Page 32 - istoria-comunismului-xii
P. 32
30 CAPITOLUL III DINAMICA REGIMULUI COMUNIST
DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR
Ideologie totalitară versus drepturile
omului și valori democratice
1. Completează în caiet un organizator grafic cu exemple de încăl-
cări ale valorilor democratice, pornind de la ideile sintetizate
PROIECT 1 de Constantin Maimuca în 1936.
INDIVIDUAL 2. Găsește cel mai potrivit titlu pentru organizatorul grafic de
alături! Recitește capitolele 1–3 și argumentează alegerea!
„comunismul
este o mișcare l Pornind de la sursa A, elabo-
conspirativă” rează un eseu de maximum
două pagini, cu titlul: „Insta-
urarea comunismului în Ro-
mânia, între propagandă
„comunismul și realitate”.
Vei ține cont de: a. fo-
nu este numai o
2 doctrină, ci este și o 4 losirea unui limbaj
adecvat din punct de vedere istoric; b. co-
acțiune combativă”
rectitudinea cronologică a evenimentelor
și fenomenelor menționate; c. înlănțui-
„comunismul
3 este o mișcare rea coerentă a ideilor; d. menționarea
a cel puțin două surse bibliografice.
„comunismul centralizată,
este o mișcare disciplinată Folosește idei/informații-ancoră
internațională” și ierarhizată” dobândite în anii trecuți la orele
de Istorie și de Educație socială.
1. Reține trei 2. Care dintre 3. Ce sentimente 4. Descrie cum ai
Jurnal informații istorice ți s-au părut mai și impresii ți-a viitor o asemenea
putea utiliza în
ideile discutate
noi pe care le-ai
indus această
reflexiv învățat din lecțiile interesante? lecție? experiență de
Necesită
anterioare.
învățare.
clarificări/
aprofundare?
SURSA „Planul stalinist pentru FIȘĂ DE OBSERVARE
A Europa de Est s-a bazat
pe o strategie unică de trans- Datele fișei Observațiile profesorului
formare a culturilor politice na- 1. Contribuția elevului Exemplu: Elevul 2 a fost implicat
și a explicat corect ce înseamnă
ționale în copii la indigo ale celei „acomodare și conformism”.
din URSS. [...] În domeniul vieții
intelectuale, scopul partidului 2. Cum a interacționat în timpul orei
cu ceilalți colegi.
comunist a fost acela de a ani-
hila orice formă de creativitate 3. Subiectele analizate în cadrul lecției i-au
autentică: literatura, istoria, arta determinat o atitudine conflictuală/atitudine
tolerantă și consensuală.
și filosofia trebuiau să se subor-
doneze ideologic sferei politice. 4. Știe/nu reușește să gestioneze și să
Întreaga tradiție culturală a fost depășească stările conflictuale.
reinterpretată pentru a se con- 5. Cum au reacționat ceilalți elevi.
forma noilor dogme: principa-
lele personalități din literatura FIȘĂ DE DEZBATERE
română au fost eliminate din Cerințe Rezolvare
publicațiile oficiale, cenzura a 1. Definirea unor noțiuni, precum totalitarism,
fost aplicată drastic pentru a coerciție, rezistență, acomodare.
elimina orice aducea a «națio- 2. Cauzele apariției și practicării lor în România.
nalism», «cosmopolitism» sau
alte forme de «decadență bur- 3. Pericolul reprezentat de urmările practicilor
totalitare în mentalul colectiv.
gheză»”. (Vladimir Tismăneanu,
Stalinism pentru eternitate). 4. Importanța înțelegerii beneficiilor democrației.

