Page 26 - consiliere-viii-b
P. 26
UNITATEA 1 LECȚIA 6
Mulți oameni, o singură lume. Despre potențiale riscuri
dolescența este perioada transformărilor profunde, vârsta dilemelor și a
Amarilor întrebări, dar poate fi și un moment critic, deoarece trecerea de la
copilărie la maturitate, deși fascinantă, este uneori copleșitoare și bulversantă.
Adolescenții trăiesc provocări și experiențe minunate care-și pun amprenta
asupra personalității lor, dar se pot confrunta și cu situații mai puțin plăcute, 116 111
cum ar fi abuzul. Uneori, abuzul este fizic, caz în care trebuie să te adresezi
întotdeauna unui adult – profesor sau părinte. De asemenea, poți raporta un
abuz autorităților în drept sau poți suna și la Telefonul copilului (116 111) dacă ai
nevoie de ajutor sau chiar de un simplu sfat pe această temă.
Există situații în care abuzul este trecut cu vederea – vorbim aici despre
abuzul verbal. Acesta este frecvent întâlnit în jurul nostru și de foarte multe ori
provoacă răni – chiar dacă nu se văd!
Abuzul verbal este cel mai frecvent tip de agresiune între colegi, în cadrul școlii. Arthur H. Bell a observat ele-
mentele care te fac să devii o victimă a unui agresor verbal la școală:
l Ceva din ceea ce ești îl enervează pe agresor. Vei întâlni multe situații în viață când oamenii se poartă urât
AFLU cu cei care sunt diferiți față de ei. Trebuie să știi că o astfel de situație nu este tolerabilă și că există o lege anti-
bullying în România.
l Ești văzut de către abuzator drept un „sac de box” pentru că niciodată nu ripostezi. Nu trebuie să te lași călcat
în picioare, cere ajutorul unui adult (profesorul diriginte și profesorul consilier sunt primele persoane la care
trebuie să apelezi).
l Ești singur și, de cele mai multe ori, abuzatorii profită de lucrul ăsta. Soluția? Fă-ți prieteni, găsește-ți aliați,
fii parte din grupuri de copii. Un abuzator caută de obicei o victimă ușor de atacat.
24 AUToCUNoAșTERE șI sTIL dE vIAȚĂ EChILIbRAT