Page 72 - educatie-tehnologica-viii
P. 72

70                      Domenii profesionale  Unitatea 3



                                              Exemple de competențe profesionale:

                                                         Ospătar                        Programator
                                            Competențe profesionale            Competențe profesionale

                                            •  Aplicarea noţiunilor privind așezarea și   • Capacitatea de a învăţa și adaptabilitatea;
                                            decorarea mesei;                   • Cunoașterea aprofundată a limbajelor de
                                            •  Servirea preparatelor culinare și a   programare;
                                            băuturilor;                        • Creativitatea și gândirea inovatoare;
                                            •  Recomandarea și promovarea produselor și  • Gândirea analitică și abilitatea de a rezol-
                     Ospătar                serviciilor specifice restaurantului;  va probleme;
                                            •  Aplicarea normelor igienico-sanitare, de   • Lucrul în echipă și comunicarea eficientă;
                                            securitate și sănătate în muncă și de protec-  • Atenţia la detalii și organizarea codului;
                                            ţie a mediului în domeniul turismului;    • Creativitatea  și  inovaţia  în  dezvoltarea
                                            •  Aplicarea noţiunilor de bază despre com-  software;
                                            portament profesional, lucru în echipă și psi-  • Abilităţile de comunicare și prezentare;
                                                 De reținut!
                                            hologia consumatorului specifice domeniului   • Conștientizarea  importanţei  securităţii
                                            turistic.                          cibernetice.

                                                 De reținut!


                   Programator              •  Sistemul  naţional  de  învăţământ  este  structurat  în:  educația  timpu-
                                            rie,  învățământul  primar,  învățământul  secundar,  învățământul  terțiar
                                            non-universitar, învățământul superior.
                                            •  Competenţele-cheie incluse în strategiile de învățare pe tot parcursul
                                            vieții sunt: comunicarea într-o limbă maternă, comunicarea într-o lim-
                                            bă străină, competența matematică, științifică și tehnologică, competența
                                            digitală, a învăța să înveți, competențe sociale și civice, spirit de inițiativă
                                            și antreprenoriat, sensibilizare și exprimare culturală.
                                            •  Competenţa profesională presupune îmbinarea și utilizarea armonioasă
                                            a cunoștințelor, deprinderilor și atitudinilor în vederea obținerii rezulta-
                                            telor așteptate la locul de muncă.
                                            •  Standardul ocupaţional descrie activitățile și sarcinile profesionale spe-
                Lucrul pe flipchart         cifice ocupațiilor, precum și competențele profesionale necesare.

              Aplicații

           TURUL GALERIILOR:
           Se împarte colectivul în patru grupe de câte 4-5 elevi.
           Folosind diferite surse de informare, realizați planșe cu informații
        legate de urmă toa rele teme:
           Grupa 1:  competențele unui mun ci tor în construcții;
           Grupa 2:  competențele unui ope ra tor vopsitor textile;
           Grupa 3:  competențele unui teh ni cian prelucrări mecanice;   Munca în echipă pentru îndeplinirea sarcinilor
           Grupa 4:  competențele unui inginer electronist.
           Veți lucra în echipă și veți scrie pe coli de flipchart re zol va rea sar cinilor primite. După ex pi rarea timpului de lucru de
        30 de minute, colile de flipchart vor fi expuse într-un loc vizibil și ușor accesibil, ca într-o galerie de artă.

           La  solicitarea  profesorului,  veți  „vizita”  ga le ria  și  veți  nota  com pe ten țele  pro fesionale  iden tificate  la  fiecare
        produs vizionat, care v-ar ajuta în alegerea unui viitor loc de muncă.

           Pentru a afla cum vă puteți dez volta aceste com pe tențe, pro fe sorul va facilita discuții pe mar gi nea pro du selor
        realizate, dar puteți su gera și alte competențe care v-ar interesa.
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77