiile de la Viena și
Pesta. În martie 1848, românii transilvăneni au susți-
nut revoluția din Ungaria, dar au respins ideea unirii
Transilvaniei cu Ungaria. În fruntea românilor se aflau
Avram Iancu, Simion Bărnuțiu și Andrei Șaguna. Ei au Adunarea de la Blaj, mai 1848
organizat, între 3 și 5 mai, o mare adunare la Blaj, pen- pentru a impune unirea cu Ungaria. Împăcarea ro-
tru a testa voința poporului. Au prezentat mulțimii mâno-maghiară a avut loc abia în vara lui 1849. Dar a
programul revoluției, numit Petiția națională, și au fost prea târziu, pentru că trupele austrice și rusești au
ales un guvern revoluționar, care să le apere dreptu- intervenit și au înfrânt forțele revoluționare.
rile. Programul lor prevedea: egalitatea românilor cu Deși fiecare provincie a avut revendicările ei spe-
celelalte națiuni, desființarea iobăgiei, constituție și cifice, la 1848 românii au formulat câteva obiective
libertăți democratice. Neînțelegerile dintre români și majore: unirea, o constituție și libertăți sociale. Aceste
maghiari au dus la un război civil, soldat cu multe idei au fost puse în practică în deceniile care au urmat
victime. Armatele ungare au intrat în Transilvania și au stat la baza construirii României moderne.
1. Citește fragmentul extras din Proclamația de evidențiind modul în care opera acestui scriitor
la Islaz și răspunde apoi cerințelor: reflectă spiritul revoluționar și idealurile timpului.
„4. Adunanță generală compusă de reprezen- Argumentează cum a influențat contribuția sa lite-
tanți ai tuturor stărilor societății. rară cultura și societatea, menționând sursele de
5. Domn responsabil, ales pe cinci ani, și căutat încredere pe care le-ai consultat.
în toate stările societății. (...)
7. Responsabilitatea miniștrilor și a tuturor func- 3. Citește cu atenție sursa de mai jos, apoi răs-
ționarilor în funcția ce ocupă. punde cerințelor:
8. Libertatea absolută a tiparului. (...) „Mai mult, reuniți la hotelul «Sankt Petersburg»
19. Desființarea atât în fapt, cât și în vorbă a pe- din Iași, petiționarii au proclamat «sfânta păstrare a
depsei cu moartea.” Regulamentului Organic» pe care Mihail Sturdza l-a
(Proclamația de la Islaz, 9/21 iunie 1848) modificat și l-a manipulat în mai multe rânduri în
a. Identifică trei drepturi politice importante timpul domniei sale. În ciuda poziției semnatari-
menționate în fragment. lor, aparent loiali față de Rusia (sau, poate, tocmai
b. De ce consideri că revoluționarii de la 1848 din cauza ei), Mihail Sturdza n-a acceptat petiția
au cerut „libertatea absolută a tiparului”? Ce rol are pe care el însuși a solicitat-o, ci a ordonat trupelor
presa liberă într-un stat modern? să aresteze sau să disperseze opoziția. Deși a fost
c. Dacă ai avea posibilitatea de a adăuga un alt înăbușită în fașă, mișcarea revoluționară moldo-
punct în Proclamația de la Islaz, ce principiu mo- veană a produs un program politic.” (Victor Taki,
dern al democrației ai introduce și de ce? Rusia și Țările Române)
d. Proclamația de la Islaz prevedea desființa- a. Analizează efectele pe termen lung ale de-
rea pedepsei cu moartea. Există însă state care ciziei lui Mihail Sturdza cu privire la revoluțio-
încă o aplică. Crezi că pedeapsa cu moartea ar tre- narii din Moldova. În ce măsură acțiunile sale au
bui interzisă la nivel global? Argumentează pro și contribuit la consolidarea autorității statului sau,
contra. dimpotrivă, au generat resentimente și tensiuni în
rândul populației?
2. Documentează-te despre scriitorii pașoptiști b. Compară situația prezentată în fragmentul
și alege un reprezentant al acestei generații litera- dat cu o altă mișcare revoluționară din 1848. Ce
re. Prezintă contextul literar și istoric al perioadei, asemănări și diferențe observi?
78 LUMEA ROMÂNEASCĂ PÂNĂ LA JUMĂTATEA SECOLULUI AL XIX-LEA

