Page 40 - consiliere-viii-l
P. 40
2.3 DEZVOLTARE SOCIO-EMOŢIONALĂ
Să înțelegem conflictele
Conflictele fac parte din viața noastră. Ele nu trebuie să fie considerate
COORDONATELE LECȚIEI întâmplări negative, ci ciocniri de interese între persoane sau grupuri. Dar,
oare, toate conflictele sunt utile? Primul pas spre rezolvarea unui conflict
Conflict – caracteristici; constă în descoperirea cauzelor care lau declanșat.
Surse de conflict;
Modalități de prevenire. Caracteristicile conflictelor:
◼ au loc între două sau mai multe persoane;
◼ apar atunci când sunt tensiuni acumulate în timp sau determinate de fac
tori de moment;
◼ au loc atunci când există divergențe de scopuri, interese, dorințe, trebuințe;
◼ produc tulburări emoționale;
◼ au o durată și intensitate diferite.
Sursele conflictelor:
◼ Diferențele dintre persoane;
◼ Nevoile/interesele umane;
◼ Comunicarea ineficientă;
◼ Stima de sine;
◼ Nerespectarea normelor;
◼ Comportamentele neadecvate;
◼ Agresivitatea;
◼ Cadrul extern;
◼ Statutul, puterea, prestigiul, principiile, cultura și informația.
Modalități de prevenire a conflictelor:
◼ Ascultarea activă și utilizarea întrebărilor deschise pentru clarificarea
mesajelor;
◼ Utilizarea întrebărilor deschise pentru clarifcarea mesajelor;
◼ Concentrarea pe problemă, nu pe persoană;
◼ Căutarea împreună a soluțiilor;
◼ Folosirea unui limbaj nonconflictual;
◼ Analizarea situației în care suntem, înainte de a declanșa conflictul;
◼ Înțelegerea dorințelor, sentimentelor și acțiunilor celorlalți.
La școală pot apărea mai multe tipuri de conflicte: conflicte între elevi,
conflicte între profesor și elev, conflicte între profesor și părinți, conflicte
NOI ORIZONTURI între profesori.
Explorează caracteristicile și
sursele conflictelor, precum NU UITA!
și modalitățile de prevenire a Cuvântul „conflict” provine din latinescul conflictus și înseamnă înfruntare, deza-
acestora. cord, lovire reciprocă.
38