Page 39 - istoria-comunismului-xii
P. 39
ROMÂNIA ÎN RELAȚIILE INTERNAȚIONALE POSTBELICE CAPITOLUL IV 37
DESCOPERĂ SURSA APROFUNDEAZĂ
A
SURSA RUPTURA DEFINITIVĂ
B „Pătrunderea trupelor celor
cinci țări socialiste în Cehoslova-
cia constituie o mare greșeală și
o primejdie gravă pentru pacea în
Europa, pentru soarta socialismu-
lui în lume. Este de neconceput în
lumea de astăzi, când popoarele
se ridică la luptă pentru a-și apă-
ra independența națională, pen-
tru egalitatea în drepturi, ca un
stat socialist, ca state socialiste
să încalce libertatea și indepen-
dența altui stat. Nu există nicio
justificare, nu poate fi acceptat
niciun motiv de a admite, pentru
o clipă numai, ideea intervenției
militare în treburile unui stat soci-
alist frățesc.” (Nicolae Ceaușescu,
22 august 1968)
EUROPA ÎN TIMPUL RĂZBOIULUI RECE
Tratatul de la Varșovia State neutre NATO
1. Localizează pe sursa A țările aliate ale României din OTV. Ce crezi că repre-
zintă linia neagră?
2. Asociază corect termenii din cele două coloane:
Italia Cehoslovacia Austria Franța Polonia
Țară neutră NATO OTV
JOC DE ROL
Tanc rusesc la Ostrava,
„Să terminăm odată cu sentimentalis- 21 august 1968
mul mic burghez care nu are ce căuta în © Miroslav Dvořák
facultățile noastre și trebuie să termi- SURSA
năm cu atitudinea de împăciuitorism. C ALINIERE PARȚIALĂ
„[Alinierea parțială este] un
Toți studenții trebuie să înțeleagă că în sub-tip al comportamentului în
facultate au venit să servească intere- domeniul politicii externe, caracte-
sele clasei muncitoare, că sunt ținuți rizat, pe de o parte, prin afirmarea
pentru a studia de clasa muncitoare și țărănimea muncitoare din fondul na- frecventă a dorinței unui stat de a
țional produs de acestea, pentru că ei nu produc nimic, ci numai consumă și rămâne în cadrul unui anumit sis-
trebuie să slujească clasa muncitoare, pentru că de aceea îi plătește clasa tem de alianțe și de a coopera cu
muncitoare.” (N. Ceaușescu, Plenara a II-a a CC al UTM, ianuarie 1957, idei alte state membre ale acelui sistem
preluate din discursul de la 15 noiembrie 1956) și, pe de altă parte, prin cooperarea
limitată cu acele state și prin opo-
1. Stabilește la ce evenimente face referire N. Ceaușescu, adresându-se ziția la politicile la care au aderat
studenților. deja”. (Robert L. Farlow, Romanian
2. Încearcă să te imaginezi student, în anul 1956. Cum te simți? Foreign Policy, 1971)
3. Formulează concluziile în caiet. Compară-le în clasă cu colegii. Scrieți
apoi pe tablă o concluzie unanimă, care să țină cont de expresiile marcate
în sursă. MĂ EVALUEZ CIVIC!
Bifează răspunsul corect:
ANALIZEAZĂ
1. Politica internă și externă a
Aplicând definiția conceptului de „aliniere parțială” la cazul românesc: unui stat democratic nu încalcă
a. Numește alianța din care a făcut parte România. drepturile și libertățile.
b. Cum s-a manifestat opoziția ei în cadrul sistemului de alianțe? 2. Poziția României în cadrul
c. Explică schimbarea de atitudine a lui Ceaușescu în 1968, comparativ cu 1956. OTV, până în 1989, a ținut cont
d. Enumeră cinci state din alte blocuri politice sau militare cu care România de interesele cetățenilor.
a cooperat. 3. Intervenția autorităților îm-
e. Identifică un stat actual european care practică politica „alinierii parțiale”. potriva studenților în 1956 a
f. Numește fostele state membre ale OTV actualmente membre ale NATO. fost represivă.

