Page 80 - istorie-viii-l
P. 80

STUDIU DE CAZ                                         UNITATEA VII

        abdicat și a fugit în Transilvania, iar guvernul provi-
        zoriu a preluat conducerea țării. Între iunie și august
        1848, guvernul a încercat să aplice programul revo-
        luției: a desființat cenzura și pedeapsa cu moartea, a
        adoptat steagul național, a început să rezolve proble-
        ma agrară, să organizeze armata. Totuși, în septem-
        brie 1848, armata otomană a intervenit și revoluția a
        fost înfrântă.
           Transilvania. În Transilvania, evenimentele anului
        1848 au fost influențate de revoluțiile de la Viena și
        Pesta. În martie 1848,  românii transilvăneni au susți-
        nut revoluția din Ungaria, dar au respins ideea unirii
        Transilvaniei cu Ungaria. În fruntea românilor se aflau
        Avram Iancu, Simion Bărnuțiu și Andrei Șaguna. Ei au              Adunarea de la Blaj, mai 1848
        organizat, între 3 și 5 mai, o mare adunare la Blaj, pen-  pentru a impune unirea cu Ungaria. Împăcarea ro-
        tru a testa voința poporului. Au prezentat mulțimii   mâno-maghiară a avut loc abia în vara lui 1849. Dar a
        programul revoluției, numit  Petiția națională,  și au   fost prea târziu, pentru că trupele austrice și rusești au
        ales un guvern revoluționar, care să le apere dreptu-  intervenit și au înfrânt forțele revoluționare.
        rile. Programul lor prevedea: egalitatea românilor cu   Deși fiecare provincie a avut revendicările ei spe-
        celelalte națiuni, desființarea iobăgiei, constituție și   cifice, la 1848 românii au formulat câteva obiective
        libertăți democratice. Neînțelegerile dintre români și   majore: unirea, o constituție și libertăți sociale. Aceste
        maghiari au dus la un război civil, soldat cu multe   idei au fost puse în practică în deceniile care au urmat
        victime.  Armatele ungare au intrat în Transilvania   și au stat la baza construirii României moderne.



            1. Citește fragmentul extras din Proclamația de   evidențiind modul în care opera acestui scriitor
         la Islaz și răspunde apoi cerințelor:               reflectă spiritul revoluționar și idealurile timpului.
            „4. Adunanță generală compusă de reprezen-       Argumentează cum a influențat contribuția sa lite-
         tanți ai tuturor stărilor societății.               rară cultura și societatea, menționând sursele de
            5. Domn responsabil, ales pe cinci ani, și căutat   încredere pe care le-ai consultat.
         în toate stările societății. (...)
            7. Responsabilitatea miniștrilor și a tuturor func-  3. Citește cu atenție sursa de mai jos, apoi răs-
         ționarilor în funcția ce ocupă.                     punde cerințelor:
            8. Libertatea absolută a tiparului. (...)           „Mai mult, reuniți la hotelul «Sankt Petersburg»
            19. Desființarea atât în fapt, cât și în vorbă a pe-  din Iași, petiționarii au proclamat «sfânta păstrare a
         depsei cu moartea.”                                 Regulamentului Organic» pe care Mihail Sturdza l-a
                   (Proclamația de la Islaz, 9/21 iunie 1848)  modificat și l-a manipulat în mai multe rânduri în
            a. Identifică trei drepturi politice importante   timpul domniei sale. În ciuda poziției semnatari-
         menționate în fragment.                             lor, aparent loiali față de Rusia (sau, poate, tocmai
            b. De ce consideri că revoluționarii de la 1848   din cauza ei), Mihail Sturdza n-a acceptat petiția
         au cerut „libertatea absolută a tiparului”? Ce rol are   pe care el însuși a solicitat-o, ci a ordonat trupelor
         presa liberă într-un stat modern?                   să aresteze sau să disperseze opoziția. Deși a fost
            c. Dacă ai avea posibilitatea de a adăuga un alt   înăbușită în fașă, mișcarea revoluționară moldo-
         punct în Proclamația de la Islaz, ce principiu mo-  veană a produs un program politic.” (Victor Taki,
         dern al democrației ai introduce și de ce?          Rusia și Țările Române)
            d. Proclamația de la Islaz prevedea desființa-      a. Analizează efectele pe termen lung ale de-
         rea pedepsei cu moartea. Există însă state care     ciziei lui Mihail Sturdza cu privire la revoluțio-
         încă o aplică. Crezi că pedeapsa cu moartea ar tre-  narii din Moldova. În ce măsură acțiunile sale au
         bui interzisă la nivel global? Argumentează pro și   contribuit la consolidarea autorității statului sau,
         contra.                                             dimpotrivă, au generat resentimente și tensiuni în
                                                             rândul populației?
            2. Documentează-te despre scriitorii pașoptiști     b. Compară situația prezentată în fragmentul
         și alege un reprezentant al acestei generații litera-  dat cu o altă mișcare revoluționară din 1848. Ce
         re. Prezintă contextul literar și istoric al perioadei,   asemănări și diferențe observi?

        78     LUMEA ROMÂNEASCĂ PÂNĂ LA JUMĂTATEA SECOLULUI AL XIX-LEA
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85