Page 24 - educatie-plastica-viii
P. 24

Capitolul I                                                                            Limbajul plastic


                                                 2.4 Designul de produs


                                                 a. Clasificare

                                                    ◼ Este  domeniul  designului  care  proiectează  obiectele  practice,
                                                 funcționale, urmărind și calitatea lor estetică: armonia compozițio-
                                                 nală a proporțiilor, a formelor, a volumelor și a culorilor utilizate.
                                                    ◼ Designul  de  produs  cuprinde  trei  categorii,  în  funcție  de
                                                 cantitatea obiectelor realizate:
                                                    ƒ piesa-unicat  –  este  vorba,  de  obicei,  despre  obiecte-prototip
                                                    sau de colecție, realizate manual de către designer; costurile de
                                                    realizare și prețul la care sunt comercializate sunt ridicate;
                                                    ƒ produsele de serie mică – este vorba de serii cu un număr mic de
                                                    exemplare, realizate cu tehnici speciale și având, de asemenea,
                                                    costuri mari de producție;
                                                    ƒ produsele de serie mare – sunt realizate după o schemă tehno-
                                                    logică  bine  pusă  la  punct,  concepută  inițial  de  designeri  și
                                                    de  ingineri,  cu  implicarea  multor  lucrători  și  a  unor  mijloace
                                                    automatizate;  costurile  de  producție,  precum  și  prețul  de
        Fig. 1 Hans Bleken Rud, design de corp de iluminat.  comercializare sunt mult scăzute.


                                                 b. Caracteristici

                                                    ◼ În  cadrul  acestui  domeniu  se  pot  proiecta  și  produce  obiecte
                                                 variate, de la cele mai mici, cum ar fi nasturii, creioanele, pixurile,
                                                 obiectele de uz casnic precum mixerele, fiarele de călcat, aparatele
                                                 de cafea sau alte obiecte pe care le folosim zilnic, până la cele mai
                                                 mari, precum autoturismele, camioanele, vasele maritime etc.
                                                    ◼ Toate aceste produse trebuie concepute ținând cont de aspectele
                                                 funcționale  și  estetice  menționate,  precum  și  de  cerințele  eco-
                                                 nomice: costurile de producție, raportul dintre cerere și ofertă.
                                                    ◼ Relația  produsului  cu  părțile  corpului  uman  și  cu  proporțiile
                                                 dintre  acestea  (domeniul  ergonomiei)  este  foarte  importantă  în
                                                 design: așezarea omului pe un obiect de mobilier, astfel încât să îi
                                                 susțină coloana vertebrală în toate zonele, înălțimea blatului mesei
                                                 sau a mobilei în funcție de silueta umană, încadrarea corpului în
                                                 spațiul intern al unui automobil sau al unui utilaj, apucarea cu o
                                                 mână sau cu două a obiectului, amplasarea butoanelor funcționale
                                                 pentru manevrarea corectă.


        Fig. 2 Charles Eames, Scaun din plasă de sârmă.

























        Fig. 3 Marianne Brandt, Ceainic.         Fig. 4 Design de caroserie de automobil.
        22   22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29