Page 22 - educatie-plastica-viii
P. 22

Capitolul I                                                                            Limbajul plastic


                                                                      2.3 Designul grafic. Afișul


                                                                      a. Clasificare

                                                                         ◼ Afișul este un mijloc de comunicare vi-
                                                                      zuală, așezat strategic în spațiul public cu
                                                                      scopul de a capta atenția trecătorilor pentru
                                                                      a le transmite un mesaj.
                                                                         ◼ În funcție de acesta, afișele sunt de mai
                                                                      multe feluri:
                                                                         ƒ afișul publicitar, care promovează fie un
                                                                        serviciu sau un produs, fie un eveniment
                                                                        (lansare de carte, film, concert, piesă de
                                                                        teatru, conferință etc.);
                                                                         ƒ afișul  de  propagandă,  care  promovează
                                                                        ideologii politice sau sociale;
        Fig. 1 Tadanori Yokoo, afiș de teatru.  Fig. 2 Sarah Morris, 1972 (afiș de film).    ƒ afișul de artă, care înfățișează lucrări de
                                                                        artă, adesea foarte cunoscute; rolul aces-
                                                                        tuia fiind mai mult estetic;
                                                                         ƒ afișul educațional, realizat în scop educativ.


                                                                      b. Caracteristici

                                                                         ◼ Afișul este compus din text și din imagini
                                                                      sugestive, astfel încât privitorul să parcurgă
                                                                      și să înțeleagă rapid informația transmisă.
                                                                         ◼ Elementele  componente  sunt  alese
                                                                      strategic,  astfel  încât  să  nu  existe  infor-
                                                                      mație supli mentară. Aglomerarea inutilă a
                                                                      spațiului compozițional deservește scopul
                                                                      de a transmite coerent mesajul.
                                                                         ◼ Textul folosit într-un afiș va fi compus din
                                                                      titlu, slogan și câteva detalii referitoare la pro-
                                       Fig. 4 Afiș de expoziție de artă.
                                                                      dusul, serviciul sau evenimentul promovat.
        Fig. 3 Afiș informativ. Titlul afișului lasă imaginea să atragă atenția, el având     ◼ Imaginea  sau  imaginile  sunt  sugestive.
        doar un rol informativ. Caracterul de literă este unul simplu, dar imaginea   Acestea  pot  fi  fotografii  sau  ilustrații.  Cu
        este complexă. În Fig. 4, cele două formează un tot unitar, datorită realizării   cât formele sunt mai ușor de înțeles, cu atât
        expresive a acestora, bazate pe aceeași familie de forme și linii.   afișul este mai clar.
                                                                         ◼ Deși există o serie de reguli restrictive în
                                                                      realizarea unui afiș, este ideală găsirea de
                                                                      soluții cât mai creative și cât mai inovative.


                                                                      c. Tehnici de realizare

                                                                         ◼ Din punct de vedere tehnic, nu există li-
                                                                      mite în execuția afișelor:
                                                                         ƒ pot fi executate digital, în forme și linii
                                                                        perfecte;
                                                                         ƒ pot  fi  realizate  manual,  cu  un  scris  de
                                                                        mână, unde imperfecțiunea este relevantă
                                                                        și expresivă;
                                                                         ƒ pot fi realizate din colaj, folosind fotogra-
                                                                        fii sau desene;
                                                                         ƒ pot conține doar text, care este aranjat
                                                                        într-un joc dinamic, care uneori repre-
                                                                        zintă centrul de interes.

        Fig. 5 Afiș publicitar.        Fig. 6 Afiș de expoziție de artă.
        20   20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27