Page 24 - istoria-comunismului-xii
P. 24

22 CAPITOLUL II    DE LA PARTID PERIFERIC LA PARTID UNIC


            RECAPITULARE

        [1]  Elaborează un text de o pagină în care să uti-  și ale conducătorilor traco-daci care au sfidat Impe-
             lizezi termenii: proletariat, propagandă, desta-
                                                           riul Roman.” (Raport final, p. 129)
        linizare, organizații de masă, îndoctrinare, cultul per-  a)  Menționează modul în care s-a păstrat stalinismul
        sonalității, comunism dinastic.                      în România comunistă.
        [2]   Completează enunțurile cu răspunsul corect:  b)  Numește cei doi lideri politici din România comu-
                                                             nistă și diferența dintre ei, în ceea ce privește bio-
              a)  Partidul Comunist din România a fost înfiin-
                țat în anul ...                              grafia revoluționară.
        b)  Sintagma  „cultul  personalității”  a  fost  utilizată  în   c)  Precizează scopul cultului personalității lui Ceaușescu.
          1877 de către ...                                d)  Prezintă  două  motive  pentru  care  Ceaușescu  și-a
        c)  În Raportul secret prezentat la Congresul al XX-lea   construit  o  legitimitate  istorică  de  lungă  durată,
          al PCUS ... a denunțat cultul personalității lui...  pornind din Antichitate.
        d)  Uniunea  Generală  a  Sindicatelor  din  România     Alcătuiți, utilizând surse online, un portofoliu
          (UGSR) a fost o organizație de masă prin care ... a  [4]  cu imagini ale cultului personalității lui Ceau-
          exercitat controlul asupra ...                   șescu  în  presă,  televiziune,  arte  plas-
        e)  Cultul  personalității  lui  Ceaușescu  s-a  intensificat   tice,  manualele  școlare.  Utilizați  apoi
          după anul ... când au fost adoptate Tezele din..., care   metoda Turul galeriei pentru a organi-
          au dus la o reideologizare a regimului comunist.  za în clasă o expoziție. Prezentați pro-
        [3]   Citește cu atenție sursa și răspunde la urmă-  dusele  finale  pentru  vizitarea  ei,  eva-
                                                           luați  rezultatele  obținute  și  formulați
              toarele cerințe:
        „Instituțiile economice, politice și culturale staliniste,   concluziile.
        precum și metodele de tip stalinist, au fost păstrate
        cu vigilență, atât în România lui Gheorghiu-Dej, cât și  [5]  Privește cu atenție cele două imagini de la pa-
                                                                 gina 17 și răspunde la următoarele cerințe:
        în cea a lui Ceaușescu. Pentru mai mult de două dece-  a)  Menționează două cauze ale înregimentării copiilor
        nii (1940–1965), cariera lui Ceaușescu fusese garantată   și tineretului în organizațiile României comuniste.
        de protecția lui Gheorghiu-Dej, dar, spre deosebire de   Stabilește  similitudini  cu  alte  regimuri  totalitare
        predecesorul său, Ceaușescu nu avea merite deosebi-  (Italia și Germania).
        te în biografia sa revoluționară. Odată «ales» secretar   b)  Menționează drepturile omului încălcate prin obli-
        general, el s-a angajat într-o activitate febrilă de cre-  gativitatea participării la aceste acțiuni.
        are și consolidare a propriului mit. Istoria partidului a
        trebuit, prin urmare, rescrisă în beneficiul noului lider.   [6]  Descoperă  pe  Internet  imagini  cu  elevi  care
        Din moment ce faptele eroice lipseau în mod evident      au participat la practica agricolă și alcătuieș-
        din trecutul său, Ceaușescu a pus bazele unui cult al   te un eseu nestructurat (de o pagină) în care să pre-
        personalității care avea drept scop să creeze o legătu-  zinți efectele folosirii de către autoritățile comuniste
        ră între acțiunile sale și cele ale voievozilor medievali   a muncii fizice a elevilor.



          „Nicolae Ceaușescu vorbind la cea de a VI-a
          Conferință a Uniunii Asociațiilor Studenților
          din R.S. România (Sala M.A.N.) (20–21 II 1967).”
          Sursa: FOCR, Cota 103/1967
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29