Page 17 - istoria-comunismului-xii
P. 17
DE LA PARTID PERIFERIC LA PARTID UNIC CAPITOLUL II 15
„Îngroparea fascismului, monarhiei,
SURSA MINIBIOGRAFIE
A bisericii, capitaliștilor”.
Caricatură, anii 1940.
Leonte Răutu (1910–
1993), unul dintre li-
SURSA „Propaganda politică – ca ac- derii comuniști cu rol
B tivitate complexă de educare decisiv în propagan-
socialistă a întregului popor – este dă. A condus Secția
concepută și organizată de partidul Propagandă și Agita-
nostru ca o activitate globală și con- ție (1948–1956), apoi
tinuă de formare și integrare a tine- Secția Propagandă și
retului, a tuturor oamenilor muncii, Cultură (1956–1965);
al
vicepreședinte
în ambianța noii societăți, și ca un Consiliului de Miniștri (1969–1972) și
factor activ, esențial de realizare a vicepreședinte al Consiliului Superior
operei de construire a socialismului al Educației (din 1980), președinte al
pe toate planurile, de la construcția Consiliului de Conducere și rector al
economică, până la plămădirea aces- Academiei de Științe Social-Politice
tui om nou, fără de care nu poate fi „Ștefan Gheorghiu” (1972–1981).
considerată împlinită noua societa-
te.” (Viitorul Social, 1974)
SURSA „Se elaborează forme noi și pentru metodele tradiționale folosite în pro- ANCHETĂ SOCIALĂ
C pagandă, ca organizarea adunărilor. La adunări se încheagă discuții, se or- 1. Stai de vorbă cu bunicii și
ganizează simpozioane, întâlniri cu întrebări și răspunsuri însoțite de programe cu persoane având vârsta
artistice. Deosebit de eficiente s-au dovedit asemenea forme cum sunt cuvân- de peste 50 de ani despre
tările (alternate cu muzică) rostite din automobile înzestrate cu amplificatoare, emisiunile televiziunii pu-
care circulă pe străzi, în fața uzinelor în pauza de prânz, în locuri aglomerate blice (singura până în 1989)
cum sunt centrele comerciale etc.” (Probleme ale Păcii și Socialismului, 1963) în timpul regimului condus
l Pe baza sursei A, identifică cel puțin două mesaje propagandistice folosite de Nicolae Ceaușescu.
2. Folosește informațiile
de regimul comunist. pentru metoda cubului.
l Pe baza surselor B și C, menționează cinci obiective ale
propagandei comuniste și explică efectul acestora asupra
formării „omului nou”.
l Consultați surse online și realizați o prezentare în Power-
Point despre afișe și caricaturi ca mijloace de propagandă
în Regimul Dej (grupa 1) și Regimul Ceaușescu (grupa 2).
SURSA PROPAGANDA PRIN TELEVIZIUNEA PUBLICĂ
D
În 1989, CCES a înaintat conducerii PCR propuneri pentru „îmbunătățirea
schemei-cadru a programului de televiziune”, prelungit la 29 de ore săptămânal:
creșterea volumului și frecvenței emisiunilor politico-ideologice și cultural-
educative; mărirea spațiului acordat emisiunilor de actualități;
introducerea emisiunii săptămânale „Corespondenții județeni transmit”,
despre activitatea economico-socială și cultural-educativă din toată țara;
ciclul de dezbateri economice și politico-ideologice „Un amplu și însuflețitor
program pentru perfecționarea întregii activități”;
noi emisiuni despre „ideile, tezele și orientările secretarului general al Pornind de la sursa D:
partidului”: „Ctitorii Epocii de Aur”, „Democrația muncitorească, revoluționară Grupa 1 Descrie conținutul emisiuni-
în acțiune”, „Tineretul, participant activ la adoptarea deciziilor...” etc.; lor TV și durata acestora.
noi emisiuni „menite să contribuie la educarea patriotică, revoluționară, Grupa 2 Compară programul TV (din
la cultivarea sentimentelor de dragoste față de conducătorul partidului și anii 1980) din România cu programele
TV (din aceeași perioadă) din statele
al țării”: „Mândria de a fi cetățean al României socialiste”, „Normele eticii democratice.
și echității socialiste în acțiune”; Grupa 3 Asociază o emisiune TV din
politica externă: „Pentru dezvălu- anii 1980 din România cu emisiuni
irea fenomenelor grave cu care se din alt stat comunist (utilizează sur-
confruntă lumea capitalistă a fost se online).
mărită frecvența emisiunii «Occi- Grupa 4 Analizează încălcarea dreptu-
dent 88» și s-au luat măsuri pentru rilor omului în contextul propagandei
îmbunătățirea emisiunii «Lumea prin intermediul televiziunii publice.
contemporană și confruntările de Grupa 5 Aplicând cunoștințele do-
idei».” (Sursa: ANIC) bândite în cadrul lecției, realizează
un afiș care să reflecte rolul propa-
Mesajul de Anul Nou adresat gandei în îndoctrinare.
românilor la posturile de radio și Grupa 6 Argumentează necesitatea
televiziune de Nicolae Ceaușescu, existenței mass-media libere. Com-
31 decembrie 1976. pară cu lumea actuală.
Sursa: FOCR, Cota 380/1976.

