Page 72 - educatie-tehnologica-viii
P. 72
70 Domenii profesionale Unitatea 3
Exemple de competențe profesionale:
Ospătar Programator
Competențe profesionale Competențe profesionale
• Aplicarea noţiunilor privind așezarea și • Capacitatea de a învăţa și adaptabilitatea;
decorarea mesei; • Cunoașterea aprofundată a limbajelor de
• Servirea preparatelor culinare și a programare;
băuturilor; • Creativitatea și gândirea inovatoare;
• Recomandarea și promovarea produselor și • Gândirea analitică și abilitatea de a rezol-
Ospătar serviciilor specifice restaurantului; va probleme;
• Aplicarea normelor igienico-sanitare, de • Lucrul în echipă și comunicarea eficientă;
securitate și sănătate în muncă și de protec- • Atenţia la detalii și organizarea codului;
ţie a mediului în domeniul turismului; • Creativitatea și inovaţia în dezvoltarea
• Aplicarea noţiunilor de bază despre com- software;
portament profesional, lucru în echipă și psi- • Abilităţile de comunicare și prezentare;
De reținut!
hologia consumatorului specifice domeniului • Conștientizarea importanţei securităţii
turistic. cibernetice.
De reținut!
Programator • Sistemul naţional de învăţământ este structurat în: educația timpu-
rie, învățământul primar, învățământul secundar, învățământul terțiar
non-universitar, învățământul superior.
• Competenţele-cheie incluse în strategiile de învățare pe tot parcursul
vieții sunt: comunicarea într-o limbă maternă, comunicarea într-o lim-
bă străină, competența matematică, științifică și tehnologică, competența
digitală, a învăța să înveți, competențe sociale și civice, spirit de inițiativă
și antreprenoriat, sensibilizare și exprimare culturală.
• Competenţa profesională presupune îmbinarea și utilizarea armonioasă
a cunoștințelor, deprinderilor și atitudinilor în vederea obținerii rezulta-
telor așteptate la locul de muncă.
• Standardul ocupaţional descrie activitățile și sarcinile profesionale spe-
Lucrul pe flipchart cifice ocupațiilor, precum și competențele profesionale necesare.
Aplicații
TURUL GALERIILOR:
Se împarte colectivul în patru grupe de câte 4-5 elevi.
Folosind diferite surse de informare, realizați planșe cu informații
legate de urmă toa rele teme:
Grupa 1: competențele unui mun ci tor în construcții;
Grupa 2: competențele unui ope ra tor vopsitor textile;
Grupa 3: competențele unui teh ni cian prelucrări mecanice; Munca în echipă pentru îndeplinirea sarcinilor
Grupa 4: competențele unui inginer electronist.
Veți lucra în echipă și veți scrie pe coli de flipchart re zol va rea sar cinilor primite. După ex pi rarea timpului de lucru de
30 de minute, colile de flipchart vor fi expuse într-un loc vizibil și ușor accesibil, ca într-o galerie de artă.
La solicitarea profesorului, veți „vizita” ga le ria și veți nota com pe ten țele pro fesionale iden tificate la fiecare
produs vizionat, care v-ar ajuta în alegerea unui viitor loc de muncă.
Pentru a afla cum vă puteți dez volta aceste com pe tențe, pro fe sorul va facilita discuții pe mar gi nea pro du selor
realizate, dar puteți su gera și alte competențe care v-ar interesa.

