Page 19 - istoria-comunismului-xii
P. 19
DE LA PARTID PERIFERIC LA PARTID UNIC CAPITOLUL II 17
Studiu de caz: Organizațiile de copii și tineret
Regimul comunist a vizat și înregimentarea ideologică a copiilor și tine-
rilor, în vederea atingerii obiectivului „construirii” omului nou și a „societății
socialiste multilateral dezvoltate”.
ȘOIMII PATRIEI (4–7 ani) Din această organizație, înființată în 1976, făceau
parte copiii de la grupele mari de grădiniță până în clasa I. Ei erau învățați
să fie credincioși poporului, patriei și partidului, să fie respectuoși cu cei în
vârstă, să le placă munca și învățătura, să fie ordonați. Elementele uniformei
lor erau bluzele portocalii, cravatele roșii și pălăriile, respectiv șepcile albastre.
PIONIERII (7–14 ani) Elevii claselor II–VIII făceau parte din Organizația
Pionierilor (înființată în 1945), structurată în grupe, detașamente și unități,
aflate sub conducerea unor comandanți. Simbolurile lor erau drapelul oficial al
României și al detașamentului, trompeta și toba. Uniformele erau obligatorii,
iar ținuta se completa prin: cravata roșie, insigna organizației pe piept și
ecusonul cu emblemă pe brațul stâng. Pionierii erau trimiși la munci agricole,
aveau activități științifice, tehnice, culturale, artistice, sportive și turistice.
FIȘĂ DE VIZIONARE
Da Poate Nu
UNIUNEA TINERETULUI COMUNIST (15–30 ani) Elevii de liceu și studenții
făceau parte din UTC (înființată în 1924), principala rezervă de cadre a Vizionează emisi-
unea „Dar de soa-
partidului. Pe lângă educația politico-ideologică, UTC a avut rolul mobilizării re copiilor țării”
tinerilor pentru îndeplinirea obiectivelor economice ale regimului. După (1986), accesibilă la
război, membrii ei au lucrat la construcția de căi ferate, canale, hidrocentrale, https://www.you-
lucrări de irigații, fabrici, uzine și combinate și au luat parte la campaniile tube.com/watch?-
agricole. Printre prim-secretarii UTC (1983–1987) s-a numărat Nicu, mezinul v=bIDh3bj6c4I
cuplului Ceaușescu. În 1988, UTC avea 4,1 milioane de membri.
1. Identifică tipurile de activități
pre zentate în film.
ANGAJAMENT ȘI LEGĂMÂNT „Eu, [...], intrând în rândurile Organizației 2. Stabilește elementele comune
SURSA
A Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic din tre sursele A și B și conținutul
și să cinstesc cravata roșie cu tricolor. [...] Voi învăța și voi munci pentru a filmului.
deveni fiu de nădejde al patriei mele – Republica Socialistă România; voi fi
credincios poporului și Partidului Comunist Român; voi respecta neabătut
îndatoririle pionerești.”
SURSA MUNCI AGRICOLE „Toamna, în septembrie, când începeam școala, clase-
B le de gimnaziu și de liceu mergeau în practica agricolă obligatorie, cam
trei săptămâni. [...] Noi trebuia să adunăm legumele, stăteam zilnic până la Alege răspunsul corect!
ora 14 pe câmp și munceam. Elevii de liceu mergeau în practică la cules de Filmul este unul:
fructe și porumb. Ei stăteau acolo cazați până terminau culesul. Era o mun- a. documentar;
că foarte grea pentru niște copii, să ducem gălețile pline cu legume și să le b. artistic;
c. de propagandă.
vărsăm în saci, să tragem după noi sacii plini…” (Rodica Maria Bobei, Frânturi Argumentează-ți opțiunea!
din viața de elev în perioada comunistă)

