Page 60 - istorie-viii-b
P. 60

58                         Unitatea 6. MODERNITATEA TIMPURIE

         LECȚIA 2
         Iluminism și reformism:


         Transilvania sub Habsburgi
















                                              La sfârșitul secolului al XVII-lea, Imperiul Habsburgic s-a extins către Ră-
                                           sărit, în urma înfrângerii Imperiului Otoman sub zidurile Vienei în 1683. Acest
                                           fapt a coincis cu politica expansionistă a Rusiei către Peninsula Balcanică. Riva-
        IOAN INOCHENTIE MICU-KLEIN (1692–1768)  litatea dintre cele trei imperii, Habsburgic, Rus și Otoman, a determinat declan-
                                           șarea „problemei orientale”.
                             Episcop   gre-
                             co-catolic al Epi-
                             scopiei  române   Situația Transilvaniei la sfârşitul secolului al XVII-lea Înfrângerea
                             unite de Făgăraș.   otomanilor la Viena a determinat schimbarea statutului Principatului Transil-
                             A  mutat  în  1737   vaniei de la suzeranitate otomană la cea habsburgică, în urma tratatelor de la
                             sediul  episcopal   Blaj (1687) și Sibiu (1688), acceptate de principele Transilvaniei, Mihail Apafi
                             la  Blaj.  Aici  a  ri-
                             dicat  Catedrala   (1661–1690). Noul statut a fost confirmat prin Diploma Leopoldină din 1691,
                             „Sfânta  Treime”   care prevedea acordarea titlului de principe împăratului habsbugic, păstrarea
                             și o mănăstire.  vechii organizări interne, menținerea privilegiilor maghiarilor, sașilor și secui-
                                           lor, cât și a statutului de „tolerați” pentru românii ortodocși.
                                              Conducerea Transilvaniei era asigurată de un guvernator militar, ajutat de
                                           un Guberniu și de Cancelaria aulică de la Viena. O consecință a instaurării stă-
                                           pânirii habsburgice în Transilvania a fost întemeierea Bisericii Greco-Catolice
                                           în 1701. Aceasta urmărea atragerea românilor la noua confesiune, sub promisi-
        GHEORGHE ŞINCAI (1754–1816)        unea recunoașterii egalității românilor „uniți” cu celelalte națiuni recepte din
                             Istoric,  filolog,   Transilvania.
                             scriitor  și  tra-  Stăpânirea habsburgică a favorizat răspândirea ideilor iluministe în timpul
                             ducător  român,   împăraților Maria Tereza (1740–1780) și Iosif al II-lea (1780–1790), care au
                             reprezentant de
                             seamă  al  Şcolii   aplicat reforme precum Ratio educationis (1777), Edictul de toleranță (1781) sau
                             Ardelene.     desființarea legării de glie (1785), în urma Răscoalei din 1784 conduse de Horea,
                                           Cloșca și Crișan. Ideile iluministe au favorizat afirmarea națională a românilor
                                           din Transilvania prin intermediul reprezentanților Bisericii Greco-Catolice. In-
                                           fluențat de Hronicul vechimii romano-moldo-vlahilor, episcopul Ioan Inochentie
                                           Micu-Klein a evidențiat originea latină, vechimea și continuitatea poporului
                                           român în spațiul nord-dunărean. Ideile sale din Supplex Libellus (1744) au con-
                                           tribuit la formarea conștiinței naționale românești și au fost dezvoltate de către
                                           reprezentanții Școlii Ardelene în Supplex Libellus Valachorum (1791).
                                              Corifeii Școlii Ardelene (Samuil Micu, Gheorghe Șincai, Petru Maior) au stu-
        PETRU MAIOR (1756–1821)            diat la Viena. Aici au intrat în contact cu ideile iluministe regăsite apoi în operele
                                           lor, precum lucrarea Cronica românilor şi a mai multor nea-
                             Cartea sa, Istoria
                             pentru  începutu-  muri a lui Gheorghe Șincai în care se arată vechimea și
                             rile  românilor  în   continuitatea românilor în Transilvania.       Şcoala
                             Dacia, l-a convins   Școala Ardeleană s-a afirmat atât prin apărarea   Ardeleană a
                             pe Badea Cârțan   identității  naționale  românești,  cât  și  prin  inter-  contribuit la coagularea
                             să  călătorească   culturalism. Spiritul ei iluminist a trecut în spațiul   intelectualității românești
                             pe  jos  la  Roma   extracarpatic, unde s-a materializat prin înființa-  din Transilvania și reflectă
                             pentru a afla ori-                                             spiritul de solidaritate
                             ginile  poporului   rea la București a Școlii Sfântul Sava (1818) de către   națională a românilor,
                             ro mân.       intelectualul ardelean Gheorghe Lazăr (1779–1823).   indiferent de
                                                                                               confesiunea lor.
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65