Page 60 - consiliere-viii-b
P. 60
LECȚIA 4 Lecții de viață. Modele și experiențe de învățare
Trebuie să știi că uneori oamenii își aleg și modele 1. Gândește-te la o persoană care reprezintă
negative. De ce crezi că se întâmplă acest lucru? un model pentru tine și care a trăit în trecut
De exemplu, tinerii vor alege modele pozitive dacă au
AFLU o gândire centrată pe propria dezvoltare, adică se văd ca APLIC (un domnitor, un pictor sau un compozitor
celebru etc.). Dacă ai avea o mașină a timpului
elevi activi și de succes, care se străduiesc să fie printre
și te-ai putea teleporta în perioada în care a
cei mai buni. Când te-ai concentrat pe obținerea măreției, trăit persoana pe care o admiri, ce întrebări
ești mai inspirat de oamenii care au muncit din greu și au i-ai adresa?
ajuns la vârf. Atenție! Ai voie să menționezi
În schimb, dacă îți este frică de eșec și nu ai încre-
dere în tine, un model negativ poate să fie mai moti- doar trei întrebări.
vant – îți pasă mai puțin de oamenii care au făcut lucrurile 2. Dă-le aceeași temă colegilor sau familiei
cum trebuie. tale și află care ar fi întrebările lor!
3. Împarte o foaie de hârtie în două coloane.
În prima coloană notează trăsăturile pozitive
care te ajută să ai succes în învățare, iar în cea
de-a doua scrie trăsăturile pozitive ale unui
model pe care îl ai în viață. Descrie detaliat,
în fața colegilor, motivele pentru care anumite
trăsături pe care le ai se potrivesc sau nu cu ale
modelului tău.
Aceeași persoană ar putea fi o sursă de inspirație pentru unii dintre noi, dar nu și un model pentru alții.
Mai mult decât atât, aceeași persoană ar putea fi o inspirație pentru tine doar în anumite momente, pe
AFLU când în altele n-ar avea nicio semnificație (deoarece crești, te dezvolți, te schimbi și vei găsi alte modele care să
te inspire).
ÎNȚELEG ȘI APLIC
1. Alege-ți trei per soane pe care le consideri modele: un personaj istoric, un cântăreț și o persoană din preajma ta.
2. Gândește-te bine și vezi dacă are următoarele caracteristici (văzute drept elemente definitorii ale mo -
delelor pozitive într-un studiu publicat de Universitatea Cambridge):
Onestitate – un model are curajul să acționeze așa cum demonstreze că este posibil acolo unde alții credeau că este
este corect, chiar și atunci când acest lucru nu îl face popular imposibil.
în ochii celorlalți.
Accesibilitate și umanitate – unui model nu îi este teamă
Colaborare – un model știe să colaboreze cu cei din jur, să-și arate imperfecțiunile, slăbiciunile, dar învață din pro-
are umor, entuziasm și îi sprijină pe ceilalți atunci când priile greșeli și evoluează permanent.
aceștia au nevoie.
Atitudine pozitivă – un model face lucrurile cu pasiune,
Autoritate și leadership (conducere) – un model inspiră este entuziast și creativ, știe să rezolve și să depășească
respect, nu cedează la presiunea celorlalți, își asumă deci- obstacolele pe care le întâmpină.
zii dificile.
Autenticitate – un model știe clar ce reprezintă pentru
Pionierat – un model este un deschizător de drumuri ceilalți, este conștient de propria valoare, de puterea pro-
în domeniul lui, are curajul să facă lucrurile altfel și să priei voci.
58 ManageMentul învățării