Page 80 - educatie-tehnologica-viii
P. 80

78                      Domenii profesionale  Unitatea 3



                                              Nu există o structură standard pentru planul de afaceri. Acesta se rea li-
                                           zează în funcție de tipul de business, de dimensiunea acestuia, de piață, de
                                           etapa de dezvoltare în care se află.


                                                          Elemente esenţiale într-un plan de afaceri


                                               pagina  introductivă  care  conține  logoul,  numele  afacerii,  datele  de

                                               contact.
                                               rezumatul planului de afaceri  cuprinde  pe  scurt  cele  mai  relevante
                                               informații din planul de afaceri, într-un limbaj cât mai simplu (să nu
                                               depășească o pagină A4).
                                               Acest rezumat oferă o imagine de ansamblu asupra afacerii, prezintă
                                               obiectivele acesteia, produsele/serviciile oferite, situația financiară a
                      Logo                     firmei, echipa care conduce afacerea, planul de dezvoltare a afacerii
                                               pentru următorii 3-5 ani.


                                               descrierea afacerii  cuprinde  informații  despre:  tipul  afacerii,  nișa
                                               căreia  se  adresează  cu  serviciile  sau  produsele,  dacă  este  o  afacere
                                               offline  sau  online,  structura  organizațională  (cine  este  proprietarul
                                               companiei, cine sunt acționarii – dacă există –, care sunt nivelurile de
                                               autoritate, cine face parte din echipa executivă, care sunt indicatorii
                                               de performanță în afacere, care sunt responsabilitățile angajaților).

                                               analiza pieţei: se va face o analiză a concurenței, apoi se vor identifica
                                               cerințele publicului-țintă.


                                               produse și servicii: se vor stabili produsele sau serviciile oferite care să
                                               răspundă nevoilor pieței, beneficiile acestora, tehnologia de obținere/
                                               execuție a produselor.


                  Analiza pieței               testare și implementare: se va testa produsul sau serviciul la o scară
                                               mică, pentru a obține un feedback din partea clienților.

                                               planul  financiar  cuprinde  situația  financiară  actuală  și  previziunile
                                               fi nan ciare necesare atingerii obiectivelor stabilite în planul de afaceri
                                               (numărul de clienți, valoarea medie pe vânzare, profitul).


                                               evaluarea  riscurilor  într-un  plan  de  afaceri  -  liste  cu  potențialele
                                               riscuri la care este supusă afacerea și soluții pentru fiecare problemă
                                               identificată.

                                               anexe  –  conțin  informații  de  interes,  copii  după  contracte,  schițe
                                               tehni ce, studii de piață și CV-urile oamenilor-cheie din companie.


                                              Planul de afaceri este ca o hartă care îi prezintă antreprenorului direcția ge-
                                           nerală în care se îndreaptă și reperele care îi confirmă sau infirmă că se află pe
                                           drumul cel bun. Planul de afaceri este un instrument esențial în relațiile firmei
                  Plan financiar           cu băncile și în cadrul programelor de finanțare guvernamentală sau europeană.
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85