Page 32 - istoria-comunismului-xii
P. 32

30 CAPITOLUL III    DINAMICA REGIMULUI COMUNIST



                         DEZVOLTAREA  COMPETENȚELOR
                        Ideologie totalitară versus drepturile

                        omului și valori democratice



                                                   1. Completează în caiet un organizator grafic cu exemple de încăl-
                                                    cări ale valorilor democratice, pornind de la ideile sintetizate
        PROIECT                             1        de Constantin Maimuca în 1936.
        INDIVIDUAL                                     2. Găsește cel mai potrivit titlu pentru organizatorul grafic de
                                                         alături! Recitește capitolele 1–3 și argumentează alegerea!
                                        „comunismul
                                       este o mișcare      l Pornind  de  la  sursa  A,  elabo-
                                        conspirativă”        rează  un  eseu de maximum
                                                              două pagini, cu titlul: „Insta-
                                                               urarea comunismului în Ro-
                                                                 mânia,  între  propagandă
                                       „comunismul                și realitate”.
                                                                   Vei  ține  cont  de:  a.  fo-
                                      nu este numai o
                            2       doctrină, ci este și o   4      losirea  unui  limbaj
                                                                      adecvat din punct de vedere istoric; b. co-
                                     acțiune combativă”
                                                                       rectitudinea cronologică a evenimentelor
                                                                        și fenomenelor menționate; c. înlănțui-
                                                       „comunismul
                                           3          este o mișcare      rea coerentă a ideilor; d. menționarea
                                                                           a cel puțin două surse bibliografice.
                        „comunismul                    centralizată,
                        este o mișcare                 disciplinată         Folosește   idei/informații-ancoră
                       internațională”                și ierarhizată”         dobândite  în  anii  trecuți  la  orele
                                                                               de Istorie și de Educație socială.


                                    1. Reține trei     2. Care dintre   3. Ce sentimente   4. Descrie cum ai
                Jurnal            informații istorice   ți s-au părut mai   și impresii ți-a   viitor o asemenea
                                                                                           putea utiliza în
                                                      ideile discutate
                                   noi pe care le-ai
                                                                         indus această
                  reflexiv        învățat din lecțiile   interesante?       lecție?        experiență de
                                                        Necesită
                                     anterioare.
                                                                                             învățare.
                                                        clarificări/
                                                       aprofundare?
       SURSA  „Planul  stalinist  pentru  FIȘĂ DE OBSERVARE
        A  Europa de Est s-a bazat
       pe o strategie unică de trans-  Datele fișei                            Observațiile profesorului
       formare a culturilor politice na-   1. Contribuția elevului             Exemplu: Elevul 2 a fost implicat
                                                                               și a explicat corect ce înseamnă
       ționale în copii la indigo ale celei                                    „acomodare și conformism”.
       din URSS. [...] În domeniul vieții
       intelectuale,  scopul  partidului   2.  Cum a interacționat în timpul orei
                                      cu ceilalți colegi.
       comunist a fost acela de a ani-
       hila orice formă de creativitate   3.  Subiectele analizate în cadrul lecției i-au
       autentică: literatura, istoria, arta   determinat o atitudine conflictuală/atitudine
                                      tolerantă și consensuală.
       și filosofia trebuiau să se subor-
       doneze ideologic sferei politice.   4. Știe/nu reușește să gestioneze și să
       Întreaga tradiție culturală a fost   depășească stările conflictuale.
       reinterpretată pentru a se con-  5. Cum au reacționat ceilalți elevi.
       forma noilor dogme: principa-
       lele personalități din literatura   FIȘĂ DE DEZBATERE
       română  au  fost  eliminate  din   Cerințe                              Rezolvare
       publicațiile  oficiale,  cenzura  a   1.  Definirea unor noțiuni, precum totalitarism,
       fost  aplicată  drastic  pentru  a   coerciție, rezistență, acomodare.
       elimina orice aducea a «națio-  2. Cauzele apariției și practicării lor în România.
       nalism», «cosmopolitism» sau
       alte forme de «decadență bur-  3.  Pericolul reprezentat de urmările practicilor
                                      totalitare în mentalul colectiv.
       gheză»”. (Vladimir Tismăneanu,
       Stalinism pentru eternitate).  4. Importanța înțelegerii beneficiilor democrației.
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37