Page 81 - educatie-tehnologica-viii
P. 81

Unitatea 3  Domenii profesionale                  79



           MODEL DE PLAN DE AFACERI
           Un plan de afaceri original a fost conceput de Asociația de Părinți de la o unitate școlară. Scopul afacerii este de a
        colecta fonduri pentru a sprijini adăpostul pentru câinii fără stăpân aflat în localitate, prin realizarea de produse din
        materiale refolosibile și comercializarea lor.
           Titlul afacerii: ECOPAW
           1. Sinteza planului de afaceri
           ECOPAW este un atelier de creație și valorificare a materialelor refolosibile înființat de Asociația de Părinților,
        sub coordonarea președintelui asociației.
           Obiectivul afacerii: realizarea și comercializarea de obiecte din materiale refolosibile și donarea fondurilor obținu-
        te unui adăpost pentru câini fără stăpân. Afacerea își propune să promoveze un stil de viață sustenabil (contribuind
        la diminuarea cantității de deșeuri), să dezvolte creativitatea și competențele antreprenoriale ale elevilor, să contri-
        buie la îmbunătățirea vieții animalelor fără stăpân (generând fonduri pentru hrana și îngrijirea câinilor abandonați).

           2. Produse și servicii                               5. Planul operaţional
           Produse: obiecte decorative (vaze, rame foto, bijute-  Producție: materialele refolosibile vor fi colectate de la
        rii, tablouri, ornamente diverse, mărțișoare etc.), felici-  elevi, profesori, familiile lor, din școală și din comunita-
        tări, accesorii vestimentare, obiecte de uz casnic, jucării   te. Atelierul va fi amenajat într-un spațiu al școlii dotat
        pentru animale etc.                                 cu instrumente și materiale de lucru simple (foarfecă, li-
           În  viitor,  odată  cu  extinderea  afacerii,  se  urmărește   pici, vopsele, pensule etc.).
        creșterea calității produselor prin: utilizarea unor mate-
        riale de calitate superioară, gamă variată care să satisfacă   6. Planul financiar
        cumpărătorii, originalitate, estetică, ambalaj atrăgător.  Costuri inițiale: capital inițial de 500 lei utilizat pentru
                                                            achiziționarea instrumentelor și a materialelor de lucru,
           3. Analiza pieţei
                                                            a materialelor de promovare.
           Public-țintă: elevii și profesorii școlii, părinții, mem-
                                                               Surse de finanțare: donații ale părinților și ale mem-
        brii comunității locale, persoane interesate de produsele   brilor comunității, reciclarea PET-urilor și a ambalaje-
        handmade și ecologice, iubitori de animale.
                                                            lor din sticlă etc.
           Concurență: alte ateliere de creație, magazine de ca-
        douri, târguri de produse handmade.                    Venituri: din vânzarea produselor.
                                                               Profit:  calculat  prin  scăderea  costurilor  din  venituri.
           Avantaje competitive: produse unice și originale, pre-
        țuri accesibile, implicarea elevilor în procesul de produc-  Profitul obținut va fi donat integral adăpostului pentru
        ție și comercializare, promovarea unui stil de viață sus-  câinii fără stăpân.
        tenabil, interesul populației pentru produsele ecologice,   7. Organizarea firmei și echipa de management
        contribuția la ajutorarea animalelor fără stăpân.
                                                               Personalul: voluntari din rândul elevilor și părinților,
           4. Strategia de marketing                        alți membri ai comunității, care vor lucra în echipe coor-
           Promovare: panouri și fluturași informativi, rețele so-  donate de un adult, în afara programului școlar.
        ciale, site web, colaborare cu influenceri și bloggeri, eve-  Responsabili:  elevii  implicați  în  proiect,  sub  coordo-
        nimente școlare, târguri locale, parteneriate cu alte școli   narea președintelui Asociației Părinților (responsabil de
        și organizații, articole în presa locală, colaborare cu re-  producție, responsabil de marketing, responsabil finan-
        prezentantul adăpostului pentru câini.              ciar, responsabil de resurse umane).
           Distribuție: vânzare directă în școală, la evenimente,
        târguri etc.                                           8. Indicatori de succes
           Prețuri:  stabilite  în  funcție  de  costurile  de  produc-  Numărul de produse vândute, cifra de afaceri, profitul
        ție,  complexitatea  produsului  și  prețurile  practicate  de   realizat,  numărul  participanților,  impactul  asupra  me-
        concurență.                                         diului (cantitatea de materiale refolosibile valorificate),
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86