Page 75 - educatie-tehnologica-viii
P. 75

Unitatea 3  Domenii profesionale                  73


           Pentru  a  facilita  adaptarea  la  schimbările  survenite  pe  plan  economic,
        este importantă reconversia profesională - schimbarea profesiei, a activității
        din cauza unor condiții economice noi, a unor restructurări etc.
           În plus, a apărut ideea de policalificare, o pregătire complexă a forței de
        muncă, care oferă posibilitatea de a aborda mai multe activități în funcție de
        cerințele pieței.
           Una dintre noile tendințe care se remarcă, din punct de vedere al iniți a ti velor
        angajatorilor, este realizarea de programe speciale de training pentru tineri.
           Un fenomen de luat în calcul este migrația forței de muncă, de obicei către
        zone mai dezvoltate economic. În Uniunea Europeană, libera circulație a lu-  Reconversie profesională
        crătorilor are ca scop principal deschiderea pieței europene a forței de muncă
        pentru toți lucrătorii din țările membre.
           Strategia europeană privind ocuparea forţei de muncă stabilește un set
        comun de obiective în domeniu. Ea are ca principal scop să creeze locuri de
        muncă mai multe și mai bune pentru toți cetățenii Uniunii Europene.


              De reținut!


         •  Munca se tranzacționează prin intermediul pieței muncii.
         •  Piața muncii asigură reglarea cererii și a ofertei de forță de muncă, prin   Migrația forței de muncă
         intermediul prețului muncii (salariul).
         •  Populația poate fi activă (populație ocupată și șomeri) și inactivă.    Dicționar
         •  Progresul tehnologic și cel economic determină un proces continuu de
         înnoire și de restructurare a profesiilor.                           Economia  de  piață  —  sistemul  economic  în
         •  Mobilitatea  ocupațională  presupune  schimbarea  locului  de  muncă,  a   care deciziile referitor la producţia și dis tri-
         ocupației sau chiar a profesiei.                                     buţia de bunuri se bazează pe inter ac ţi unea
                                                                              dintre  cerere  și  ofertă,  care  determină  pre-
                                                                              ţurile bunurilor și serviciilor.

              Aplicații



         1. Alcătuiți  o  listă  cu  cinci  profesii/ocupații  noi.  Pre-  •  pasiunile și interesele care vă determină să învățați
        zentați o profesie  din lista voastră, răspunzând la între-  și să vă dezvoltați constant;
        bările:                                               •  o persoană de succes care reprezintă un model pen-
         •  Cu ce se ocupă persoana calificată în acea profesie?   tru voi;
         • Care sunt îndatoririle postului?                   •  exemple concrete din experiența voastră care ilus-
         •  Unde se desfășoară activitatea și în ce condiții?   trează modul în care v-ați perfecționat (proiecte,
         •  Ce instrumente/echipamente se folosesc?             activități sau situații în care ați depășit obstacole și
         • De ce aveți nevoie pentru a reuși?                   ați atins rezultate remarcabile etc.).
         2. Reușita în profesie se obține elaborând și respectând
        un plan propriu de dezvoltare personală.             3. Descrieți efectele pozitive pe care le produce libera
         Realizați un eseu cu tema „Motivația de a mă perfecțio-  circulație a forței de muncă, la nivel global.
        na”, pe baza noțiunilor învățate și a documentării.   Alcătuiți  o  listă  cu  avantaje/dezavantaje  pentru  două
        Organizați-vă eseul urmărind:                       state între care migrează forța de muncă – statul de ori-
         •  necesitatea de a vă perfecționa și importanța ei pen-  gine și statul gazdă. Folosiți ca sursă de documentare si-
           tru viața personală și profesională (puteți menționa   te-urile oficiale ale UE (Comisia Europeană, Parlamen-
           beneficii precum creșterea încrederii în sine, dez-  tul  European),  ale  Institutului  European  din  România,
           voltarea abilităților și atingerea obiectivelor etc.);   ale Ministerului Muncii etc.
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80