Page 30 - istoria-comunismului-xii
P. 30

28 CAPITOLUL III    DINAMICA REGIMULUI COMUNIST



                                          Regimul Nicolae Ceaușescu
                                            Regimul Ceaușescu a cunoscut două faze distincte: I. sfârșitul anilor
                                          1960, când regimul a experimentat o scurtă perioadă de liberalizare inter-
                                          nă, fiind conectat la tendințele și curentele progresiste occidentale; II. anii
                                          1970–1980, asimilați reînghețului ideologic (Tezele din iulie 1971), stagnării,
                                          regresului economic, înghețului ideologic și fricii difuze față de Securitate.
                                          Izolarea regimului Ceaușescu, excesele dictaturii personale, cultul persona-
                                          lității, scăderea drastică a nivelului de trai au obligat societatea la duplicitate
                                          și complicitate. Istoricul britanic Timothy Garton Ash definea sugestiv du-
                                          plicitatea ca pe o „emigrație interioară”. „Evadarea interioară” era un refugiu
                                          sigur pentru toți cei care doreau să evite omniprezența regimului.
                                            Societatea românească nu a fost în totalitate pasivă, ci a reacționat la mă-
                                          surile politice și economice care i-au afectat condițiile de viață și i-au limitat
                                          libertățile. Formele de evadare au fost bancurile politice (multe difuzate de
                                          Securitate pentru a mai slăbi presiunea, dar și pentru a crea „dușmani”, pe
                                          care să-i aresteze), comentarii critice privind situația economică a țării, expe-
                                          dierea de scrisori și denunțuri anonime la adresa puterii, ascultarea posturi-
                ANALIZEAZĂ                lor de radio străine (în special, Europa Liberă și Vocea Americii), răspândirea

       SURSA  „[Tezele din iulie,] un manifest   de „înscrisuri cu conținut dușmănos”.
        A  declarat  împo triva  liberaliză-  Momentele de vârf ale contestării regimului comunist:
       rii,  a  competenței  profesionale,  a
       intelectualilor.  Nu  sunt  discursuri    Mișcarea pentru drepturile omului (iarna–primăvara 1977)  Greva mine-
       de circumstanță, ci un program de   rilor din Valea Jiului (august 1977)  Revolta muncitorilor de la Brașov (no-
       măsuri care, dacă va fi aplicat întoc-  iembrie 1987)
       mai, riscă să readucă România spre
       stalinismul  integral.”  (Monica  Lovi-  Acomodare și conformism. (Auto)cenzura
       nescu, Unde scurte. Jurnal indirect )  Întâlnirea lui Ceaușescu cu scriitorii, 6 aprilie 1970

       SURSA  „Prăpastia dintre sinele public   „Consider și ca scriitor indicațiile trasate la Congresul al X-lea al partidu-
        B   și  cel  particular,  dintre  lim-  lui pozitive și principiale […]  înfățișate în primul rând de tovarășul Nicolae
       bajul  oficial  și  cel  neoficial,  dintre   Ceaușescu, au autoritate tocmai pentru că sunt principii care vin în întâm-
       conformismul  exterior  și  disidența   pinarea direct și profund realistă a ceea ce numim aplicarea creatoare a
       interioară […] Trecerea de la un per-  marxism-leninismului în literatură, respectând particularitățile de exis-
       sonaj la altul se face automat, chiar   tență socială și materială a poporului nostru, a României.” (Sursa ANIC)
       și în cazul copiilor. Sigur că această
       viață dublă implică o dublă măsură:   „Din păcate, o prelungă și dură tiranie a cenzurii îl transformă pe cenzurat
       aplaud cu un tip de comportament   în cenzor al propriilor cuvinte. Experiența l-a învățat că nu-i este permis
       statul  pe  care  nu  l-aș  aplauda  ni-  să dea glas anumitor adevăruri, așa că nici nu mai încearcă lucrul acesta.”
       ciodată  în  viața  mea  particulară.”   (Paul Goma, „Cenzură, autocenzură, para-literatură”, Die Zeit, sept. 1972)
       (Timothy Garton Ash, Foloasele pri-  l Identifică în cele două surse elemente ale acomodării, conformismului
       goanei)
                                          și (auto)cenzurii.
       SURSA  „Când trăiești în acest spațiu
        C   al  unui  comunism  mediocru,
       de  potemkiniadă,  refuzul  sistemu-  PROIECT DE GRUP    „Mitul pericolului permanent –
       lui  însemna  retragerea  în  spațiul                    dușmanii interni și dușmanii externi –
       privat  și  în  pasivitate  […]  Oamenii                 laitmotiv al propagandei oficiale”.
       își căutau o viață mai bună în afara
       oricărui  teritoriu  eroic,  departe  de                 a. Împărțiți  în  grupe  de  doi  elevi,  realizați  un
       ideologia oficială triumfalistă; com-                    proiect digital sau clasic; b. pentru aceasta, fo-
       promisurile  acceptate  depind  de                       losiți ilustrații de tip portret, „tăieturi” din ziare
       nivelul ambițiilor, de capacitatea de                    sau de pe alte platforme, titluri și intertitluri,
       risc.” (Catherine Durandin, România   metoda jurnalului cu dublă intrare etc.; c. comparați proiectele, argu-
       mea comunistă).                     mentând alegerile; d. realizați un tur al galeriei.
       1. Menționează, din sursa A, tră-
       sătura esențială a Tezelor din iu-
       lie.                                                         Haz de necaz                        SURSA
                                                                                                         D
       2. Identifică în sursele B și C ex-  1. „Supa de pui în comunism: Pui   – Nu vă supărați, nu știți unde se
       presiile care trimit la spațiul pu-  apă, pui sare, pui morcovi, pui ro-  bate la mașină?
       blic și la cel privat.              șii, și pui nu mai pui, că ai pus de   – Nu știu, pe mine m-au bătut ma-
       3.  Pe  baza  surselor  B  și  C,  for-  patru ori deja.”             nual.”
       mulează o opinie despre discre-     2.  „Bulă  tocmai  iese  din  sediul   3. „Ce  este  Epoca  de  Aur?  Epoca
       panțele dintre discursul oficial și   miliției  județene  și,  epuizat,  se   marilor  prefaceri.  Eu  mă  prefac,
       cel particular, înainte de 1989 și   sprijină de un pom. Un trecător se   tu te prefaci, el se preface.”
       după  1990.  Exemplifică  și  argu-  apropie de el:
       mentează!
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35