Page 19 - istoria-comunismului-xii
P. 19

DE LA PARTID PERIFERIC LA PARTID UNIC    CAPITOLUL II  17


          Studiu de caz: Organizațiile de copii și tineret
            Regimul comunist a vizat și înregimentarea ideologică a copiilor și tine-
          rilor, în vederea atingerii obiectivului „construirii” omului nou și a „societății
          socialiste multilateral dezvoltate”.
            ȘOIMII PATRIEI (4–7 ani) Din această organizație, înființată în 1976, făceau
          parte copiii de la grupele mari de grădiniță până în clasa I. Ei erau învățați
          să fie credincioși poporului, patriei și partidului, să fie respectuoși cu cei în
          vârstă, să le placă munca și învățătura, să fie ordonați. Elementele uniformei
          lor erau bluzele portocalii, cravatele roșii și pălăriile, respectiv șepcile albastre.
            PIONIERII (7–14 ani) Elevii  claselor  II–VIII  făceau  parte  din  Organizația
          Pionierilor (înființată în 1945), structurată în grupe, detașamente și unități,
          aflate sub conducerea unor comandanți. Simbolurile lor erau drapelul oficial al
          României și al detașamentului, trompeta și toba. Uniformele erau obligatorii,
          iar ținuta se completa prin: cravata roșie, insigna organizației pe piept și
          ecusonul cu emblemă pe brațul stâng. Pionierii erau trimiși la munci agricole,
          aveau activități științifice, tehnice, culturale, artistice, sportive și turistice.























                                                                                       FIȘĂ DE VIZIONARE

                                                                                    Da      Poate       Nu



            UNIUNEA TINERETULUI COMUNIST (15–30 ani) Elevii de liceu și studenții
          făceau  parte  din  UTC  (înființată  în  1924),  principala  rezervă  de  cadre  a   Vizionează  emisi-
                                                                                 unea  „Dar  de  soa-
          partidului. Pe lângă educația politico-ideologică, UTC a avut rolul mobilizării   re  copiilor  țării”
          tinerilor  pentru  îndeplinirea  obiectivelor  economice  ale  regimului.  După   (1986), accesibilă la
          război, membrii ei au lucrat la construcția de căi ferate, canale, hidrocentrale,   https://www.you-
          lucrări de irigații, fabrici, uzine și combinate și au luat parte la campaniile   tube.com/watch?-
          agricole. Printre prim-secretarii UTC (1983–1987) s-a numărat Nicu, mezinul   v=bIDh3bj6c4I
          cuplului Ceaușescu. În 1988, UTC avea 4,1 milioane de membri.
                                                                                 1.  Identifică  tipurile  de  activități
                                                                                 pre zentate în film.
              ANGAJAMENT ȘI LEGĂMÂNT „Eu, [...], intrând în rândurile Organizației   2.  Stabilește  elementele  comune
          SURSA
           A  Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic   din tre  sursele  A  și  B  și  conținutul
          și să cinstesc cravata roșie cu tricolor. [...] Voi învăța și voi munci pentru a   filmului.
          deveni fiu de nădejde al patriei mele – Republica Socialistă România; voi fi
          credincios poporului și Partidului Comunist Român; voi respecta neabătut
          îndatoririle pionerești.”

          SURSA  MUNCI AGRICOLE „Toamna, în septembrie, când începeam școala, clase-
           B  le de gimnaziu și de liceu mergeau în practica agricolă obligatorie, cam
          trei săptămâni. [...] Noi trebuia să adunăm legumele, stăteam zilnic până la   Alege răspunsul corect!
          ora 14 pe câmp și munceam. Elevii de liceu mergeau în practică la cules de   Filmul este unul:
          fructe și porumb. Ei stăteau acolo cazați până terminau culesul. Era o mun-  a. documentar;
          că foarte grea pentru niște copii, să ducem gălețile pline cu legume și să le   b. artistic;
                                                                                 c. de propagandă.
          vărsăm în saci, să tragem după noi sacii plini…” (Rodica Maria Bobei, Frânturi   Argumentează-ți opțiunea!
          din viața de elev în perioada comunistă)
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24