Page 17 - istoria-comunismului-xii
P. 17

DE LA PARTID PERIFERIC LA PARTID UNIC    CAPITOLUL II  15


                                            „Îngroparea fascismului, monarhiei,
                                    SURSA                                                 MINIBIOGRAFIE
                                     A      bisericii, capitaliștilor”.
                                            Caricatură, anii 1940.
                                                                                                Leonte Răutu (1910–
                                                                                                1993), unul dintre li-
                                             SURSA  „Propaganda  politică  –  ca  ac-           derii comuniști cu rol
                                              B  tivitate  complexă  de  educare                decisiv în propagan-
                                            socialistă  a  întregului  popor  –  este           dă. A condus Secția
                                            concepută  și  organizată  de  partidul             Propagandă și Agita-
                                            nostru ca o activitate globală și con-              ție (1948–1956), apoi
                                            tinuă de formare și integrare a tine-               Secția Propagandă și
                                            retului,  a  tuturor  oamenilor  muncii,            Cultură  (1956–1965);
                                                                                                              al
                                                                                                vicepreședinte
                                            în  ambianța  noii  societăți,  și  ca  un   Consiliului  de  Miniștri  (1969–1972)  și
                                            factor  activ,  esențial  de  realizare  a   vicepreședinte al Consiliului Superior
                                            operei de construire a socialismului   al Educației (din 1980), președinte al
                                            pe toate planurile, de la construcția   Consiliului de Conducere și rector al
                                            economică, până la plămădirea aces-   Academiei  de  Științe  Social-Politice
                                            tui om nou, fără de care nu poate fi   „Ștefan Gheorghiu” (1972–1981).
                                            considerată  împlinită  noua  societa-
                                            te.” (Viitorul Social, 1974)
          SURSA  „Se elaborează forme noi și pentru metodele tradiționale folosite în pro-  ANCHETĂ SOCIALĂ
           C  pagandă, ca organizarea adunărilor. La adunări se încheagă discuții, se or-  1. Stai de vorbă cu bunicii și
          ganizează simpozioane, întâlniri cu întrebări și răspunsuri însoțite de programe   cu  persoane  având  vârsta
          artistice. Deosebit de eficiente s-au dovedit asemenea forme cum sunt cuvân-   de peste 50 de ani despre
          tările (alternate cu muzică) rostite din automobile înzestrate cu amplificatoare,   emisiunile  televiziunii  pu-
          care circulă pe străzi, în fața uzinelor în pauza de prânz, în locuri aglomerate   blice (singura până în 1989)
          cum sunt centrele comerciale etc.” (Probleme ale Păcii și Socialismului, 1963)  în timpul regimului condus
          l Pe baza sursei A, identifică cel puțin două mesaje propagandistice folosite   de Nicolae Ceaușescu.
                                                                                         2.  Folosește  informațiile
          de regimul comunist.                                                           pentru metoda cubului.
          l Pe baza surselor B și C, menționează cinci obiective ale
          propagandei comuniste și explică efectul acestora asupra
          formării „omului nou”.
          l  Consultați surse online și realizați o prezentare în Power-
          Point despre afișe și caricaturi ca mijloace de propagandă
          în Regimul Dej (grupa 1) și Regimul Ceaușescu (grupa 2).

           SURSA    PROPAGANDA PRIN TELEVIZIUNEA PUBLICĂ
           D
             În 1989, CCES a înaintat conducerii PCR propuneri pentru „îmbunătățirea
           schemei-cadru a programului de televiziune”, prelungit la 29 de ore săptămânal:
             creșterea volumului și frecvenței emisiunilor politico-ideologice și cultural-
             educative; mărirea spațiului acordat emisiunilor de actualități;
             introducerea emisiunii săptămânale „Corespondenții județeni transmit”,
             despre activitatea economico-socială și cultural-educativă din toată țara;
             ciclul de dezbateri economice și politico-ideologice „Un amplu și însuflețitor
             program pentru perfecționarea întregii activități”;
             noi emisiuni despre „ideile, tezele și orientările secretarului general al   Pornind de la sursa D:
             partidului”: „Ctitorii Epocii de Aur”, „Democrația muncitorească, revoluționară   Grupa 1 Descrie conținutul emisiuni-
             în acțiune”, „Tineretul, participant activ la adoptarea deciziilor...” etc.;  lor TV și durata acestora.
             noi emisiuni „menite să contribuie la educarea patriotică, revoluționară,   Grupa 2 Compară programul TV (din
             la cultivarea sentimentelor de dragoste față de conducătorul partidului și   anii 1980) din România cu programele
                                                                                  TV (din aceeași perioadă) din statele
             al țării”: „Mândria de a fi cetățean al României socialiste”, „Normele eticii   democratice.
             și echității socialiste în acțiune”;                                 Grupa 3 Asociază o emisiune TV din
             politica externă: „Pentru dezvălu-                                  anii  1980  din  România  cu  emisiuni
             irea fenomenelor grave cu care se                                    din alt stat comunist (utilizează sur-
             confruntă lumea capitalistă a fost                                   se online).
             mărită frecvența emisiunii «Occi-                                    Grupa 4 Analizează încălcarea dreptu-
             dent 88» și s-au luat măsuri pentru                                  rilor omului în contextul propagandei
             îmbunătățirea  emisiunii  «Lumea                                     prin intermediul televiziunii publice.
             contemporană și confruntările de                                     Grupa  5  Aplicând  cunoștințele  do-
             idei».” (Sursa: ANIC)                                                bândite  în  cadrul  lecției,  realizează
                                                                                  un afiș care să reflecte rolul propa-
                  Mesajul de Anul Nou adresat                                     gandei în îndoctrinare.
               românilor la posturile de radio și                                 Grupa  6  Argumentează  necesitatea
              televiziune de Nicolae Ceaușescu,                                   existenței mass-media libere. Com-
                          31 decembrie 1976.                                      pară cu lumea actuală.
                                            Sursa: FOCR, Cota 380/1976.
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22