Page 46 - consiliere-viii-b
P. 46
LECȚIA 6 Negocierea: când toată lumea câștigă
ZARUL STILURILOR DE NEGOCIERE
APLIC 1. Realizați un zar din carton și pe fiecare față a acestuia notați un stil de negociere: COLABORATIV, CONCE-
SIV, COMPETITIV, ÎNDATORITOR, OCOLITOR. Pe cea de-a șasea față a zarului scrieți: LA ALEGERE! Recitiți
acum începutul povestirii cu Alex și Marius. Apoi, după ce vă împărțiți în perechi, alegeți fiecare dintre voi
câte un rol (un coleg o să fie Alex și unul o să fie Marius). Cel care joacă rolul lui Alex aruncă zarul și îi pică
stilul COMPETITIV, de exemplu. Cel care joacă rolul lui Marius aruncă și el zarul și îi pică, să spunem, stilul
OCOLITOR.
- Bună, Alex! Ce mai faci?
- Bună, Marius! Învățam! Am un test la care vreau să obțin punctajul maxim.
- Las-o-ncolo de carte, am ceva mai important să-ți spun! Să vezi ce mi s-a întâmplat astăzi…
2. Este timpul să înceapă negocierea! Se va schimba finalul?
3. Exersați acest lucru de mai multe ori, cu mai multe combinații de stiluri de negociere și vedeți ce avantaje
și dezavantaje are fiecare stil.
PRIVIREA DIN EXTERIOR:
IDOLUL TĂU!
Când ești într-un conflict,
trage aer adânc în piept și apoi
gândește-te: dacă în locul tău
ar fi idolul tău, o persoană pe
care o apreciezi (un profesor,
un vlogger la modă, un actor
etc.), la fel ar acționa și el/ea?
1. Ar face ceva diferit față de
tine?
2. Dacă da, încearcă să schimbi
imediat acele comportamente pe
care idolul tău nu le-ar adopta!
îi spune mama, el este cel care taie
PORTOFOLIU dintre părți n-o poate învinovăți prăjitura, într-adevăr, dar TU EȘTI
„TAIE ȘI ALEGE”
Iată un exemplu de
CEL CARE VA ALEGE oricare dintre
negociere în care niciuna
cele două bucăți!
1. Crezi că cel nemulțumit a mai
pe cealaltă: să spunem că o mamă
le oferă celor doi copii ai săi o sin-
zia mamei?
gură prăjitură. În mod firesc, ea ar fost supărat după ce a auzit deci-
2. Cât de atent crezi că a tăiat
trebui s-o împartă, dar cum să facă prăjitura primul copil? Dacă o
acest lucru astfel încât niciunul bucată a ieșit mai mare și una mai
dintre copii să nu aibă impresia mică, avea el de ce să fie supărat
că a primit partea cea mai mică? Ei că celălalt a ales-o pe cea mai
bine, de data aceasta hotărăște să-l mare?
lase pe unul dintre ei să taie pră-
jitura. Celălalt copil protestează, Găsește o situație din viață în
fiind sigur că fratele lui își va tăia care poți aplica strategia „taie
o bucată mai mare. Nu te îngrijora, și alege”.
44 Dezvoltare socio-emoțională