Page 26 - educatie-plastica-viii
P. 26

Capitolul I                                                                            Limbajul plastic


                                                            2.6 Designul vestimentar


                                                            a. Prezentare

                                                               ◼ O  zonă  aparte  a  designului  de  produs este  designul
                                                            vestimentar sau moda.
                                                               ◼ Moda este, de asemenea, și o componentă a artelor
                                                            decorative  textile  (design  textil),    având  în  vedere
                                                            faptul  că  utilizează  țesături,  imprimeuri,  texturi
                                                            diverse, acorduri cromatice în compoziții volumetrice
                                                            expresive, create pentru a pune în valoare corpul uman.
                                                               ◼ Componenta  estetică  a  modei  este  reprezentată
                                                            de  rolul  decorativ  și  semnificativ  al  vestimentației,
                                                            iar  componenta  funcțională  constă  în  protejarea
                                                            corpului. Moda este o componentă a designului datorită
                                                            tehnologiilor  și  categoriilor  de  producție  pe  care  le
                                                            folosește. Astfel, creațiile vestimentare pot fi:
                                                               ƒ unicat – produse de designer, pentru colecții haute
                                                              couture  prezentate  pe  marile  podiumuri  de  modă;
                                                              sunt  produse  cu  o  înaltă  valoare  estetică,  create
        a                                                     pentru prezentare, pentru spectacolul de modă, și nu
                                                              neapărat pentru a fi purtate;
                                                               ƒ de  serie  mică,  din  colecțiile  de  lux,  produse  de
                                                              asemenea manual, pe baza colecțiilor haute couture,
                                                              prin  stilizarea  și  simplificarea  acestora,  pentru  a
                                                              putea fi utilizate în vestimentația propriu-zisă;
                                                               ƒ prêt-à-porter – produse în serii relativ mari, pentru
                                                              publicul larg.
                                                               ◼ Primii pași care trebuie realizați în creația unei ținute
                                                            vestimentare  sunt  crochiurile  sau  schițele  de  modă
                                                            reprezentate  de  figuri  umane  care  au    însușiri  aparte
                                                            față  de  siluetele  obișnuite  (capul  mai  mic,  picioarele
                                                            mai lungi).
                                                               ◼ Se  începe  prin  stabilirea  unei  teme  care  poate  să
                                                            pornească de la un element de limbaj, un element din
                                                            natură (apă, lemn, piatră, lână), de la o textură etc.


                                                            b. Caracteristici

                                                               ◼ Designerul va ține cont de:
        b                                   c
                                                               ƒ tipul  de  colecție:  haute  couture,  prêt-à-porter,  de
                                                              primăvară–vară sau de toamnă–iarnă;
                                                               ƒ tipul  de  vestimentație  ales:  casual,  sport,  de  birou,
                                                              cocktail, de seară, uniformă;
                                                               ƒ forma  generală  a  siluetei  (clepsidră,  clopot,  con,
                                                              coloană etc.);
                                                               ƒ piesele componente (rochie, fustă și bluză, pantaloni,
                                                              sacou, palton etc.);
                                                               ƒ tipurile  de  materiale,  de  texturile  utilizate  (stofă  de
                                                              lână, bumbac, in, mătase, materiale sintetice);
                                                               ƒ raporturile  cromatice:  griurile  acromatice,  mono-
                                                              cromia, contrastul sau acordurile de culori comple-
                                                              mentare, dominanta caldă sau rece etc.;
                                                               ƒ traseul  pe  care  circulă  privirea  de-a  lungul  siluetei,
                                                              centrele de interes create cromatic sau prin contrast
        d
                                                              de texturi;
        Fig. 1 a, b, c, d Schițe de modă.                      ƒ accesorii asortate cu ținuta: încălțăminte, geantă etc.


        24   24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31