Page 80 - educatie-tehnologica-viii
P. 80
78 Domenii profesionale Unitatea 3
Nu există o structură standard pentru planul de afaceri. Acesta se rea li-
zează în funcție de tipul de business, de dimensiunea acestuia, de piață, de
etapa de dezvoltare în care se află.
Elemente esenţiale într-un plan de afaceri
pagina introductivă care conține logoul, numele afacerii, datele de
contact.
rezumatul planului de afaceri cuprinde pe scurt cele mai relevante
informații din planul de afaceri, într-un limbaj cât mai simplu (să nu
depășească o pagină A4).
Acest rezumat oferă o imagine de ansamblu asupra afacerii, prezintă
obiectivele acesteia, produsele/serviciile oferite, situația financiară a
Logo firmei, echipa care conduce afacerea, planul de dezvoltare a afacerii
pentru următorii 3-5 ani.
descrierea afacerii cuprinde informații despre: tipul afacerii, nișa
căreia se adresează cu serviciile sau produsele, dacă este o afacere
offline sau online, structura organizațională (cine este proprietarul
companiei, cine sunt acționarii – dacă există –, care sunt nivelurile de
autoritate, cine face parte din echipa executivă, care sunt indicatorii
de performanță în afacere, care sunt responsabilitățile angajaților).
analiza pieţei: se va face o analiză a concurenței, apoi se vor identifica
cerințele publicului-țintă.
produse și servicii: se vor stabili produsele sau serviciile oferite care să
răspundă nevoilor pieței, beneficiile acestora, tehnologia de obținere/
execuție a produselor.
Analiza pieței testare și implementare: se va testa produsul sau serviciul la o scară
mică, pentru a obține un feedback din partea clienților.
planul financiar cuprinde situația financiară actuală și previziunile
fi nan ciare necesare atingerii obiectivelor stabilite în planul de afaceri
(numărul de clienți, valoarea medie pe vânzare, profitul).
evaluarea riscurilor într-un plan de afaceri - liste cu potențialele
riscuri la care este supusă afacerea și soluții pentru fiecare problemă
identificată.
anexe – conțin informații de interes, copii după contracte, schițe
tehni ce, studii de piață și CV-urile oamenilor-cheie din companie.
Planul de afaceri este ca o hartă care îi prezintă antreprenorului direcția ge-
nerală în care se îndreaptă și reperele care îi confirmă sau infirmă că se află pe
drumul cel bun. Planul de afaceri este un instrument esențial în relațiile firmei
Plan financiar cu băncile și în cadrul programelor de finanțare guvernamentală sau europeană.

