Page 58 - consiliere-viii-b
P. 58
LECȚIA 3 Știu să învăț! Documentarea, selecția și organizarea informațiilor
Asimilarea informației este influențată de cât de atrac-
tive și credibile sunt pentru noi sursele necesare. Adică, dacă
ÎNȚELEG cartea decât filmul. Tot despre însușirea informațiilor este
îți place mai mult să citești, atunci îți va plăcea mai mult
și când înveți pentru examen. Dacă îți propui nu doar să iei
notă mare, ci și să te folosești mai târziu de informațiile
acumulate (stabilirea conștientă a scopului), atunci te mobi-
lizezi și te implici mai mult. Dacă îți place ceea ce înveți (trăiri
pozitive asociate), dacă materialul de învățat este potrivit ca
mărime, e explicat pe înțelesul tău, e prezentat într-o mani-
eră agreabilă (forma mesajului), dacă ești convins că respec-
tivele informații chiar îți vor trebui în viață, atunci înveți cu
pasiune, te implici!
√ Pentru o învățare eficientă avem nevoie de dozarea efor-
tului și a perioadei de relaxare.
ÎNVĂȚ √ Când memorăm, trebuie să ținem cont de starea noastră
de sănătate, de odihnă, de cât de obișnuiți suntem să învă-
țăm, de cât de motivați suntem să facem asta, de atitudinile
și înclinațiile noastre pentru ceea ce studiem.
√ Trebuie să existe un echilibru între învățătură și odihnă
(ore de somn, mese regulate etc.)!
De unde îți iei informația?
APLIC 1. Caută pe internet subiectul „Găina care a născut pui vii!” și o să vezi că la PORTOFOLIU 1. Alege o temă intere-
finalul anului 1993, în presa din România, se publica o astfel de știre. Dacă
ar fi să faci acum un proiect la biologie, ai utiliza o astfel de informație?
Când preiei anumite date din sursele de informație cu caracter deschis este santă – din domeniul artistic
foarte important să faci o bună selecție a datelor. Doar tu poți face diferența sau muzical – și realizează
între ideile și faptele confirmate de știință și simplele opinii. trei prezentări.
2. Împărțiți-vă în grupuri de 5-6 elevi. Alegeți o temă de la una dintre 2. Regula este: prima dată
materii (spre exemplu, de la istorie sau de la biologie) și căutați pe internet organizează prezentarea
filmulețe care să completeze informația din manual. Apoi, fiecare echipă va folosind doar surse clasice,
face în fața clasei o prezentare a lecției susținută de materialul audio-video a doua oară – surse de infor-
găsit. Profesorul de specialitate va fi invitat la oră și va juriza prezentările. mare cu caracter deschis și
3. Citește o carte care a fost ecranizată și apoi urmărește filmul. Ce ți-a a treia oară – doar surse
plăcut mai mult – cartea sau filmul? Acum procedează invers: vizionează audio-video.
mai întâi filmul, apoi citește cartea. S-a schimbat ceva? De ce? Diferă cele trei pre-
4. Identifică două momente dificile pe care le-ai experimen- zentări? Care sunt asemă-
tat în situații de învățare pentru anul acesta (la începutul anului și nările? Dar deosebirile?
în prezent). Realizează împreună cu colegii tăi o listă cu argumente
pro și contra, elemente care te-au aju tat sau, dimpotrivă, care
te-au blocat în cele două situații. Spune cum te-ai simțit, dacă ai vrut să
renunți, cum ai continuat și cum ai ajuns să reușești.
56 ManageMentul învățării