Page 27 - educatie-plastica-viii
P. 27
Limbajul plastic Capitolul I
Activități de învățare, evaluare
Investigația
◼ În vederea ducerii la îndeplinire a acestei metode,
împărțiți-vă în două grupe. Acest demers va facilita
exersarea și crearea unor variante de vestimentație
cu tema „Expresivitățile liniei”.
1. Întrebarea inițială. Cum se utilizează expresivitatea
liniei și a celorlalte elemente de limbaj plastic în
creațiile vestimentare? Liniile pot fi drepte, curbe,
frânte, șerpuite, spiralate, paralele, intersectate etc.
2. Colectarea dovezilor. Studiați, folosind reviste de
modă cunoscute, videoclipuri, imagini și alte surse a b
online, diverse creații vestimentare în care aspectul
liniilor care conturează formele generale să sugereze
fie caracterul rotund, curb, șerpuit, spiralat, fie pe cel
drept, rigid, zigzagat, intersectat.
3. Analiza dovezilor colectate. Preluați imaginile și fil-
mele pe două grupe, în funcție de cele două caractere
ale formelor și liniilor. Pe telefon sau pe tabletă,
trasați linii deasupra imaginilor digitale, respectând
cele două caractere diferite.
4. Transferul cunoștințelor. După experiența cercetării,
aplicați cunoștințele dobândite. Fiecare grupă
realizează o colecție de modă folosind caracterul
curb, respectiv pe cel drept, al liniilor. Fiecare elev c d
creează o ținută.
Utilizați instrumente diverse: linere, carioci de
diverse grosimi, bețișoare, pensule de diverse
mărimi, cu tuș, culori sau cerneală. Trasați diferite
tipuri de linii cu ajutorul acestor instrumente,
încercând să creați compoziții unitare.
Sugerați texturi cu ajutorul tipurilor diferite de linii:
stofă sobră – cu linii drepte, rigide; lână sau blană –
cu linii răsucite, jucăușe; mătase – cu linii elegante,
fine, dar precise; voal transparent – cu linii fine
suprapuse peste alte forme.
5. Reflecția și evaluarea. Discutați și găsiți răspunsul la
întrebarea inițială. Apreciați modul în care a reușit
fiecare grupă să utilizeze expresivitatea liniilor în e f
propriile creații. Ansamblurile vestimentare vor
sugera, prin linie, expresii diverse: veselie, agitație,
forță, sobrietate, eleganță etc.
6. Evaluarea rezultatelor (pe grupe și individual).
Analizați rezultatele, raportându-le la soluțiile
plastice găsite de restul clasei și la observațiile
profesorului. Ansamblul vestimentar creat de voi
se încadrează în colecția grupei, se armonizează ca
stil cu aceasta? Ați inclus în schița voastră tipuri de
linii cât mai variate, din gama repartizată grupei?
Colecțiile fiecărei grupe sunt unitare? Respectă
tipurile de linii propuse inițial? Evaluați activitatea
voastră în raport cu cea a colegilor. Evidențiați-i pe
colegii care au realizat cele mai originale compoziții g
vestimentare. Fig. 2 a, b, c, d, e, f, g Schițe de modă.
Linia, ca element principal de limbaj plastic.
25 25