Page 22 - educatie-plastica-viii
P. 22
Capitolul I Limbajul plastic
2.3 Designul grafic. Afișul
a. Clasificare
◼ Afișul este un mijloc de comunicare vi-
zuală, așezat strategic în spațiul public cu
scopul de a capta atenția trecătorilor pentru
a le transmite un mesaj.
◼ În funcție de acesta, afișele sunt de mai
multe feluri:
afișul publicitar, care promovează fie un
serviciu sau un produs, fie un eveniment
(lansare de carte, film, concert, piesă de
teatru, conferință etc.);
afișul de propagandă, care promovează
ideologii politice sau sociale;
Fig. 1 Tadanori Yokoo, afiș de teatru. Fig. 2 Sarah Morris, 1972 (afiș de film). afișul de artă, care înfățișează lucrări de
artă, adesea foarte cunoscute; rolul aces-
tuia fiind mai mult estetic;
afișul educațional, realizat în scop educativ.
b. Caracteristici
◼ Afișul este compus din text și din imagini
sugestive, astfel încât privitorul să parcurgă
și să înțeleagă rapid informația transmisă.
◼ Elementele componente sunt alese
strategic, astfel încât să nu existe infor-
mație supli mentară. Aglomerarea inutilă a
spațiului compozițional deservește scopul
de a transmite coerent mesajul.
◼ Textul folosit într-un afiș va fi compus din
titlu, slogan și câteva detalii referitoare la pro-
Fig. 4 Afiș de expoziție de artă.
dusul, serviciul sau evenimentul promovat.
Fig. 3 Afiș informativ. Titlul afișului lasă imaginea să atragă atenția, el având ◼ Imaginea sau imaginile sunt sugestive.
doar un rol informativ. Caracterul de literă este unul simplu, dar imaginea Acestea pot fi fotografii sau ilustrații. Cu
este complexă. În Fig. 4, cele două formează un tot unitar, datorită realizării cât formele sunt mai ușor de înțeles, cu atât
expresive a acestora, bazate pe aceeași familie de forme și linii. afișul este mai clar.
◼ Deși există o serie de reguli restrictive în
realizarea unui afiș, este ideală găsirea de
soluții cât mai creative și cât mai inovative.
c. Tehnici de realizare
◼ Din punct de vedere tehnic, nu există li-
mite în execuția afișelor:
pot fi executate digital, în forme și linii
perfecte;
pot fi realizate manual, cu un scris de
mână, unde imperfecțiunea este relevantă
și expresivă;
pot fi realizate din colaj, folosind fotogra-
fii sau desene;
pot conține doar text, care este aranjat
într-un joc dinamic, care uneori repre-
zintă centrul de interes.
Fig. 5 Afiș publicitar. Fig. 6 Afiș de expoziție de artă.
20 20