Page 63 - consiliere-viii-b
P. 63
Școala calităților!
obiectivele (spre exemplu, ca 8. Caută feedbackul (răspunsul,
să înveți mai mult la matema- părerea) celor din jur – părinți, Alcătuiește o listă cu toate calitățile
tică o să aloci mai puțin timp profesori, prieteni, colegi APLIC pe care le ai și care te ajută să-ți realizezi
pentru jocurile video sau pentru etc. – despre pașii pe care îi faci. visul. Ai și aspecte la care trebuie să mai
Facebook). Folosește sugestiile lor pentru lucrezi? Care sunt acestea? Cum îți poți
6. Nu uita! Trebuie să crezi în îmbunătățiri. dezvolta o calitate, ce poți face pentru
tine și în forța ta de a ajunge 9. Sărbătorește-ți victoriile! ca ea să devină excepțională? De exem-
acolo unde îți dorești. Găsește-ți Ori de câte ori reușești să faci plu, știi să-ți stăpânești emoțiile atunci
motivația și pune-o la treabă! un pas important, bucură-te din când trebuie să vorbești în public. Dar
7. Rămâi conectat! Îți trebuie toată inima și oferă-ți o recom- este loc și de mai bine! Citește cărți pe
perseverență ca să-ți îndepli- pensă! O meriți! această temă, ține scurte discursuri în
nești visul! Cel mai greu o să-ți fața oglinzii, cere feedbackul unei per-
fie la început, apoi vei deveni din soane apropiate.
ce în ce mai bun în ceea ce faci.
√ Deoarece învățăm toată viața, ar trebui să existe spații de învățare în mediul cotidian. Deși studiile arată
ÎNȚELEG ȘI APLIC √ S-a observat că oamenii își irosesc timpul în multe alte situații, timp pe care l-ar putea aloca învățării.
că omul învață cel mai bine în mediul de acasă, arhitecții nu prevăd, de obicei, astfel de spații cu destinație
doar pentru învățare.
√
Sub coordonarea unui profesor, gândiți o hartă a localității în care locuiți și puneți-i eticheta: Orașul
meu/Comuna mea învață! Găsiți cât mai multe locuri care ar putea să capete destinația de loc de învățare,
concepeți un plan prin care acestea ar putea să fie amenajate în acest sens. Gândiți-vă cum ați putea să
convingeți autoritățile din localitatea voastră să-l pună în practică.
EXERCIȚIU DE PREDARE REFLEXIVĂ
Cercetătorii afirmă că educația
nu este limitată doar la activitatea 1. Clasa se împarte în grupuri de câte 4 elevi. Fiecare grup trebuie
să aibă un elev care excelează la anumite materii - unul la mate-
ÎNVĂȚ școlară, ci se continuă în cadrul matică, altul la română etc.
familiei și, mai larg, în interiorul
2. Fiecare dintre acești elevi își va alege o lecție pe care să o predea
comunității. Așa a apărut conceptul
de „societăți care învață”. O astfel colegilor lui în cel mai interesant și atractiv mod. Începe, de exem-
de societate stimulează învățarea plu, elevul care excelează la limba română. El le va preda colegilor
colectivă și socializarea, totul în jur din grup lecția aleasă, fiind profesorul lor pentru un sfert de oră.
fiind o oportunitate de instruire și 3. Când termină redevine elev pentru următorul coleg din grup,
de îndeplinire a potențialului fiecă- cel care a ales istoria, de exemplu. Acesta predă, la rândul lui, iar
rui om la nivelul maxim pe care el îl exercițiul se termină când fiecare elev a jucat atât rolul profeso-
poate atinge. rului, cât și pe cel al elevului.
4. Într-o discuție cu întreaga clasă încercați să răspundeți la
PORTOFOLIU timpul să faci ceva și mai interesant: să fii propriul profesor! TU
întrebarea: Ce am aflat nou despre învățare?
În exercițiul anterior ai fost profesor pentru colegii tăi. Este
stabilești obiectivele de învățare, TU stabilești cât de mult sau de
puțin înveți, TU îți alegi metodele și, la final, TOT TU ești cel care
te autoevaluezi și îți dai și notă!
Scrie ce ai simțit într-un „jurnal al învățării”.
ManageMentul învățării 61

