Page 27 - educatie-plastica-viii
P. 27

Limbajul plastic                                                                            Capitolul I


            Activități de învățare, evaluare


            Investigația

               ◼ În  vederea  ducerii  la  îndeplinire  a  acestei  metode,
               împărțiți-vă în două grupe. Acest demers va facilita
               exersarea  și  crearea  unor  variante  de  vestimentație
               cu tema „Expresivitățile liniei”.

            1. Întrebarea inițială. Cum se utilizează expresivitatea
               liniei  și  a  celorlalte  elemente  de  limbaj  plastic  în
               creațiile  vestimentare?  Liniile  pot  fi  drepte,  curbe,
               frânte, șerpuite, spiralate, paralele, intersectate etc.
            2. Colectarea dovezilor.  Studiați,  folosind  reviste  de
               modă  cunoscute,  videoclipuri,  imagini  și  alte  surse             a                          b
               online, diverse creații vestimentare în care aspectul
               liniilor care conturează formele generale să sugereze
               fie caracterul rotund, curb, șerpuit, spiralat, fie pe cel
               drept, rigid, zigzagat, intersectat.
            3. Analiza dovezilor colectate. Preluați imaginile și fil-
               mele pe două grupe, în funcție de cele două caractere
               ale  formelor  și  liniilor.  Pe  telefon  sau  pe  tabletă,
               trasați linii deasupra imaginilor digitale, respectând
               cele două caractere diferite.
            4.  Transferul cunoștințelor. După experiența cercetării,
               aplicați  cunoștințele  dobândite.  Fiecare  grupă
               realizează  o  colecție  de  modă  folosind  caracterul
               curb,  respectiv  pe  cel  drept,  al  liniilor.  Fiecare  elev       c                          d
               creează o ținută.
               ƒ Utilizați  instrumente  diverse:  linere,  carioci  de
               diverse  grosimi,  bețișoare,  pensule  de  diverse
               mărimi,  cu  tuș,  culori  sau  cerneală.  Trasați  diferite
               tipuri  de  linii  cu  ajutorul  acestor  instrumente,
               încercând să creați compoziții unitare.
               ƒ Sugerați texturi cu ajutorul tipurilor diferite de linii:
               stofă sobră – cu linii drepte, rigide; lână sau blană –
               cu linii răsucite, jucăușe; mătase – cu linii elegante,
               fine,  dar  precise;  voal  transparent  –  cu  linii  fine
               suprapuse peste alte forme.
            5. Reflecția și evaluarea. Discutați și găsiți răspunsul la
               întrebarea  inițială.  Apreciați  modul  în  care  a  reușit
               fiecare  grupă  să  utilizeze  expresivitatea  liniilor  în           e                          f
               propriile  creații.  Ansamblurile  vestimentare  vor
               sugera, prin linie, expresii diverse: veselie, agitație,
               forță, sobrietate, eleganță etc.
            6. Evaluarea rezultatelor  (pe  grupe  și  individual).
               Analizați  rezultatele,  raportându-le  la  soluțiile
               plastice  găsite  de  restul  clasei  și  la  observațiile
               profesorului.  Ansamblul  vestimentar  creat  de  voi
               se  încadrează  în  colecția  grupei,  se  armonizează  ca
               stil cu aceasta? Ați inclus în schița voastră tipuri de
               linii  cât  mai  variate,  din  gama  repartizată  grupei?
               Colecțiile  fiecărei  grupe  sunt  unitare?  Respectă
               tipurile  de  linii  propuse  inițial?  Evaluați  activitatea
               voastră în raport cu cea a colegilor. Evidențiați-i pe
               colegii care au realizat cele mai originale compoziții                                           g
               vestimentare.                                    Fig. 2 a, b, c, d, e, f, g Schițe de modă.
                                                                Linia, ca element principal de limbaj plastic.
                                                                                                           25     25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32