Page 23 - educatie-plastica-viii
P. 23

Limbajul plastic                                                                            Capitolul I


            d. Etape în realizarea unui afiș

               ◼ Se identifică mesajul care va fi transmis,
            grupul-țintă și spațiul în care va fi amplasat
            pentru public.
               ◼ În funcție de mesaj și de publicul care va
            observa  afișul,  se  stabilește  cum  poate  fi
            acesta tradus în limbaj plastic.
               ◼ Care este titlul afișului? Există text infor-
            mațional?
               ◼ Ce fel de imagine va sugera cel mai bine
            mesajul afișului? Ce fel de imagine va atrage
            un public tânăr sau unul matur?
               ◼ Care sunt culorile dominante ale afișului?
            Va fi o imagine monocromă, cu o singură
            culoare sugestivă? Se vor folosi două culori
            al căror contrast amplifică impactul vizual?   Fig. 7 Saul Steinberg, Spoleto festival.  Fig. 8 Afiș în stil Art Nouveau.
            Se va folosi o paletă mai largă de culori care
            poate sugera, de exemplu, diversitatea?
               ◼ În funcție de mesaj, ce anume va fi mai
            sugestiv? Textul (titlul) sau imaginea? Este
            important ca una dintre componente să fie
            prioritară, iar cea de-a doua să o susțină pe
            prima. Împreună formează o imagine uni-
            tară și contribuie la un impact maxim.
               ◼ Așezarea  elementelor  în  pagină  poate  fi
            abordată în mai multe feluri. Aceasta poate fi
            simetrică, asimetrică, poate să domine plinul
            sau golul sau poate să fie în echilibru.
               ◼ În funcție de alegerea elementelor com-
            ponente ale afișului, suprafața vizuală va fi
            alcătuită dintr-un spațiu pozitiv (suprafața                             Fig. 10 Afiș politic.
            elementelor, plinul) și unul negativ (fondul,
            golul).                                     Fig. 9  Afiș  de  expoziție  de  artă,  de  dimensiuni  mari.  Raportul dintre
               ◼ Între elemente se creează două feluri de   proporțiile  elementelor  componente  variază  în  funcție  de  dimensiunea
            relație. O relație este de armonie, în care ele-  afișului. De exemplu, într-un afiș de mari dimensiuni, raportul dintre textul-titlu
            mentele se completează și se susțin reciproc.   și textul informațional va fi mai mare. Textul-titlu rămâne elementul de
            Cealaltă relație este de contrast, elementele   impact, este mai mare, pe când textul informațional va fi discret așezat, la
            punându-se în evidență unul pe celălalt.  dimensiuni mici. Acesta este lizibil în momentul în care atenția privitorului
               ◼ Dimensiunea afișului este aleasă în funcție   este deja captată și acesta devine interesat de mesaj.
            de așezarea acestuia în spațiul public. Cu cât
            este mai departe de poziția privitorului, cu
            atât trebuie să fie mai mare.
               ◼ Observați în Fig. 2, p. 20  afișul creat de
            Sarah Morris. S-a ales ca fundal o fotogra-
            fie a unui peisaj simplu, cu puține elemente
            care solicită atenția privitorului. Fotografia
            selectată este dispusă pe trei planuri, astfel
            încât, în prim-plan, autoarea a lăsat spațiu
            suficient pentru a așeza titlul filmului pro-
            movat, care este centrul de inters al com-
            poziției. Titlul este în contrast de for mă și
            culoare cu imaginea de fundal. Au fost alese
            culori puternice, forme simple geometrice,
            iar așezarea este dinamică. În partea de sus
            a afișului este așezat discret textul infor-
            mațional.
                                                      Fig. 11 Afiș de festival de jazz.  Fig. 12 Afiș de expoziție de artă.
                                                                                                           21     21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28