Page 84 - educatie-tehnologica-viii
P. 84

82                      Domenii profesionale  Unitatea 3



                                           permițând alocarea de mijloace financiare pentru implementarea măsurilor
                                           de protejare a mediului. Pe lângă măsuri de protecție a calității aerului, ape-
                                           lor, solului, protecția mediului înconjurător include și gestionarea deșeuri-
                                           lor, extinsă în toate domeniile de activitate, prin reducere-refolosire-reciclare.

                                             În România, poluarea mediului este reglementată de un pachet legislativ
                                           care impune o serie de monitorizări privind impactul pe care îl au activitățile
                 Inspector ecolog          desfășurate în diverse domenii asupra mediului înconjurător.
                                             Una dintre direcțiile principale de acțiune ale Strategiei Naționale pentru
        Dezvoltare Durabilă este modernizarea sistemelor de educație și formare profesională, în sensul formării prin pro-
        grame de studii a unor specialiști în educație ecologică, dezvoltare durabilă și calitatea vieții, care pot ocupa posturi
        în diferite instituții/firme angajatoare, în toate domeniile profesionale. Profesiile din domeniul protecției mediului
        (consilier ecolog, expert ecolog, inspector de mediu, evaluator de impact asupra mediului, analist de mediu, cercetător
        în ecologie și protecția mediului etc.) trebuie integrate obligatoriu pe piața muncii.

           Utilizarea eficientă a resurselor și adoptarea de măsuri de prevenire a poluării mediului în toate domeniile pro-
        fesionale vor asigura o calitate mai bună a vieții pentru toți locuitorii planetei, atât pentru generația actuală, cât și
        pentru generațiile viitoare.


              De reținut!


            •  Dezvoltarea economică actuală prezintă riscuri crescute pentru omenire și mediul înconjurător. Dezvoltarea
         economică excesivă are efecte negative: deșeuri, emisii poluante, modificarea mediului înconjurător..
            •  Conceptul de dezvoltare durabilă presupune un nivel optim de interacțiune între societate – activități econo-
         mice – mediu, care pot evolua în interdependență, susținându-se reciproc.
            •  Profesiile din domeniul protecției mediului trebuie integrate obligatoriu pe piața muncii.
            •  Protecția mediului înconjurător include gestionarea deșeurilor în toate domeniile de activitate, prin reduce-
         re-refolosire-reciclare.



              Aplicații

           1. Alegeți un domeniu profesional. Identificați trei efecte negative pe care domeniul ales le are asupra mediului.
        Enunțați trei măsuri prin care se pot diminua aceste efecte.
           2. Identificați tipuri de deșeuri din industria textilă și propuneți modalități de reutilizare a acestora.
           3. Metoda: ȘTIU - VREAU SĂ ȘTIU- AM ÎNVĂȚAT
           Se împarte clasa în grupe de 4-5 elevi și fiecare grupă își va alege un reprezentant, care va nota pe fișa de lucru și
        la tablă ideile stabilite de membrii grupei.
           La începutul lecției, profesorul anunță tema Protecția mediului în contextul diverselor domenii profesionale și de-
        senează la tablă tabelul cu rubricile „ȘTIU/VREAU SĂ ȘTIU/AM ÎNVĂȚAT”. Elevii desenează tabelul pe fișa de lucru.
           Elevii completează coloana „ȘTIU” cu informațiile pe care le au despre tema propusă, apoi coloana „VREAU SĂ
        ȘTIU” (pe fișa de lucru și la tablă). La sfârșitul lecției vor completa coloana „AM ÎNVĂȚAT”.

                      ȘTIU                          VREAU SĂ ȘTIU                       AM ÎNVĂȚAT
         Despre  importanța  păstrării  unui  Cum influențează do me niile profesionale  Gestionarea deșeurilor se face prin
         me diu în con ju rător curat    mediul în con jurător?                reducere-refolosire-reciclare
         .........                       .........                             .........

           Analizați tabelul de pe tablă. Dacă în coloana „VREAU SĂ ȘTIU” au rămas întrebări fără răspuns, clarificați aceste
        aspecte împreună cu colegii și profesorul.
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89