Page 47 - consiliere-viii-l
P. 47

EXPLOREAZĂ PRIN JOC ȘI EXERCIȚIU!
                                                                                     ȘTIAI CĂ?
           Incredibilul mesaj „Eu”!
           Folosirea mesajelor de tip „eu” ne ajută să creăm mai multe ocazii de dia­  Multe culturi asiatice, cum ar fi cele
         log constructiv, în care potențialele surse de conflict sunt din start identi­  thailandeză, japoneză și chineză, deși
         ficate și aplanate.                                                    consideră conflictul ca fiind neplăcut
                                                                                și  nedorit,  nu  cred  că  asertivitatea
           I. Citește următoarele situații care ar putea deveni cu ușurință conflicte:  este o soluție. În aceste culturi, evo-
           1. Lucrezi la un proiect de grup și un membru al echipei tale nu își înde­  luția  individului  se  face  prin  renun-
         plinește sarcina. Trebuie să finalizezi întreaga muncă.                țarea  la  nevoile  proprii  în  favoarea
           2. Un băiat pe care l­ai întâlnit la școală îți spune că unul dintre cei mai   celor ale colectivității.
                                                                                  Dimpotrivă,  americanii  consideră
         buni prieteni ai tăi răspândește zvonuri despre tine. Ai văzut că prietenul tău   asertivitatea o însușire personală im-
         e pe holul școlii și te duci către el.                                 portantă în cultivarea relațiilor inter-
           II. Exersează folosirea mesajelor de tip „eu”, construind fraze la persoana I,   personale și în gestionarea divergen-
         conform următoarei structuri:                                          țelor dintre oameni.
           Simt …………........ (descrie emoția)  Pentru că …………….. (descrie efectul
           Când …………….. (descrie faptul con­  avut de acest fapt asupra vieții tale)
         cret ce te afectează)              Și  aș  dori  să  ……………..  (descrie
                                           schimbarea dorită)
           III. Reflectează asupra exercițiului:
           1. Cum te­ai simțit? A fost ușor/dificil să folosești mesaje de tip „eu”?
           2. Ce potențiale conflicte ar putea apărea în cele două situații ipotetice?
           Cum le­ai rezolva?
           3. Când poate fi util mesajul la persoana I?



            DESCOPERĂ!
           Alege una dintre situațiile prezentate în exercițiul anterior și elaborează,
         împreună cu un coleg, un scenariu în care unul dintre personaje folosește
         mesaje de tip „eu” pentru a exprima cum se simte în situația aleasă.
           Oferă mai multe variante de mesaje de tip „eu” pe care le­ar putea utiliza
         personajul asertiv.
           ◼ Argumentează modul în care utilizarea  mesajelor „eu” ar putea con­
         tribui la  starea de bine a personajelor din scenariu.
           ◼ Alege să joci în fața clasei rolul persoanei asertive, pe baza scenariului
         realizat.

            CUCEREȘTE!

            Cuceririle de azi
         ◼ Cât de greu sau cât de ușor ți­a fost să folosești tehnicile de comunicare?
         ◼ Există bariere care te­au împiedicat să utilizezi aceste tehnici? Dacă da,
         cum le­ai depășit?

            Cuceririle de mâine
           Realizează un jurnal pe o perioadă de șase zile, în care să notezi situațiile    IZVOR DE INSPIRAȚIE
         în care ai reușit să folosești mesajele de tip „eu”. Realizează un top cu cele
         mai interesante mesaje și împărtășește­le colegilor tăi în ora următoare. Nu   „Singurul stil de comunicare sănă-
         uita să te feliciți de fiecare dată pentru reușita ta.                 tos este comunicarea asertivă.”
           Adaugă tema în portofoliul de învățare.                                                    Jim Rohn


                                                                                                           45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52