Page 23 - istoria-comunismului-xii
P. 23
DE LA PARTID PERIFERIC LA PARTID UNIC CAPITOLUL II 21
Studiu de caz: Nicolae Ceaușescu
Nicolae Ceaușescu (1918–1989), muncitor, a preluat conducerea PCR în 1965.
Colaborator apropiat al lui Gheorghiu-Dej, ocupase funcții importante – mem-
bru al Biroului Politic și al Secretariatului CC al PCR. Deși a continuat strategia
predecesorului său în politica internă și externă, Ceaușescu i-a minimalizat
constant rolul în istoria mișcării comuniste din România. Astfel, s-au creat
premisele apariției cultului personalității lui Ceaușescu, mai ales după 1968,
odată cu condamnarea publică a invadării Cehoslovaciei de către cinci state
membre ale Organizației Tratatului de la Varșovia. O parte însemnată a socie-
tății l-a perceput atunci drept un lider capabil să asigure independența țării
și o evoluție aparte față de restul blocului estic.
Insistând asupra ideii „unității partidului și poporului” în jurul secre- În 1974, Nicolae Ceaușescu a fost
tarului general, aparatul de propagandă a cultivat o serie de reprezentări, învestit în funcția de președinte al
precum: tânărul revoluționar, arhitectul României moderne, campionul păcii RSR. La ceremonia de depunere a
mondiale, garantul independenței și unității naționale. Ziua sa de naștere jurământului i s-au oferit un sceptru,
(26 ianuarie) era celebrată în toată țara. în tradiția voievodală românească,
Mijloacele de comunicare în masă (TV, și eșarfa tricoloră.
radio, presa scrisă) difuzau și publicau „Dacă mări de grâne, valuri de aur ri-
materiale elogioase, organizau expozi- dică,/ Dacă gigantice fabrici produc
ții de artă și de istorie, lansau filme do- munți de mașini/ Înseamnă că tova-
cumentare în cinstea liderului comu- rășul Nicolae Ceaușescu veghează/
nist. Scriitorii se întreceau în epitete, Asupra viitorului patriei.”
numindu-l „cel mai iubit fiu al poporu- (Mara Nicoară, în Lauri pe stemă,
lui”, „strateg neîntrecut între strategi”, 1988)
„eroul națiunii”, „titan ales între titani”, „Ceaușescu și bunul lui popor
„erou al păcii”, „geniu polivalent”, „cel [...] El ne învață lupta-mpotriva nepă-
mai mare dintre toți Carpații istoriei sării/ Și nu e spirit critic mai critic ca
române”, „erudit gânditor umanist”, al său./ Chiar cei ce văd în negru și-n
„personalitate exponențială”, „cel din- lucrurile bune/ N-au cum să nege
tâi soldat”. Cultul lui a fost exacerbat faptul de cel mai mare preț,/ Că în-
SURSA săși libertatea de a gândi și spune/
D după adoptarea Tezelor din iulie 1971, Ne-a dat-o Ceaușescu, bărbatul în-
un program de reideologizare în forță.
drăzneț...” (Adrian Păunescu, în „Omul
Națiunii”)
SURSA „...Campania mediatică a avut ca scop justificarea puterii excepționale a
E liderului PCR prin supralicitarea acreditivelor sale revoluționare, a atri-
butelor sale de conducător al partidului și statului, mergând până la a-l «trans-
forma» pe Nicolae Ceaușescu într-o figură indispensabilă pentru supraviețuirea
și evoluția materială a țării, el fiind cel care, prin omniprezența, omnipotența și
omnisciența sa, coordona și reglementa funcționarea întregii vieți sociale, eco-
nomice și politice interne.” (Manuela Marin, Nicolae Ceaușescu. Omul și cultul)
SURSA „Realitatea istorică a României anului 1980 oferă o mărturie orbitoa-
F re a muncii titanice depuse de tovarășul Nicolae Ceaușescu de când a
devenit șef de partid. Mergând pe urmele marilor eroi, făuritori de neam ai
poporului nostru, precum Burebista și Decebal, Mircea cel Bătrân și Alexan-
dru cel Bun, Ștefan cel Mare și Mihai Viteazul, Constantin Brâncoveanu și
Alexandru Ioan Cuza, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Parti- Manifestația pentru sărbătorirea
dului Comunist Român, primul președinte al Republicii Românilor, a ridicat zilei de 23 august 1989.
numele patriei și al poporului la o glorie neatinsă în trecut.” („Învestitura Sursa: comunismulinromania.ro
istoriei”, Magazin istoric, 1980)
l Studiază sursa D, citește cu atenție sursele E și F, apoi rezolvă cerințele: l Pe baza surselor din Studiu și a in-
formațiilor dobândite, scrie un eseu
a. identifică personajele din sursa D; b. menționează motivul pentru care de cel mult două pagini, cu titlul:
propaganda oficială a confecționat o „descendență nobilă” lui Ceaușescu; „Nicolae Ceaușescu, între propagan-
c. stabilește o legătură între sursele D, E și F; d. descrie tipul de limbaj folosit dă și realitate”.
în sursa F.
DESCOPERĂ Cultul lui Ceaușescu este interzis
prin Legea nr. 217/2015, privind in-
1. Vizitează Palatul Primăverii, fosta reședință a familiei Ceaușescu din Bulevardul terzicerea organizațiilor și simbo-
Primăverii (București), sau muzeul local de istorie. Notează impresiile lurilor cu caracter fascist, rasist
și expune-le colegilor la clasă. sau xenofob și a promovării cultu-
2. Vizionează filmul cu învestirea lui Nicolae Ceaușescu în funcția de lui persoanelor vinovate de săvâr-
președinte al RSR. Realizează o fișă cu principalele trăsături ale cultului șirea unor infracțiuni contra păcii
personalității, așa cum reies din film. și omenirii.

