Page 54 - istoria-comunismului-xii
P. 54
52 CAPITOLUL V REPRESIUNEA POLITICĂ
APROFUNDEAZĂ NOTE DE LECTURĂ / BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Memoria ca formă de justiție. Comunicări prezentate la Seminarul
de la Sighetu Marmației (10–12 iunie 1994), Alianța Civică –
Departamentul de Istorie Orală, 1994.
A doua ediție a simpozionului De la adevărul istoric, la
judecata istoriei, organizat de Alianța Civică, a fost struc-
turat pe patru teme: Memoria ca formă de justiție; Formele
și mecanismele totalitarismului; Țăranul român, victimă a
represiunii comuniste; Istoria orală, o șansă de salvare a
adevărului. Au participat peste 150 de persoane din Româ-
nia, Franța, Anglia, Germania, Polonia, Bulgaria și Ungaria,
printre acestea numărându-se Dennis Deletant (Influența so-
vietică asupra Securității române. 1944–1953), Șerban Rădu-
lescu-Zoner (Rolul presei comuniste: 1944–1948 în pregătirea
genocidului), Doina Cornea (Mecanismele terorii în vederea
distrugerii sistemului instituțional democrat), Dumitru Șan-
dru (Comisia Aliată (Sovietică) de Control și regimul de
detenție din România).
l Sintetizează în fața clasei
principalele idei ale unei
Principalele colonii (lagăre) de cărți despre comunism, după
muncă din Balta Brăilei. Sursa: AINST modelul de mai sus.
„Toată ziua eram înjurați și bătuți.
Așa au apărut ei, pinguinii. Oame-
nii epuizați fizic, cu deznădejdea în ANALIZEAZĂ ȘI COMPARĂ! Poezia carcerală
suflet și priviri, își târau pașii și zi-
lele prin noroiul din Salcia. Îmbrân-
ciți și înjurați, nu erau capabili să A circulat în tot sistemul concentraționar, transmisă prin pereți (Morse) și
riposteze nimănui. Mulți dintre ei uneori transcrisă (de ex., cu albastru de metilen sustras de la infirmerie) cu
au ajuns în Agaua. Așa a apărut zi- instrumente improvizate (sârme găsite în curtea penitenciarului), pe fâșii din
cala: Pinguinule, se vede Agaua prin haine. Hârtia, creionul etc. erau interzise. Descoperirea obiectelor improvizate
urechile tale! – moartea. era aspru pedepsită. Deținuții eliberați au salvat prin memorare mii de versuri,
Eram atunci în Salcia cca 1500 de al căror efect este apreciat de supraviețuitori esențial pentru supraviețuire.
deținuți și au murit cca 250. […] La Așa cum mărturisesc foarte mulți dintre ei, poezia carcerală nu a avut culoare
început, unul câte unul, puși într‑o politică, purtând un mesaj universal inspirat de suferință.
ladă și îngropați la Agaua. Mai pe
urmă, câte patru, pentru că nu mai
aveau scânduri suficiente. (Mihai Cântec de jale şi desnădejde Canalul (Andrei Ciurunga)
Murgu, în Arhivele Totalitarismului) (Liliana Protopopescu)
„Aici am ars și‑am sângerat cu anii,
„Hoo! Gândurile mele, haită de aici am rupt cu dinții din țărână,
lupi, năpustită în mine; și aici ne‑am cununat, cu bolovanii,
Cum mă cutreieră, cum mă urlă, câte‑un picior uitat sau câte‑o
cum mă înhață, cum mă mână./…/
înfulecă! Aprinși sub biciul vântului fierbinte,
Hoo! Sufletul meu, cimitir părăsit, bolnavi și goi pe ger și pe ninsoare,
fără cântatul cocoșilor; am presărat cu mii de oseminte
Care mă bântuie, neostoiți, strigoii meleagul dintre Dunăre și Mare. /…/
amintirilor!
Oh! Lacrimă; cum îmi înjunghii Istoria, ce curge‑acum întoarsă,
tu iezii albi ai nădejdilor va ține minte și‑ntre foi va strânge
pe lespedea păgână a acest cumplit Danubiu care varsă
deznădejdii… ” pe trei guri apă și pe‑a patra sânge.”
l Stabilește contextul istoric și ideologic al creării celor două poeme.
l Identifică o asemănare și o deosebire din punct de vedere literar.
l Analizează, pe scurt, câte o metaforă din fiecare poem.
„/…/Atât de cumplite au fost suferințele,/ Atât de năprasnică urgia,/ Încât
în noaptea aceea unii și-au pierdut mințile,/ Alții și-au pierdut veșnicia./…/”
l Caută online poemul „Amin”, de Sergiu Mandinescu. Realizează o fișă de
lectură: a. date sumare despre autor; b. împrejurările conceperii poemului
c. la ce se referă în versurile marcate.
Mihai Murgu, deținut politic

