Page 46 - consiliere-viii-l
P. 46

2.6             DE ZV OL T ARE   SOCIO - EM O ŢIONALĂ
                    DEZVOLTARE SOCIO-EMOŢIONALĂ















                                           Comunicarea asertivă,


              COORDONATELE LECȚIEI         limbajul oamenilor de succes
            Comunicarea asertivă;            Uneori pare o misiune imposibilă să menții relații bune cu ceilalți, mai ales
            Tehnici simple de comunicare;  atunci când valorile tale esențiale îți sunt atacate. Fie că­ți place, fie că nu, con­
            Asertivitate.                  flictele, măcar ca potențialități, vor fi întotdeauna prezente în relațiile umane.

                                             Dezvoltarea abilităților de comunicare asertivă în cadrul unui conflict este o
                                           condiție esențială pentru a avea succes în relațiile interpersonale, ceea ce nece­
                                           sită aplicarea tehnicilor simple de comunicare.


                                                                        comunicarea
                                                                          asertivă



                                              mesaje de tip „eu” –                             ascultarea
                                              folosirea mesajelor la                             activă
                                                  persoana I             TEHNICI
                                                                        SIMPLE DE
                                                                      COMUNICARE
                                                                                           armonizarea mesajului
                                             răbdarea de a înțelege                            verbal cu cel
                                              punctul de vedere al                          nonverbal (mimica,
                                                   celuilalt                                    gestica)
                                                                     valorificarea strategiei
                                                                         negocierii
                                                                        câștig–câștig
                                             Asertivitatea este acel tip de comunicare care ne permite să ne exprimăm sen­
                                           timentele, să ne cerem drepturile, să spunem „NU” lucrurilor sau solicitărilor
                                           pe care nu le dorim, fără a ofensa în vreun fel drepturile și libertățile celorlalți.
                                             Comunicarea asertivă reprezintă o componentă indispensabilă în negoci­
                                           erea de tip câștig–câștig, ca strategie constructivă de prevenire și rezolvare a
                                           conflictelor. Atât asertivitatea, cât și abordarea de tip câștig–câștig țin cont de
                                           nevoile proprii și ale celuilalt, explorează diferitele perspective de abordare a
                                           problemei și duc, într­un final, la un rezultat benefic, avantajos tuturor părților.


             NOI ORIZONTURI                     NU UITA!
          Reflectează  asupra  tehnicilor  de   Abilitățile de comunicare asertivă creează oportunități pentru discuții deschise, cu o
          comunicare  în  rezolvarea  conflic-  varietate de opinii, nevoi și alegeri care sunt luate în considerare în mod autentic, pen-
          telor.                             tru a se ajunge la o soluție câștigătoare pentru toate părțile implicate.



         44
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51