Page 21 - educatie-plastica-viii
P. 21
Limbajul plastic Capitolul I
Activități de învățare, evaluare
a. Ce este o siglă (logo)?
◼ Sigla este definită printr-un simbol ușor identificabil al unei
firme, asociații, personalități, eveniment, produs etc.
◼ Sigla este realizată fie dintr-un semn grafic, abstract sau figura-
tiv, fie dintr-un titlu (text) sugestiv reprezentat.
◼ Se observă adesea tendința de a încărca o siglă cu scopul de a trans-
mite cât mai multe informații, însă această tendință este greșită. Sigla,
cu cât este mai simplă, cu atât va fi mai ușor de înțeles și de memorat.
◼ Observați Fig. 9 și Fig. 10. Acestea sunt exemple de sigle care suge-
rează, prin simboluri, profesii și hobbyuri.
b. Cum realizați o siglă?
◼ Construiți propria siglă. Aceasta poate sugera o pasiune, profesia
visată sau o calitate care să vă reprezinte.
◼ Este important să subliniați informația de bază a identității pro-
movate. Cu minimum de mijloace obțineti maximum de efect.
◼ Puteți folosi fie un semn grafic, fie doar text. Dacă le combinați
într-un mod unitar, veți obține un logotip (Fig. 9).
◼ Etape de realizare:
creați sigla în alb și negru, schițând primele idei; observați la Fig. 11
variante de realizare a unei sigle pentru un centru educațional de
limbi străine Joy („Bucurie”).
aceasta trebuie să fie percepută atât la dimensiuni foarte mici, cât
și la dimensiuni mai mari; ea acoperă diverse suprafețe ale produ-
selor promovate, de aceea trebuie să îl faceți ușor de identificat; Fig. 8 Tipuri de litere (caractere).
alegeți ideea care surprinde cel mai bine pasiunea sau calitatea
aleasă; refaceți semnul desenat sub o formă simplificată, elimi-
nând detaliile care ar putea încărca logoul;
cromatica unei sigle este simplă și se limitează la maximum trei
culori; culoarea este aleasă după semnificația produsului sau a
serviciului promovat (de exemplu, dacă firma comercializează
produse naturiste, o culoare sugestivă poate fi verdele).
◼ Faceți autoevaluarea lucrării realizate. Vedeți dacă sigla voastră Fig. 9 Siglă de hairstilist.
corespunde citeriilor formulate în următoarele întrebări:
Ce calități ai sau ce atribute definesc pasiunea sau meseria aleasă?
Ce cuvinte-cheie ar putea fi folosite în denumirea siglei (poate fi
substantiv propriu sau substantiv comun)?
Ce atmosferă degajă cuvântul ales (elegantă, jucăușă, serioasă,
dinamică, statică, firavă, rigidă etc.)? Cum pot fi traduse acestea
în limbaj plastic? Observați în Fig. 9 forma pe care o împrumută
fiecare cuvânt conform atributului specificat.
Ce culori atribuiți siglei? Ce semnificație au acestea? Fig. 10 Siglă de ghid montan.
Fig. 11 Schițe, variante de realizare a unei sigle.
19 19