Page 82 - educatie-tehnologica-viii
P. 82

80                      Domenii profesionale  Unitatea 3



                                           suma de bani strânsă pentru adăpostul de câini, imaginea afacerii în școa-
              Dicționar
                                           lă și în comunitate.
        Afacere - activitate legală din diferite domenii   Acest plan de afaceri este un punct de plecare. El poate fi adaptat și îm-
        eco nomice (agricol, industrial, comerţ, fi nan ciar   bunătățit pe parcurs, în funcție de evoluția afacerii și de nevoile adăpostului
        etc.), desfășurată în scopul obţinerii de profit.   pentru câini.
        Marketing - ansamblul activităţilor și strategi-
        ilor folosite de o firmă pentru a promova și a   De reținut!
        vinde produse și servicii.

          Termeni-cheie care se regăsesc într-un   •  Planul de afaceri este un document scris, cu o structură clară, care de-
          plan de afaceri:                  scrie natura afacerii, piața-țintă, avantajele pe care afacerea le va avea față
          • prețul: suma de bani pe care trebuie   de concurență, precum și resursele și aptitudinile de care dispun propri-
          să o plătească cumpărătorul pentru   etarii afacerii.
          achiziționarea unui produs sau pen-  Pentru întocmirea unui plan de afaceri este necesară parcurgerea a trei
          tru un serviciu;                  etape: culegerea informațiilor, planificarea activităților, redactarea pla-
          • cifra de afaceri: încasările totale ale   nului.
          unei companii, calculate pentru un an   •  Elementele esențiale într-un plan de afaceri sunt: pagina introductivă, re-
          calendaristic;
          • profitul: diferența dintre veniturile   zu matul planului de afaceri, descrierea afacerii, analiza pieței, produse și ser-
          și cheltuielile totale ale unei companii.  vicii, testare și implementare, planul financiar, evaluarea riscurilor, anexe.




                                                 Aplicații

                                              1. Brainstorming
                                              Propuneți un logo pentru planul de afaceri prezentat în manual. Folosiți
                                           metoda brainstorming (timp de lucru - 30 de minute). Activitatea se va des-
                                           fășura cu toți elevii clasei, iar profesorul va avea rolul de moderator.
                                              a.  Etapa de pregătire:
                                           Fiecare elev primește o foaie de scris.
                                              b. Etapa de emitere de idei creative:
                                           Fiecare elev concepe pe o foaie un logo pentru firmă și o lipește pe tablă.
                   Brainstorming              c. Etapa selecției ideilor emise și de stabilire a numelui afacerii:
                                           Se vor încuraja și analiza combinațiile de idei și se va opta pentru soluția finală.
              Știați că?
                                              2. Antreprenor în comunitatea mea
                                               Respectând  etapele  de  întocmire  a  unui  plan  de  afaceri,  realizați  pro-
        •  Întotdeauna un nou capitol al planului de   priul plan de afaceri, ținând seama de necesitățile familiei/comunității. Pre-
        afaceri va începe pe o pagină nouă.
                                           zentați planurile de afaceri în fața colegilor. Selectați cel mai bun plan (care
        •  Numele și marca (logoul, sigla) companiei   res pectă  etapele  de  concepere),  cea  mai  bună  idee  de  afacere  pornind  de  la
        se înregistrează la Oficiul de Stat pentru In-
        venţii și Mărci, pentru a le proteja.  ne voile comunității în care locuiți, cea mai originală, cea mai de succes idee etc.
        •  Documentarea pentru realizarea unui plan   Observaţie: Nu se va critica nicio sugestie!
        de afaceri durează mai mult decat redactarea.
        •  Un  plan  de  afaceri  bun  este  flexibil  și  în
        continuă schimbare, deci trebuie recitit peri-  Sfaturi pentru un plan de afaceri reuşit:
        odic pentru a face modificări acolo unde este   1.  Alocaţi timp suficient și planificaţi în detaliu planul de afaceri.
        cazul.                               2.  Adaptaţi modelele și exemplele de planuri de afaceri pentru nevoile voastre.
                                             3.  Un plan de afaceri trebuie scris pe 20-30 de pagini.
        •  Utilizarea  unor  platforme  specializate   4.  Luaţi în calcul atât oportunităţile, cât și ris cu rile care pot apărea.
        poate simplifica crearea unui plan de afaceri,   5.  Concepeţi un text concis, simplu de înţeles, fără fraze complicate.
        oferind șabloane predefinite, analize financi-  6.  Corectaţi și editaţi documentul după ce terminaţi de redactat.
        are automate și ghiduri pas cu pas.
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87