Page 23 - educatie-plastica-viii
P. 23
Limbajul plastic Capitolul I
d. Etape în realizarea unui afiș
◼ Se identifică mesajul care va fi transmis,
grupul-țintă și spațiul în care va fi amplasat
pentru public.
◼ În funcție de mesaj și de publicul care va
observa afișul, se stabilește cum poate fi
acesta tradus în limbaj plastic.
◼ Care este titlul afișului? Există text infor-
mațional?
◼ Ce fel de imagine va sugera cel mai bine
mesajul afișului? Ce fel de imagine va atrage
un public tânăr sau unul matur?
◼ Care sunt culorile dominante ale afișului?
Va fi o imagine monocromă, cu o singură
culoare sugestivă? Se vor folosi două culori
al căror contrast amplifică impactul vizual? Fig. 7 Saul Steinberg, Spoleto festival. Fig. 8 Afiș în stil Art Nouveau.
Se va folosi o paletă mai largă de culori care
poate sugera, de exemplu, diversitatea?
◼ În funcție de mesaj, ce anume va fi mai
sugestiv? Textul (titlul) sau imaginea? Este
important ca una dintre componente să fie
prioritară, iar cea de-a doua să o susțină pe
prima. Împreună formează o imagine uni-
tară și contribuie la un impact maxim.
◼ Așezarea elementelor în pagină poate fi
abordată în mai multe feluri. Aceasta poate fi
simetrică, asimetrică, poate să domine plinul
sau golul sau poate să fie în echilibru.
◼ În funcție de alegerea elementelor com-
ponente ale afișului, suprafața vizuală va fi
alcătuită dintr-un spațiu pozitiv (suprafața Fig. 10 Afiș politic.
elementelor, plinul) și unul negativ (fondul,
golul). Fig. 9 Afiș de expoziție de artă, de dimensiuni mari. Raportul dintre
◼ Între elemente se creează două feluri de proporțiile elementelor componente variază în funcție de dimensiunea
relație. O relație este de armonie, în care ele- afișului. De exemplu, într-un afiș de mari dimensiuni, raportul dintre textul-titlu
mentele se completează și se susțin reciproc. și textul informațional va fi mai mare. Textul-titlu rămâne elementul de
Cealaltă relație este de contrast, elementele impact, este mai mare, pe când textul informațional va fi discret așezat, la
punându-se în evidență unul pe celălalt. dimensiuni mici. Acesta este lizibil în momentul în care atenția privitorului
◼ Dimensiunea afișului este aleasă în funcție este deja captată și acesta devine interesat de mesaj.
de așezarea acestuia în spațiul public. Cu cât
este mai departe de poziția privitorului, cu
atât trebuie să fie mai mare.
◼ Observați în Fig. 2, p. 20 afișul creat de
Sarah Morris. S-a ales ca fundal o fotogra-
fie a unui peisaj simplu, cu puține elemente
care solicită atenția privitorului. Fotografia
selectată este dispusă pe trei planuri, astfel
încât, în prim-plan, autoarea a lăsat spațiu
suficient pentru a așeza titlul filmului pro-
movat, care este centrul de inters al com-
poziției. Titlul este în contrast de for mă și
culoare cu imaginea de fundal. Au fost alese
culori puternice, forme simple geometrice,
iar așezarea este dinamică. În partea de sus
a afișului este așezat discret textul infor-
mațional.
Fig. 11 Afiș de festival de jazz. Fig. 12 Afiș de expoziție de artă.
21 21