Page 58 - consiliere-viii-b
P. 58

LECȚIA 3     Știu să învăț! Documentarea, selecția și organizarea informațiilor




               Asimilarea informației este influențată de cât de atrac-
            tive și credibile sunt pentru noi sursele necesare. Adică, dacă
          ÎNȚELEG  cartea decât filmul. Tot despre însușirea informațiilor este
            îți place mai mult să citești, atunci îți va plăcea mai mult

            și când înveți pentru examen. Dacă îți propui nu doar să iei
            notă mare, ci și să te folosești mai târziu de informațiile
            acumulate (stabilirea conștientă a scopului), atunci te mobi-
            lizezi și te implici mai mult. Dacă îți place ceea ce înveți (trăiri
            pozitive asociate), dacă materialul de învățat este potrivit ca
            mărime, e explicat pe înțelesul tău, e prezentat într-o mani-
            eră agreabilă (forma mesajului), dacă ești convins că respec-
            tivele informații chiar îți vor trebui în viață, atunci înveți cu
            pasiune, te implici!


             √  Pentru o învățare eficientă avem nevoie de dozarea efor-
             tului și a perioadei de relaxare.
           ÎNVĂȚ  √  Când memorăm, trebuie să ținem cont de starea noastră

             de sănătate, de odihnă, de cât de obișnuiți suntem să învă-
             țăm, de cât de motivați suntem să facem asta, de atitudinile
             și înclinațiile noastre pentru ceea ce studiem.
             √  Trebuie să existe un echilibru între învățătură și odihnă
             (ore de somn, mese regulate etc.)!




             De unde îți iei informația?


          APLIC  1.  Caută pe internet subiectul „Găina care a născut pui vii!” și o să vezi că la     PORTOFOLIU  1.  Alege  o  temă  intere-
             finalul anului 1993, în presa din România, se publica o astfel de știre. Dacă
             ar fi să faci acum un proiect la biologie, ai utiliza o astfel de informație?
             Când preiei anumite date din sursele de informație cu caracter deschis este   santă – din domeniul artistic
             foarte important să faci o bună selecție a datelor. Doar tu poți face diferența   sau muzical – și realizează
             între ideile și faptele confirmate de știință și simplele opinii.        trei prezentări.
             2.  Împărțiți-vă în grupuri de 5-6 elevi. Alegeți o temă de la una dintre   2.  Regula este: prima dată
             materii (spre exemplu, de la istorie sau de la biologie) și căutați pe internet   organizează  prezentarea
             filmulețe care să completeze informația din manual. Apoi, fiecare echipă va   folosind doar surse clasice,
             face în fața clasei o prezentare a lecției susținută de materialul audio-video   a doua oară – surse de infor-
             găsit. Profesorul de specialitate va fi invitat la oră și va juriza prezentările.  mare cu caracter deschis și
             3.  Citește o carte care a fost ecranizată și apoi urmărește filmul. Ce ți-a   a  treia  oară  –  doar  surse
             plăcut mai mult – cartea sau filmul? Acum procedează invers: vizionează   audio-video.
             mai întâi filmul, apoi citește cartea. S-a schimbat ceva? De ce?                Diferă cele trei pre-
             4.    Identifică  două  momente  dificile  pe  care  le-ai  experimen-   zentări? Care sunt asemă-
             tat în situații de învățare pentru anul acesta (la începutul anului și   nările? Dar deosebirile?
             în prezent). Realizează împreună cu colegii tăi o listă cu argumente
             pro  și  contra,  elemente  care  te-au  aju tat  sau,  dimpotrivă,  care
             te-au blocat în cele două situații. Spune cum te-ai simțit, dacă ai vrut să
             renunți, cum ai continuat și cum ai ajuns să reușești.



    56  ManageMentul învățării
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63