Page 27 - istoria-comunismului-xii
P. 27

DINAMICA REGIMULUI COMUNIST    CAPITOLUL III  25


                                      ANALIZEAZĂ                                   „Lui  Chivu  [Ceaușescu]  i-a
          SURSA  „Încă de la început trebuie statuat că în doctrina comunistă principiul   promis  că-l  va  promova  pre-
           A  separării puterilor în stat era desființat, fiind înlocuit cu așa-numitul   ședinte al Consiliului de Stat.
          principiu al colaborării puterilor în stat. Acesta consta în realitate în subordo-  Postul era vacant prin moartea
                                                                                   lui Dej. Tot de la Apostol știu că
          narea transformată în principiu constituțional a tuturor puterilor statului față
          de forța conducătoare în stat, Partidul Comunist.” (Mihaela-Cristina Verzea,   a fost Chivu cu o seară înainte
                                                                                   pe la el pe-acasă, să-l întrebe
          Partidul-Stat)                                                           dacă, atunci când va fi ales în
          SURSA  „Tov. Gheorghiu-Dej: Primul lucru: pentru luni este convocată MAN. În-  fruntea partidului, va menține
           B  trebarea este de ce îi dăm spre rezolvare. [...]                     și funcția aceea. Iar Apostol a
          Tov. Moghioroș: După cele 3 legi urmează propuneri de jos din partea depu-  răspuns că va face ce va hotărî
          taților de schimbare din Comisia de pregătire a noii Constituții a lui Luca și   Biroul Politic. Se vede că înain-
          Teohari și înlocuirea lor cu Murgulescu și Mujic. Urmează ratificarea legilor și   te Ceaușescu i-o garantase lui
          decretelor Prezidiului MAN. După scrisoarea președintelui Prezidiului MAN ur-  Chivu.” (Alexandru Bârlădeanu,
          mează alegerea unei comisii pentru prezentarea unei propuneri pentru funcția   în Partea lor de adevăr)
          de președinte al Prezidiului MAN. În comisie propunem pe tovii: Parhon, Răutu,
          Moraru Stelian, Rozalia Moldovan, Racz Gheorghe. [...]
          Tov. Gheorghiu-Dej: Cred că trebuie puse aici personalități.
          Tov. Miron Constantinescu: Sadoveanu poate.                                  PROIECT DE GRUP
          Tov. Moghioroș: Sau președintele Academiei, Săvulescu.
          Tov. Chișinevschi: Poate să fie și fără femei. [...]
          Tov. Moghioroș: După aceea urmează alegerea noului președinte al Prezidiu-
          lui MAN. Urmează o scurtă ședință a Prezidiului, propunerea noului preșe-
          dinte al Consiliului de Miniștri. Urmează articolul unic în care se alege tov.
          Gheorghiu-Dej președinte al Consiliului de Miniștri. Tov. Gheorghiu-Dej depune
          jurământul.” (Stenogramele ședințelor Biroului Politic și ale Secretariatului Co-
          mitetului Central al PMR, vol. IV, 1952)                                Cauzalitate, continuitate
                                                                                  și schimbare
                                                                                  I. Grupul 1: stabilește cauzele care au
           SURSA                                                                  dus la împărțirea țării pe regiuni, prin
            C                                                                     reforma administrativ-teritorială din
                                                                                  1952; Grupul 2: urmărește evoluția te-
                                                                                  ritoriilor care au făcut parte din RAM,
                                                                                  până în zilele noastre; Grupul 3: strân-
                                                                                  ge informații despre motivațiile con-
                                                                                  flictelor interetnice și legătura cu re-
                                                                                  gimul comunist; Grupul 4: selectează
                                                                                  informații din documente publice, des-
                                                                                  pre originea conflictelor și impactul
                                                                                  deciziilor  politice  asupra  societății,
                                                                                  comunităților și indivizilor.
                                                                                  II. Rezultatele grupurilor vor fi reuni-
                                                                                  te; se va elabora un Jurnal de proiect:
                                                                                  a. concluzii ale celor patru demersuri;
                                                                                  b. o concluzie generală despre con-
         © Gabriel Dascălu                                                        trative în timpul regimului comunist;
                                                                                  secințele  măsurilor  politic-adminis-
                                                                                  c. eventuale consecințe recognoscibile
                                                                                  după 1989.
                                                                                  III.  Adăugați  proiectul  la  portofoliul
                                                                                  clasei.
          1. Pe baza celor învățate și ținând cont de                                       ȘTIAI CĂ...?
          sursa din manualul digital, menționează        Jurnal reflexiv
          principalele elemente care denotă cumu-                                 l  Lucrările  MAN  erau  pregătite  de
          lul de funcții în cazul lui Gheorghiu-Dej și   1.  Reține  trei  membri  din   conducerea  partidului,  care  stabi-
          Ceaușescu. Există vreo diferență între ei?    nomenclatura  PCR  despre   lea ordinea de zi, vorbitorii și do-
          Exemplifică!                                  care  ai  învățat  în  această   cumentele ce urmau a fi adoptate.
          2. Precizează, din sursa A, pe ce se baza     lecție.                   l  Între  1952  și  1968,  a  ființat  RAM
          raportul dintre partid și stat.               2. Notează două idei anali-  (din 1960, Regiunea Mureș-Autono-
          3. Pornind de la sursa C, explică distribuirea   zate (în cadrul lecției) care   mă Maghiară).
                                                                                  l A existat Regiunea Stalin, care a
          regiunilor între 1950–1968. Studiază com-     ți-au reținut atenția.
          parativ cu hărțile de la paginile 122 și 123.  3. Semnalează ce ar necesi-  luat numele de la Orașul Stalin (de-
                                                                                  numirea Brașovului, în 1950–1960).
          4. Identifică, în sursa B, elementele care    ta clarificare/aprofundare.  l N. Ceaușescu a instituit principiul
          denotă  monopolul  partidului  unic  asu-     4. Descrie modul în care vei   „rotației  cadrelor”:  activiștii  erau
                                                        putea folosi în viitor ideile
          pra conducerii politice și administrative a   învățate în cadrul lecției.  schimbați des din funcții și numiți
          statului.                                                               în instituții cu profil diferit.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32