Page 23 - istoria-comunismului-xii
P. 23

DE LA PARTID PERIFERIC LA PARTID UNIC    CAPITOLUL II  21


          Studiu de caz: Nicolae Ceaușescu
            Nicolae Ceaușescu (1918–1989), muncitor, a preluat conducerea PCR în 1965.
          Colaborator apropiat al lui Gheorghiu-Dej, ocupase funcții importante – mem-
          bru al Biroului Politic și al Secretariatului CC al PCR. Deși a continuat strategia
          predecesorului său în politica internă și externă, Ceaușescu i-a minimalizat
          constant rolul în istoria mișcării comuniste din România. Astfel, s-au creat
          premisele apariției cultului personalității lui Ceaușescu, mai ales după 1968,
          odată cu condamnarea publică a invadării Cehoslovaciei de către cinci state
          membre ale Organizației Tratatului de la Varșovia. O parte însemnată a socie-
          tății l-a perceput atunci drept un lider capabil să asigure independența țării
          și o evoluție aparte față de restul blocului estic.
            Insistând  asupra  ideii  „unității  partidului  și  poporului”  în  jurul  secre-  În 1974, Nicolae Ceaușescu a fost
          tarului general, aparatul de propagandă a cultivat o serie de reprezentări,   învestit în funcția de președinte al
          precum: tânărul revoluționar, arhitectul României moderne, campionul păcii   RSR. La ceremonia de depunere a
          mondiale, garantul independenței și unității naționale. Ziua sa de naștere   jurământului i s-au oferit un sceptru,
                                          (26 ianuarie) era celebrată în toată țara.   în tradiția voievodală românească,
                                          Mijloacele de comunicare în masă (TV,   și eșarfa tricoloră.
                                          radio, presa scrisă) difuzau și publicau   „Dacă mări de grâne, valuri de aur ri-
                                          materiale elogioase, organizau expozi-  dică,/ Dacă gigantice fabrici produc
                                          ții de artă și de istorie, lansau filme do-  munți de mașini/ Înseamnă că tova-
                                          cumentare  în  cinstea  liderului  comu-  rășul  Nicolae  Ceaușescu  veghează/
                                          nist.  Scriitorii  se  întreceau  în  epitete,   Asupra viitorului patriei.”
                                          numindu-l „cel mai iubit fiu al poporu-  (Mara  Nicoară,  în  Lauri  pe  stemă,
                                          lui”, „strateg neîntrecut între strategi”,   1988)
                                          „eroul națiunii”, „titan ales între titani”,   „Ceaușescu și bunul lui popor
                                          „erou al păcii”, „geniu polivalent”, „cel   [...] El ne învață lupta-mpotriva nepă-
                                          mai  mare  dintre  toți  Carpații  istoriei   sării/ Și nu e spirit critic mai critic ca
                                          române”,  „erudit  gânditor  umanist”,   al său./ Chiar cei ce văd în negru și-n
                                          „personalitate exponențială”, „cel din-  lucrurile  bune/  N-au  cum  să  nege
                                          tâi soldat”. Cultul lui a fost exacerbat   faptul de cel mai mare preț,/ Că în-
                                    SURSA                                         săși libertatea de a gândi și spune/
                                    D     după adoptarea Tezelor din iulie 1971,   Ne-a  dat-o  Ceaușescu,  bărbatul  în-
                                          un program de reideologizare în forță.
                                                                                  drăzneț...” (Adrian Păunescu, în „Omul
                                                                                  Națiunii”)
          SURSA  „...Campania mediatică a avut ca scop justificarea puterii excepționale a
           E  liderului PCR prin supralicitarea acreditivelor sale revoluționare, a atri-
          butelor sale de conducător al partidului și statului, mergând până la a-l «trans-
          forma» pe Nicolae Ceaușescu într-o figură indispensabilă pentru supraviețuirea
          și evoluția materială a țării, el fiind cel care, prin omniprezența, omnipotența și
          omnisciența sa, coordona și reglementa funcționarea întregii vieți sociale, eco-
          nomice și politice interne.” (Manuela Marin, Nicolae Ceaușescu. Omul și cultul)

          SURSA  „Realitatea istorică a României anului 1980 oferă o mărturie orbitoa-
           F  re a muncii titanice depuse de tovarășul Nicolae Ceaușescu de când a
          devenit șef de partid. Mergând pe urmele marilor eroi, făuritori de neam ai
          poporului nostru, precum Burebista și Decebal, Mircea cel Bătrân și Alexan-
          dru cel Bun, Ștefan cel Mare și Mihai Viteazul, Constantin Brâncoveanu și
          Alexandru Ioan Cuza, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Parti-  Manifestația pentru sărbătorirea
          dului Comunist Român, primul președinte al Republicii Românilor, a ridicat   zilei de 23 august 1989.
          numele patriei și al poporului la o glorie neatinsă în trecut.” („Învestitura   Sursa: comunismulinromania.ro
          istoriei”, Magazin istoric, 1980)
          l Studiază sursa D, citește cu atenție sursele E și F, apoi rezolvă cerințele:  l Pe baza surselor din Studiu și a in-
                                                                                  formațiilor dobândite, scrie un eseu
          a. identifică personajele din sursa D; b. menționează motivul pentru care   de  cel  mult  două  pagini,  cu  titlul:
          propaganda oficială a confecționat o „descendență nobilă” lui Ceaușescu;   „Nicolae Ceaușescu, între propagan-
          c.  stabilește o legătură între sursele D, E și F; d. descrie tipul de limbaj folosit   dă și realitate”.
          în sursa F.

                                      DESCOPERĂ                                    Cultul lui Ceaușescu este interzis
                                                                                   prin Legea nr. 217/2015, privind in-
          1. Vizitează Palatul Primăverii, fosta reședință a familiei Ceaușescu din Bulevardul   terzicerea organizațiilor și simbo-
          Primăverii (București), sau muzeul local de istorie. Notează impresiile   lurilor  cu  caracter  fascist,  rasist
          și expune-le colegilor la clasă.                                         sau xenofob și a promovării cultu-
          2. Vizionează filmul cu învestirea lui Nicolae Ceaușescu în funcția de   lui persoanelor vinovate de săvâr-
          președinte al RSR. Realizează o fișă cu principalele trăsături ale cultului   șirea unor infracțiuni contra păcii
          personalității, așa cum reies din film.                                  și omenirii.
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28