Page 83 - istorie-viii-l
P. 83
RECAPITULARE
Proiect
REVOLUȚIA DE LA 1848 – Echipa 4: Educație plastică – Mesajul revoluției
ECOURI PESTE SECOLE în imagini
• Analizați trei picturi care ilustrează Revoluția
Lucrați în echipe, fiecare echipă corespunde unei de la 1848 și observați elementele artistice și sim-
discipline școlare. La final, fiecare grup își va prezen- bolice folosite.
ta rezultatele într-un mod creativ și interactiv. • Creați un afiș inspirat din acea perioadă, utili-
zând culori, simboluri și mesaje care reflectă spiritul
Echipa 1: Istorie – Joacă rolul unui revoluționar
• Alegeți trei personaje istorice importante care revoluționar.
au participat la Revoluția de la 1848. • Gândiți-vă la mesajul pe care vreți să-l transmi-
• Pregătiți o scenetă istorică în care să prezentați teți oamenilor și cum poate inspira acesta lupta pen-
un moment-cheie al revoluției. tru dreptate și libertate.
• Folosiți replici inspirate din documente istorice Echipa 5: Geografie – Harta evenimentelor re-
și adoptați un ton potrivit epocii. voluționare
• Realizați, pe hârtie, o hartă a Revoluției de la
Echipa 2: Limba română – Pașoptiștii și mesa-
jul lor 1848, evidențiind cel puțin trei centre revoluționare
• Alegeți trei scriitori pașoptiști și selectați câte un din Țările Române.
fragment literar relevant pentru fiecare. • Marcați locurile în care au avut loc evenimente
• Înregistrați trei clipuri video, câte unul pentru importante și folosiți culori și simboluri pentru a evi-
fiecare scriitor, în care să citiți un fragment din opera denția regiunile implicate.
fiecăruia și să explicați mesajul textului ales. • Adăugați scurte explicații lângă fiecare centru
• Puneți accent pe mesajul naționalist și pe im- revoluționar pentru a descrie ce s-a întâmplat acolo.
pactul pe care aceste texte l-au avut asupra contem-
poranilor.
Echipa 3: Educație socială – Lupta pentru drep-
turi și libertăți
• Citiți trei documente programatice ale Revo-
luției de la 1848 și comparați revendicările revo-
luționarilor cu drepturile și libertățile existente în
prezent.
• Organizați, în echipă, o dezbatere în care să ana-
lizați dacă cerințele revoluționarilor au fost îndepli-
nite în societatea actuală.
• Redactați un program revoluționar propriu, in-
spirat din cele trei documente consultate, dar adap- România revoluționară
tat realităților din prezent.
Istoria altfel
Revoluția de la 1848 s-a manifestat și în plan artistic. Con-
stantin Daniel Rosenthal, autorul celebrului tablou România
revoluționară, a participat la revoluția din Țara Românească.
După înfrângerea acesteia, a plecat în exil la Paris. Tabloul a
fost pictat acolo, iar muza artistului a fost Maria Rosetti, repre-
zentată ca o țărancă româncă. Pictorul a avut un sfârșit tragic.
Arestat la Pesta, după perioada exilului din Franța, a murit la
doar 31 de ani din cauza torturilor suferite în închisoare.
BIBLIOTECA ONLINE
Descoperă detalii despre
viața lui Avram Iancu
și implicarea acestuia
Bătălia din Dealul Spirii (13 septembrie 1848), în evenimentele vremii
între pompierii români și trupele otomane (litografie)
LUMEA ROMÂNEASCĂ PÂNĂ LA JUMĂTATEA SECOLULUI AL XIX-LEA 81

