Page 21 - educatie-plastica-viii
P. 21

Limbajul plastic                                                                            Capitolul I


            Activități de învățare, evaluare


            a. Ce este o siglă (logo)?

               ◼ Sigla  este  definită  printr-un  simbol  ușor  identificabil  al  unei
            firme, asociații, personalități, eveniment, produs etc.
               ◼ Sigla este realizată fie dintr-un semn grafic, abstract sau figura-
            tiv, fie dintr-un titlu (text) sugestiv reprezentat.
               ◼ Se observă adesea tendința de a încărca o siglă cu scopul de a trans-
            mite cât mai multe informații, însă această tendință este greșită. Sigla,
            cu cât este mai simplă, cu atât va fi mai ușor de înțeles și de memorat.
               ◼ Observați Fig. 9 și Fig. 10. Acestea sunt exemple de sigle care suge-
            rează, prin simboluri, profesii și hobbyuri.

            b. Cum realizați o siglă?

               ◼ Construiți propria siglă. Aceasta poate sugera o pasiune, profesia
            visată sau o calitate care să vă reprezinte.
               ◼ Este important să subliniați informația de bază a identității pro-
            movate. Cu minimum de mijloace obțineti maximum de efect.
               ◼ Puteți  folosi  fie  un  semn  grafic,  fie  doar  text.  Dacă  le  combinați
            într-un mod unitar, veți obține un logotip (Fig. 9).
               ◼ Etape de realizare:
               ƒ creați sigla în alb și negru, schițând primele idei; observați la Fig. 11
               variante de realizare a unei sigle pentru un centru educațional de
               limbi străine Joy („Bucurie”).
               ƒ aceasta trebuie să fie percepută atât la dimensiuni foarte mici, cât
               și la dimensiuni mai mari; ea acoperă diverse suprafețe ale produ-
               selor promovate, de aceea trebuie să îl faceți ușor de identificat;  Fig. 8 Tipuri de litere (caractere).
               ƒ alegeți ideea care surprinde cel mai bine pasiunea sau calitatea
               aleasă; refaceți semnul desenat  sub o formă simplificată, elimi-
               nând detaliile care ar putea încărca logoul;
               ƒ cromatica unei sigle este simplă și se limitează la maximum trei
               culori; culoarea este aleasă după semnificația produsului sau a
               serviciului  promovat  (de  exemplu,  dacă  firma  comercializează
               produse naturiste, o culoare sugestivă poate fi verdele).
               ◼ Faceți autoevaluarea lucrării realizate. Vedeți dacă sigla voastră   Fig. 9 Siglă de hairstilist.
            corespunde citeriilor formulate în următoarele întrebări:
               ƒ Ce calități ai sau ce atribute definesc pasiunea sau meseria aleasă?
               ƒ Ce cuvinte-cheie ar putea fi folosite în denumirea siglei (poate fi
               substantiv propriu sau substantiv comun)?
               ƒ Ce atmosferă degajă cuvântul ales (elegantă, jucăușă, serioasă,
               dinamică, statică, firavă, rigidă etc.)? Cum pot fi traduse acestea
               în limbaj plastic? Observați în Fig. 9 forma pe care o împrumută
               fiecare cuvânt conform atributului specificat.
               ƒ Ce culori atribuiți siglei? Ce semnificație au acestea?   Fig. 10 Siglă de ghid montan.


















            Fig. 11 Schițe, variante de realizare a unei sigle.
                                                                                                           19     19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26